Suosittelemme
NuuskaSähkötupakkaTupakka

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta.

Suosittelemme
NuuskaSähkötupakkaTupakka

Kysy tupakasta tai nuuskasta Fressiksen uudessa chatissa

Fressikseen on aukeamassa chat, jossa voit kysyä tupakasta, nuuskasta ja muista nikotiinituotteista sekä saada apua niiden lopettamiseen

Suosittelemme
LiikeMieliYleinen

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Suosittelemme
Rytmi

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

Suosittelemme
RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Suosittelemme
Nuuska

10 x näin eroon nuuskasta

Nuuskaamisen lopettaminen: tee elämäsi paras päätös ja heivaa nuuska huulestasi lopullisesti.

Suosittelemme
Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Suosittelemme
LiikeRytmi

Mikä pelottaa, jokkis-kuskit Valtteri ja Emilia?

Jokkis-kuskit Valtteri Koski, 17, ja Emilia Hongisto, 16, tutustuivat kilpa-autoilun jokamiesluokkaan lajia harrastavien vanhempiensa kautta.

Suosittelemme
Ruoka

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Kun Emmiina Lehtonen sai kutsun nuorten kokkien SM-kilpailuihin, hän kieltäytyi kunniasta – ensin. Syyskuussa 2018 vuoden nuori kokki kisaa MM-kisoissa.

Tupakka

Tekee mieli tupakkaa, mut en taho polttaa! Mitä teen?!?

Riippuvuus syntyy, koska tupakassa on nikotiinia. Sitä on paljon myös nuuskassa ja sähkötupakassa – usein runsaasti enemmän kuin tupakassa. Nikotiini on pirullinen aine, joka imeytyy verenkiertoon. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Sietokyky eli toleranssi kasvaa ja siksi myös keho alkaa vaatia nikotiinia enemmän ja enemmän. Älä korvaa yhtä koukuttavaa tuotetta toisella, vaan yritä oikeasti katkaisemaan pahaa kierrettä. Kerta haluat oikeasti olla polttamatta, päätä, että seuraat omaa tahtoasi etkä tupakkateollisuuden ja hetkellisten niksikiksien salakavalaa juonta!

Kirjaa ylös omat perustelut siihen, miksi haluat olla polttamatta. Terveyshaitoista ja rahan hukkaamisesta on paljon paasattu, ja ne ovatkin erittäin varteen otettavia syitä. Esimerkkejä sosiaalisesta haitasta voi olla se, että joudut poistumaan kivasta seurasta polttaaksesi, levität pahaa hajua ja saatat ikävän hengityksen takia olla vähemmän kiinnostava pussailumarkkinoilla. Ekologisiin haittoihin liittyy esimerkiksi tupakkaviljelyn tai tumpeista aiheutuvat ympäristökuormitukset. Mieti, mitkä ovat sinulle erityisen tärkeät syyt.

Tee lista tilanteista, joissa yleensä poltat. Montako röökiä sytytät pelkästä tottumuksesta, esimerkiksi ulos lähtiessäsi, myöhästynyttä bussia odotellessa tai ruokailun jälkeen? Pisteytä kutakin tupakkaa sen mukaan, onko se oikeasti vetämisensä arvoinen, jos mietit sen tuottamaa nautintoa suhteessa syihin siihen, että haluat kuitenkin olla polttamatta.

Mikäli et pysty lopettamaan kertaheitolla, karsi pois turhat matalapisteiset tupakat ja aseta itsellesi tavoite, minkä ajan mennessä lopetat kokonaan. Saatat kokea nipistävää ärsytystä kun bussipysäkillä, leffan jälkeen tai kahvitauolla et poltakaan. Tunnustele, missä kaikkialla kehossa ärsyttävä olo tuntuu ja mitä ajatuksia se herättää. Pahin fiilis yleensä menee ohi muutamassa minuutissa eikä hetken ikävästä koidu mitään pysyvää haittaa. Jos et sortunut, saatat jopa kokea ylpeyttä omasta tahdonvoimasta.

Useamman pisteen röökistä luopuminen voi olla haastavampaa. Nikotiinille herkistymisen seurauksena ne tuottavat kokemuksen piristymisestä ja mielihyvästä: helpotusta stressiin, lohtua ikävään tai pistettä i:n päälle hyvän aterian tai seksin jälkeen. Jos oikeasti haluat lopettaa, myös näistä pitää luopua. Todistetusti on mahdollista selviytyä ja nauttia elämästä myös ilman tupakkaa.

