Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuuska ja tupakka sisältävät runsaasti terveydelle haitallisia aineita ja yksi näistä on nikotiini. Kysyit, kuinka paljon enemmän nikotiinia on nuuskassa kuin tupakassa. Tähän on hankalaa vastata suoraan, sillä nuuskan sisältämä nikotiinipitoisuus ja tupakan sisältämä nikotiinipitoisuus vaihtelee eri merkkien välillä. Myös tupakkatuotteen sisältämän nikotiinin ja elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrät eivät ole yksiselitteisiä.

Nuuskan nikotiinipitoisuus voi vaihdella noin 8 milligramman ja yli 40 milligramman per gramma välillä. Tupakassa eli savukkeissa nikotiinia on arviolta 13-29 milligramma per savuke. Tupakka-askeissa ilmoitettu nikotiinimäärä tarkoittaa, kuinka paljon nikotiinia saa savukkeesta sitä poltettaessa. Tupakkalaki määrittää, että savukkeesta saa poltettaessa syntyä enintään 1 milligramman verran nikotiinia.

Nikotiinimäärä, joka ilmoitetaan eri tupakkatuotteissa ei kuitenkaan tarkoita suoraan, kuinka paljon nikotiinia kulkeutuu elimistöön. Elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrään vaikuttaa tuotteen nikotiinipitoisuuden lisäksi mm. nuuskan käyttöaika ja savukkeesta sisään hengitetyn savun määrä. Erään selvityksen mukaan 13 mg/g nikotiinia sisältävästä nuuskasta kulkeutuu suurin piirtein saman verran tai jopa hieman enemmän nikotiinia elimistöön kuin yhdestä poltetusta savukkeesta. Kuitenkin mitä vahvemmasta nuuskasta on kyse, eli mitä enemmän nuuska sisältää nikotiinia, sitä suurempi määrä nikotiinia kulkeutuu myös elimistöön.

Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta jo pieninä määrinä ja siksi me Fressiksessä suosittelemmekin pysymään kokonaan erossa nuuskasta ja tupakasta.

Halutessasi voit lukea lisää nuuskasta ja nikotiinista Fressiksen tietopankista.

Hyvää kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että haluat päästä nuuskasta eroon ja etsit tukea siihen! Nuuskan käytön lopettaminen voi olla haastavaa, sillä se sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nuuskan käytön lopettaminen on kuitenkin mahdollista. Joillakin se onnistuu kertaheitolla, joillakin pikkuhiljaa vähentämällä.

Kerroit, että nuuskan käytöstä sinulle tulee olo, josta pidät. Nuuskan sisältämä nikotiini vaikuttaa aivoihin, joka johtaa mielihyvän tunteen syntymiseen. Kuitenkin toistuva nuuskan käyttö kasvattaa nikotiinin sietokykyä ja mielihyvän tunteen saamiseksi keho tarvitsee lisää nikotiinia. Tätä ilmiötä voi myös kutsua fyysiseksi riippuvuudeksi. Täällä voit tehdä testin nuuskariippuvuudesta.

Nuuskan käytön lopettamista kannattaa hieman suunnitella etukäteen. Esimerkiksi kavereille kannattaa kertoa aikomuksestaan lopettaa nuuskan käytön, jotta kaverit voivat tarvittaessa tukea lopettamisessa. Kavereiden kanssa voit sopia, etteivät he tarjoa sinulle nuuskaa vaikka pyytäisit.

Alkuun sinun kannattaa ihan kirjata ylös niitä syitä, miksi haluat lopettaa nuuskan käytön. Näin päätös nuuskan käytön lopettamisesta vahvistuu ja siitä tulee sinulle konkreettisempaa. Nuuskan käytön lopettamiseen voi liittyä vieroitusoireita, mutta oireet helpottavat päivä päivältä. Liikkuminen, riittävä uni ja terveellinen ruoka auttavat selviytymään niistä paremmin. Kannattaa varautua sellaisiin hetkiin, jolloin nuuskaa tekee mieli. Voit miettiä, mitä kivaa voit tehdä nuuskan käytön sijasta. Voit myös tiukan paikan tullen korvata nuuskan käytön xylitol-purukumilla tai sokerittomilla pastilleilla.

Lisää nuuskan käytön lopettamisesta voit lukea lisää Fressiksen tietopankista. Myös nimimerkit Tyttö1 ja K ovat kysyneet neuvoja nuuskan käytön lopettamiseen.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis

Gasellit-Miikka: ”Valitsin terveen elämän ilman orjuuttavia aineita”

Gasellit-yhtyeen Hätä-Miikka huomasi muutaman vuoden kokeilun jälkeen, ettei tupakoinnissa ja nuuskaamisessa ole mitään järkeä.

Koukussa nikotiiniin? Apua lopettamiseen Fressiksen uudesta chatista

Fressikseen on aukeamassa chat, jossa voit kysyä tupakasta, nuuskasta ja muista nikotiinituotteista sekä saada apua niiden lopettamiseen

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta.

