Salkkareiden uusi Severi: ”Tee sitä, mitä haluat!”

”Jos haluat kokeilla jotain uutta, vaikka hakea mukaan tv-sarjaan, kokeile – se voi onnistua!” rohkaisee Roope Puhakka.

› Lue lisää

4 x hyvinvointiappi

Muutama sovellus hyvinvointiin.

› Lue lisää

Näin julkkikset treenaavat

Antti Tuiskun lajeja ovat crossfit ja ulkoilulenkit Viljo-koiran kanssa. Anttia motivoi treenaamaan liikuntasuorituksen jälkeinen euforinen olo ja se, että liikkumattomuus näkyy kropassa välittömästi.

› Lue lisää

Talvijuoksu: kuusi vinkkiä

Talvijuoksussa on hyvä huomioida pukeutuminen, lämmittely sekä neljän peen sääntö.

› Lue lisää

Joukkue auttoi oikealle polulle

Olin viisivuotias, kun pohjoishelsinkiläisestä päiväkodistani tultiin hakemaan pelaajia Icehearts-jalkapallojoukkueeseen. Luulin aluksi, että olin suostunut johonkin välituntifutiksen tyyppiseen touhuun, mutta kyseessä olikin ihan oikea joukkue.

› Lue lisää

Syöpääkin pahempaa olisi katkeruus

Olin 21-vuotias, kun sairastuin syöpään. Olin juuri päässyt ammattikoulun jälkeen armeijasta ja allekirjoittanut ensimmäisen vuokrasopimukseni. Treenatessa tulokseni alkoivat laskea. Vatsaani kirveli ja poltti.

› Lue lisää

Oma kysymys

Kuinka paljon 14–15-vuotiaan tulisi liikkua viikossa? Itselläni on viikon aikana 4 x 45min koululiikuntaa ja 1 x 60min tanssia. Joskus, jos huvittaa, treenaan kotona tanssimalla tai harjoittamalla lihaskuntoa. Liikunko liikaa, sopivasti vai liian vähän?

N.H.

Suositusten mukaan nuorten tulisi liikkua ainakin 1,5 tuntia päivässä ja puolet siitä pitäisi olla reipastahtista ja hengästyttävää liikuntaa. Lihaksia kuormittavaa voimaa ja notkeutta lisäävää liikuntaa suositellaan tehtäväksi kolme kertaa viikossa.

Laskin, että liikut noin tunnin viisi kertaa viikossa ja siihen ehkä teet vielä päälle kotona omatoimista liikuntaa tanssimalla ja harjoittamalla lihaskuntoa. Koululiikunnassa kokeilette varmasti erilaisia lajeja. Mielestäni liikut jo monipuolisesti ja tunnutkin löytäneesi tanssista itsellesi mieluisan lajin. Tanssi kehittää niin lihasvoimaa kuin notkeuttakin ja siinä usein myös hengästyy. Lisäksi se on hauskaa ja tuo hyvän mielen!

Jos tuon mainitsemasi liikuntamäärän päälle tulee vielä päivittäin 30-45 minuuttia pyöräilyä tai reipasta kävelyä esimerkiksi koulu- tai harrastusmatkojen yhteydessä tai ulkona liikkumista kavereiden kanssa, taidat päästä juuri tuohon suositeltuun liikuntamäärään.

Nykyajan istumapainotteinen elämäntapa ei ole terveellistä ja tärkeää olisi, että arjessa tulisi ylipäätänsä jollain tavalla liikuttua joka päivä aina kun mahdollista. Hissin sijasta voi kävellä portaita ja bussista voi jäädä vähän aiemmin pois tai vielä mieluummin taittaa matkan kokonaan vaikka pyörällä. Välitunneilla voi pelailla ulkona kavereiden kanssa, samalla saa raitista ilmaa ja jaksaa taas keskittyä paremmin tunneilla. Liikunnan ei suinkaan aina tarvitse, eikä se saakaan olla, pelkästään todella raskasta ja kuormittavaa. Keho ja mieli tarvitsevat myös lepoa jaksaakseen. Liikkumisen kuuluu olla myös hauskaa!

Mun ruokavalio

Kun perusruokavalio on kunnossa, energiaa riittää treenaamiseen ja kaikkeen muuhunkin, kertoo Eerika Haikonen.

› Lue lisää

6 x kaunis iho

Keräsimme 6 tapaa, joilla hellit ihoasi.

› Lue lisää