Muutama vinkki tupakoinnin lopettamiseen

  • Voitko hommata kaveripiiristäsi vertaistukea ja tsemppaajia?
  • Korvaa rööki jollakin terveellisemmällä asialla: pastilli, purkka, pähkinät tai hammastikkujen pureksimisella? Muista myös juoda vettä.
  • Palkitse itsesi jokaisesta savuttomasta kuukaudesta vaikka ostamalla jotain kivaa niillä rahoilla, jotka olet säästänyt tupakoimattomuudella.
  • Mieti mikä muu asia antaisi saman kokemuksen rentoutumisesta. Toimiiko musiikki, pelaaminen, kaverille soittaminen, kävely tai lenkki?
  • Hankaloita tupakointiasi. Muuta rutiinejasi tilanteissa, joiden yhteydessä tupakoit.
  • Voit myös ladata jonkun sovelluksen, jolla voit seurata miten ajan kanssa säästät rahaa ja miten kehosi palautuu. Stumpin sivuilta löytyy myös testit ja työkalut tupakoinnin lopettamiseen

Poikien Puhelin

Kysymys & vastaus
Nuuska

Olemme saaneet kaksi kysymystä nuuskan käyttöön liittyen, kiitos! Vastaamme näihin yhdessä, sillä kysymykset ovat saman tyyppisiä. Ensimmäinen kysymys koski nuuskaa, joka on laitettu peräaukkoon. Peräaukko on osa elintärkeää ruoansulatuskanavaa, jonka kautta ravinnosta saadut ravinteet imeytyvät ja jonka kautta ylimääräinen aines poistuu ulosteen muodossa. Nuuskan pitäminen peräaukossa ei ole missään nimessä suositeltavaa kenellekään. Peräaukon alueella on herkkää limakalvoa. Jos nuuskan on työntänyt peräukkoon, imeytyvät nuuskan sisältämät myrkyt peräaukon limakalvon kautta elimistöön, samoin kun ne imeytyvät suun limakalvojen kautta. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei myöskään kannata laittaa peräaukkoon. Peräaukon polttelu voi olla merkki siitä, että limakalvo on ärtynyt. Jos polttelu kestää useamman päivän, on suositeltavaa kertoa asiasta vanhemmille tai hakeutua kouluterveydenhuoltoon.

Toinen kysymys koski nuuskan sätimistä esinahan alla. Sätiminen tarkoittaa nuuskan käyttäjien keskuudessa nuuskan aiheuttamaa voimakasta tunnetta ikenessä, joka saattaa tuntua jopa voimakkaana kirvelynä. Esinahka on peniksen päässä sijaitseva ihopoimu, joka suoraa siittimen päätä, terskaa. Esinahan ja terskan alue ovat erittäin herkkiä alueita, joten nuuskan laittaminen esinahan alle ei missään nimessä kannata. Se voi kirvellä pahastikin. Se mitä ei kannata laittaa suuhun, ei kannata laittaa myöskään esinahan alle.

On hyvä muistaa, että nuuskan myynti on laitonta Suomessa ja nuuskan hallussapito sekä nuuskan luovuttaminen alle 18-vuotiaille on laissa kiellettyä. Nuuska sisältää yli 2500 kemiallista yhdistettä, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja ja jäänteitä kasvi- ja tuholaismyrkyistä. Lisätietoa nuuskasta voitte lukea Fressiksen tietopankista. Olethan siis fiksu ja huolehdit terveydestäsi ilman nuuskaa.

Huippua loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus
Tupakka

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

Hienoa, että olet jo pohtinut tupakoinnin lopettamista. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin riippuvuus ei välttämättä ole muodostunut niin vahvaksi. Riippuvuuden voi helposti testata täältä. Tupakoinnin lopettaminen onnistuu joiltakin kertaheitolla ja joku tarvitsee siihen useampia lopettamisyrityksiä ja mahdollisesti jotain muuta tukea. Sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet onnistua lopettamisessa ja tässä vaiheessa sinulla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa terveyteesi.