Kysymys & vastaus

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi!

Kysyit, voisiko sähkötupakasta olla hyötyä, jos rahat eivät riitä tupakkaan. Rahojen riittämisen kannalta kaikkein järkevin vaihtoehto olisi sähkötupakoinnin/ tupakoinnin lopettaminen kokonaan. Tällöin säästyisi rahojen lisäksi myös terveys. Sähkötupakkaankin saa kulumaan ison summan rahaa. Lisäksi sen käytöllä on omat haittansa terveydelle.

Kysyit myös sähkötupakan psyykkisistä vaikutuksista. Sähkötupakassa käytetään tavallisesti nikotiinipitoisia nesteitä. Nikotiini on riippuvuutta aiheuttava aine. Nikotiinin käytön loputtua voi ohimenevästi olla myös psyykkistä oireilua, kuten hermostuneisuutta tai levottomuutta, eli vieroitusoireita. Vieroitusoireet menevät kuitenkin ohi muutamien päivien tai viikkojen jälkeen. Vieroitusoireiden laannuttua psyykkinen vointi yleensä paranee, esimerkiksi stressiä koetaan vähemmän, unen laatu paranee ja mieliala kohenee verrattuna aikaan, jolloin vielä käytti tupakkatuotteita. Eli tupakkatuotteiden käytön lopettaminen itseasiassa parantaa psyykkistä vointia. Tästäkin syystä kannattaa pyrkiä kokonaan eroon tupakkatuotteista.

Tupakkatuotteiden käytön lopettaminen onnistuu kyllä, kun valmistautuu hyvin asiaan ja hakee apua. Kannattaa miettiä syyt miksi haluaa lopettaa ja miten pärjää ensimmäisien päivien mahdolliset hankaluudet ilman tupakkaa. Kannattaa myös pyytää joku tukihenkilö, joka voi kannustaa eteenpäin. Tupakoinnin lopettamiseen apua voi pyytää myös terveydenhoitajalta tai lääkäriltä.

Lisätietoa sähkötupakan haitoista löydät täältä ja vinkkejä tupakkatuotteiden käytön lopettamiseen täältä. Voit myös kysyä apua maksuttomasta Stumppi-neuvontanumerosta.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei, kiitos kysymyksestäsi!

Nuuskasta on löydetty yli 30 karsinogeenista, eli syöpävaarallista ainetta. Nuuskan (myös ruotsalaisen nuuskan) käytön on todettu lisäävän suun alueen syövän riskiä. Vaikka sairastumisen vaara ei kasva kovin paljoa, se on kuitenkin merkittävä vältettävissä oleva riski.

Nuuskalla on myös muita terveyshaittoja. Nuuskan käyttö lisää riskiä muun muassa sydän- ja verenkiertosairauksiin. Nikotiini on hyvin haitallinen aine. Nuuska sisältää runsaasti nikotiinia ja se voi aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden, jolloin sen käytön lopettaminen vaikeutuu. Nikotiinin käyttö nuorella iällä voi haitata aivojen kehitystä. Sillä voi olla vaikutus aivojen toimintaan, esimerkiksi siihen miten pystymme keskittymään uuden oppimiseen.

Näistä syistä kannustamme kaikkia valitsemaan varmasti terveellisen vaihtoehdon eli välttämään tupakka- ja nikotiinituotteita kokonaan. Lisätietoa Nuuskan haitoista saat esimerkiksi Fressiksen nuuska-tietopankista ja Ilman syöpää -sivuilta.

Fressis

Tupakka: Myös medialukutaito on terveystaitoa osa 1

Kuka on tuo etäisesti tutun oloinen, keppihevosella ratsastava mies – ja onko hänen malliaan järkevää seurata? Luotettavaa faktaa tupakkatuotteiden ja nikotiinin haitoista löydät Fressiksestä– voit myös kysyä mieltä askarruttavista asioista asiantuntijoiltamme. Myös medialukuaito on terveystaito!

Keväällä 2018 Syöpäjärjestöt & Fressis.fi tuotti Sataedun media-alan ja Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa medialukutaitoon ja terveysteemoihin pureutuvat videot.

Minkälaista mielikuvaa media luo eri tuotteista, ja mistä tietää, onko uutinen totta vai ei? Mitä ostat kaupasta ja miten otat selvää eri trendien sisällöistä? Miten teet fiksuja, oikeaan tietoon perustuvia valintoja yhtä kiireisemmässä ja ruuhkaisemmassa maailmassa? Katso kaikki videot Fressiksen Youtube-kanavalta.

Fressis

Lähihoitaja jyrähtää: Jyrkkä ei nikotiinille!

Lähihoitaja-opiskelija Heli Valtasaari kertoo miksi tupakointi ei sovi lähihoitajan työhön.