Tupakoinnin lopettamista kannattaa kuitenkin suunnitella etukäteen ja varautua niihin sudenkuoppiin, joita lopettamisen aikana voi ilmaantua. Tupakoinnin lopettamisen yhteydessä voi esiintyä vieroitusoireita, kuten ärtyneisyyttä, levottomuutta, päänsärkyä ja univaikeuksia. Nämä ovat kuitenkin ohimeneviä! Sinun kannattaakin suunnitella ensimmäisten päivien ajaksi mielekästä tekemistä, hakeudu tupakoimattomien ystävien seuraan ja korvaa tupakka esimerkiksi xylitoli-purkalla. Lisää tupakoinnin lopettamisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Myös muut ovat pohtineet tupakoinnin lopettamista. Voit lukea nimimerkkien V.S. ja Haluan lopettaa kysymykset ja heille annetut vastaukset.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis
MieliYleinen

Oletko koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi?

Vapaaehtoistoiminnassa pääset itse auttamaan, oppimaan ja tekemään sinulle tärkeitä asioita. Toiminnan kautta pystyt laajentamaan omia verkostojasi ja saat mahdollisuuden vaikuttaa. Vapaaehtoisena voi toimia esimerkiksi järjestöissä, mutta voit toimia myös itsenäisesti ja oikeastaan missä vain! Oletko siis koskaan ajatellut, että saatat toimia vapaaehtoisena tietämättäsi? Tiesitkö, että vapaaehtoistoimintaa on kaikki sellainen toiminta, jota teet ilman rahallista korvausta, jonkun […]

Kysymys & vastaus
Nuuska

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet jo pohtinut nuuskan käytön lopettamista ja haet siihen keinoja! Nuuskaan voi syntyä vahvakin riippuvuus jo pelkästään sen runsaan nikotiinipitoisuuden vuoksi, mutta myös nuuskan käytöstä syntyneen tavan vuoksi. Joillekin nuuskan käytön lopettaminen onnistuu kerralla ja joillekin nuuskaamisen käytön vähentäminen pikkuhiljaa toimii paremmin. Lopettamispäätöstä tehdessäsi voit alkuun miettiä tai ihan kirjata itsellesi ylös, mitkä ovat niitä syitä miksi haluat lopettaa. Näin päätös nuuskan käytön lopettamisesta vahvistuu ja siitä tulee sinulle konkreettisempaa.

Puhuit, että nuuska on osa arkea. Jos lopettaminen kertaheitolla tuntuu haastavalta, voit alkuun esimerkiksi pitää nuuskaa vähemmän aikaa suussasi tai vähentää nuuskaamiskertoja päivän aikana. Lopettamispäätöksestä kannattaa kertoa myös lähipiirille, esimerkiksi kavereille. Kavereiden kanssa voit vaikka sopia, etteivät he tarjoa sinulle nuuskaa vaikka pyytäisit.

Toit esiin, että tarvitset jotain muuta nuuskan tilalle oppituntien ajaksi. Usein jokin mielekäs tekeminen voi viedä ajatukset pois nuuskasta ja nuuskan tarpeesta. Oppitunneilla toki voi olla sellaisia hetkiä, jolloin tekeminen ei ole mielekästä. Näihin hetkiin voit jo ennalta varautua. Nuuskan käytön voi korvata esimerkiksi xylitol-purukumilla tai sokerittomilla pastilleilla. Nuuskan käytön lopettamiseen voi liittyä vieroitusoireita, mutta oireet helpottavat päivä päivältä. Jos tuntuu, että tarvitset tukea lopettamiseen, voit keskustella asiasta ja erilaisista nuuskaamisen lopettamisen keinoista luottamuksella kouluterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.

Nuuskan käytön lopettamista on myös pohtinut nimimerkki Tyttö1 ja K. Lisää nuuskaamisen lopettamisen keinoista voit halutessasi lukea Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä nuuskaamisen lopettamiseen!

Fressis
NuuskaSähkötupakkaTupakka

Kysy tupakasta tai nuuskasta Fressiksen uudessa chatissa

Fressikseen on aukeamassa chat, jossa voit kysyä tupakasta, nuuskasta ja muista nikotiinituotteista sekä saada apua niiden lopettamiseen

Kysymys & vastaus
Seksi

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Onpa hyvä asia, että pohdit raskauden ehkäisyä. E-pillerit eivät ole tarvittaessa otettavia lääkkeitä vaan niitä tulee syödä yhtäjaksoisesti reseptin ohjeen mukaan, jotta ehkäisyteho säilyy. E-pillerit sisältävät kahta naisen munasarjojenkin tuottamaa hormonia eli estrogeenia ja keltarauhashormonia. Näiden avulla vaikutetaan keskushermoston munasarjoja säätelevään toimintaan. Pillereiden säännöllisellä käytöllä estetään munarakkulan kehittyminen ja munasolun irtoaminen sekä vaikutetaan kohdunkaulan liman koostumukseen niin, etteivät siittiöt pääse hedelmöittämään irronnutta munasolua. Näin nainen ei tule raskaaksi. Jos pillereitä ei käytä säännöllisesti ohjeen mukaan, on raskaus yhdynnän jälkeen mahdollinen.

E-pillerit aloitetaan yleensä kuukautisten ensimmäisenä vuotopäivänä. E-pillereistä pidetään taukoa tai syödään niin sanottuja lume-pillereitä (lume-pillerit eivät sisällä mitään hormonia) 4-7 päivän ajan, tavallisimmin kerran kuussa. Hormonia sisältävien pillereiden tauon aikana alkaa kuukautisvuoto. Tauon jälkeen on erittäin tärkeää aloittaa pillereiden käyttö taas säännöllisesti ja ohjeen mukaan. Jos unohtaa pillerin, raskauden riski riippuu siitä, missä kierron vaiheessa pillerin unohtaa ja kuinka monta päivää on yhtäjaksoisesti muistanut syödä pillereitä ennen unohdusta. Periaatteessa 7 päivän yhtäjaksoinen pillereiden käyttäminen vaikuttaa niin, että keskushermoston oma munasarjoja ohjaava hormonitoiminta lamaantuu. Jos pillerin unohtaa ottaa, on aina varminta käyttää kondomia viikon ajan. Tällöin 7 päivän yhtäjaksoinen pillereiden käyttö toteutuu ja raskaaksi tuleminen tällä välin estyy kondomin avulla. Pilleripakkauksissa on ohjeet siitä, miten unohduksen yhteydessä tulisi toimia ehkäisytehon säilyttämiseksi.

Jos kokee vaikeaksi muistaa ottaa pillerin säännöllisesti päivittäin, on mahdollista valita myös muu ehkäisykeino. Pelkkää keltarauhashormonia sisältävä käsivarteen laitettava ehkäisykapseli tai kohtuun laitettava kierukka ovat mainioita ehkäisykeinoja! Ehkäisykapselin teho säilyy kolme vuotta ja kierukan teho noin viisi vuotta. Estrogeenia ja keltarauhashormonia sisältävää ehkäisyrengasta vaihdetaan kolmen viikon välein. Lisäksi kondomi on toimiva ja helposti mukana kulkeva ehkäisykeino, jos hormonaalista ehkäisyä ei ole käytössä. On tärkeää muistaa, että kondomi on ainoa ehkäisymenetelmä, joka suojaa seksitaudeilta. Uuden seksikumppanin kanssa kannattaa siis aina käyttää kondomia, vaikka olisi säännöllisesti muistanut syödä e-pillerinsäkin!

Halutessasi voit lukea lisää eri ehkäisymenetelmistä Väestöliiton sivuilta.

Fressis

AurinkoLiikeRuoka

Pinkku Pinskun kesävinkit

Kesä, loma ja kaverit. Lue Pinkku Pinskun vinkit kesäpäivien viettoon.

Aurinko

Jaakko Parkkali: 5 vinkkiä kesään

Kesä on täällä ihan just! Tsekkaa Jaakon vinkit kesäpäiviin.

LiikeNuuskaRytmiTupakkaYleinen

Miklu Bäck: ”Annan kaikkeni tubettamiselle”

Tubettaja Miklu Bäck haluaa kehittyä aina vaan paremmaksi. Hän herää aamuisin iloisena, koska pitää huolta hyvinvoinnistaan muun muassa nukkumalla riittävästi.

LiikeRytmi

Irrota ruudusta

Ruutujen ääreen uppoutuu helposti. Tässä muutama vinkki siihen, miten voit välillä valita toisin ja irrottautua ruudusta.

SähkötupakkaTupakka

”Kunpa en olisi koskaan aloittanutkaan tupakointia”

Elämä olisi paljon helpompaa ilman tupakkaa, miettii tupakoinnin lopettamisen kanssa kamppaileva Anna Karhu, 24.

LiikeRytmiTupakkaYleinen

Totuus julki tubettajakaverista

Mitä Joona tekee aina ennen videon kuvausta? Mille Eerika repeilee? Tubettajakaverit Eerika Haikonen ja Joona Hellman haastettiin täydentämään lauseita toisistaan – lue hauskat vastaukset!

RuokaRytmi

Pernilla Böckermanin terveellinen startti aamuun

Tubettaja Pernilla Böckermanin vinkit aamupalaksi. Esittelyssä pari Pernillan suosikkia aamun evääksi.

SeksiYleinen

Missä menee omat rajasi?

Homottelua, seksiin painostusta tai paljastavien kuvien levittämistä. Kuinka pitää omista rajoista kiinni? Vastaamassa Nuorten Exit.


Luukku 10. Hei, ootko muuten koskaan kelannut, paljonko kertyy säästöpossuun, jos jättää yhden tupakka-askin per päivä ostamatta? Näillä summilla ostaisi isot lahjat myös ensi jouluksi! #motimaanantai #rahantakii #riemunraikkahinaika

Lue lisää

fressis.fi

Luukku 9. Kuhalla ei oo joululahjamasseista pulaa, kun askit jäävät kaupan hyllylle! #kuhaeipolta #rahantakii #riemunraikkahinaika

Lue lisää

fressis.fi

Luukku 8. ”Lopetin, koska päätin haastaa itseni, halusin näyttää itselleni, että nuuska ei voi hallita niin montaa asiaa elämässäni. Terveys ja taloudellinen tilanne painoi myös kupissa.” Valtteri, 22, otti haasteen vastaan ja heivasi nuuskan. Mihin just sä voisit haastaa itsesi? #lopetinkoska #sutonhaastettu #riemunraikkahinaika

Lue lisää

fressis.fi

Luukku 7. Ilman tupakkaa sun ihokin loistaa! Kosmetologi Johanna vinkkaa, että tupakoimattomana iho on kimmoisampi ja rypyt pysyy pidempään poissa. #ihokuntoon #riemunraikkahinaika

Lue lisää

fressis.fi

Ihanaa itsenäisyyspäivää kaikille! Mitäköhän presidentin Lennu-koira puuhaa tänään linnan juhlissa…? #lemmikitlinnanjuhliin #itsenäisyyspäivä #riemunraikkahinaika

Lue lisää

fressis.fi

Tänään vietetään kansainvälistä vapaaehtoisten päivää! 🙌🏼
Kaikki vapaaehtoistoimijat ansaitsevat suuren kiitoksen ja paljon arvostusta, sillä toisten auttaminen ja yhteisen hyvän eteen tekeminen on super tärkeä voimavara. Erityis KIITOS💙 meidän timanteille vapaaehtoisille, joiden taidoista ja huikeista ideoista saa yllättyä positiivisesti kerta toisensa jälkeen 💝💞
Tiesitkö, että vapaaehtoisena toimimisesta saa myös itselleen paljon iloa ja siinä oppii uusia asioita 😎 Käy lukemassa meidän uusi artikkeli, jossa kerrotaan mikä kaikki on vapaaehtoistoimintaa. Saat sieltä myös vinkkejä siihen miten voit tehdä hyvää itsenäisesti☺️ @syopajarjestot #vapaaehtoistoiminta #vapaaehtoinen #somepilotti #vapaaehtoistenpäivä

Lue lisää

fressis.fi

Postaa Instagramiin kuva siitä, miten sä viettäisit joulua ilman nikotiinia! Käytä kuvassa tägiä #riemunraikkahinaika sekä merkkaa @fressis.fi kuvaan. Voittajaksi valitaan innostava ja positiivinen kuva, joka kannustaa kaikkia nikotiinittomaan joulun viettoon. Voittaja saa palkinnoksi kuvassa näkyvän @happyhourskateboards –tuotepaketin! Positiivisin ja kannustavin kuva eli voittaja julkaistaan Fressiksen Instagramisssa 19.12.2018.
Osallistumisaikaa on 17.11.2018 klo 12:00 asti. Voittajalle laitamme yksityisviestiä. Arvonnan järjestää Fressis. Instagram ei ole mukana arvonnassa. #arvonta

Lue lisää

fressis.fi

Luukku 4. ”Lopetin, koska tajusin, että rahalla voi saada jotain paljon hienompaa”, kertoo Ilkka, 25. Mihin muuhun sä keksisit käyttää massit nikotiinituotteiden sijaan? #lopetinkoska #rahantakii #riemunraikkahinaika

Lue lisää

fressis.fi