Kysy asiantuntijalta

Mikä mietityttää?

Moikka! Kiitos tärkeästä viestistäsi.

Pohdit viestissäsi, miten voisit tukea hoidon ja avun piirissä olevaa, mielenterveysongelmien kanssa painivaa kaveria. Vastuu kaverisi hoidosta on palveluilla, joiden piirissä hän on ja hänellä itsellään. Kaverin tilanne aiheuttaa varmasti huolta, mutta on tärkeä olla tarkkana, jotta huoli ei ala liiaksi painamaan sinua. Pidemmän päälle toisesta huolehtiminen voi viedä voimia ja aiheuttaa ahdistusta ja voimattomuutta. Pyri siis pitämään kiinni niistä asioista, jotka tuovat sinulle iloa ja hyvinvointia. Joskus voi tuntua vaikealta tai syylliseltäkin voida hyvin ja olla iloinen, kun ystävällä on paha olla. Sinulla on kuitenkin oikeus voida hyvin ja elää myös huolettomampaa elämää. Toisen tukeminen on myös helpompaa, jos omat voimat ovat riittävät ja niistä pitää kiinni. Jos itse uuvut, ei ystävänkään tukeminen onnistu.

Joskus hoidossa olevat ihmiset jättävät kertomatta asioitaan hoitotaholle ja avaavat niitä ennemmin kavereille. Tämä on ymmärrettävää, koska luottamusta palveluihin voi olla vaikea rakentaa. Kaverina voit kuitenkin välillä varmistella kaveriltasi, että onhan hän kertonut sinulle kertomiaan asioita myös hoitavalle taholle. Mikäli siellä ei ole kaikkea tietoa, ei toipuminenkaan välttämättä etene. Voit myös pyrkiä tekemään kaverisi kanssa sellaisia asioita, jotka saavat hänen ajatuksensa muualle hänen tilanteestaan. Voit myös kysyä suoraan, miten voisit olla parhaiten hänen tukenaan. Kaveruuden yksi tärkeimmistä, toipumista edistävistä asioista on se, että sinun seurassasi kaverisi ei tarvitse teeskennellä voivansa paremmin kuin hän oikeasti voi.

Muista, että sinulla on myös oikeus asettaa rajoja. Mikäli kaverisi tilanne tuntuu uuvuttavan liikaa, tai tapaamiset pyörivät vain hänen vointinsa ympärillä, on hyvä pysähtyä kuuntelemaan itseäsi. Läheisen ihmisen sairastuminen herättää aina monenlaisia tunteita. Omien rajojenkaan asettaminen ja ääneen sanominen ei ole helppoa. Yksin ajatusten kanssa ei kannata jäädä, vaan niitä on hyvä pohtia ja purkaa muiden kanssa. Hyvä taho pohdinnoille voi olla esim. Sekasin-chat, jossa voit nimettömästi jutella tilanteestasi aikuisten kanssa. Sinä ansaitset voida hyvin, joten pidä myös itsestäsi huolta!

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Suosittelemme

Joalin Loukamaa: ”Olen aika hidastempoinen ihminen”

Tanssija-laulaja, somevaikuttaja Joalin Loukamaa, 19, tuli isolle yleisölle tutuksi viimeistään kevään 2021 Selviytyjät-sarjasta. Siinä hän ihastutti pelitaidoillaan ja ystävällisyydellään, ja ylsi kisassa mitalisijoille. Miten Selviytyjät muutti Joalinin elämää, miten hän huolehtii omasta jaksamisestaan – ja mistä unelmoi?

Suosittelemme

Pieni muutos, fressimpi fiilis

Mikä saa e-pelaajan jaksamaan pitkät stream-sessiot ja mikä auttoi sometähden tv-uralle. Entä mikä pitää lumilautailijan kisaiskussa? Fressimpi fiilis -kampanjassa kolme vaikuttajaa kertovat arjen pienistä tavoistaan, jotka vaikuttavat positiivisesti mielen hyvinvointiin.

Suosittelemme

Fressimpi esiintymisfiilis

Carola tunnetaan erityisesti Tiktokin kolmisarvine_-kanavasta, mutta tämän syksyn jälkeen myös Elisa Viihteellä käynnistyvän Häräntappoase-sarjan pääroolin näyttelijänä. Carolan vinkit ovat auttaneet häntä jaksamaan tehdä säännöllisesti somea ja toivat hänelle unelmien kesätyöpaikan.

Suosittelemme

Fressimpi snoukkausfiilis

Henna on lumilautailija ja innokas skeittaaja, jonka ura on lähdössä kovaan nosteeseen. Instagramissa Hennaa seuraavat tietävät hänet erityisesti hyvästä energiasta ja vauhdikkaista snoukkausvideoista. Hänelle arjen pienet tavat ovat olleet avainasemassa “poikien lajissa” pärjäämiselle.

Suosittelemme

Fressimpi e-pelausfiilis

Mikkis, eli Mikkoville Palm, on entinen SM-tason lukkopainija, Suomen parhaita Fortnite-pelaajia ja suosittu tubettaja. Pienet arkiset tavat saavat hänet jaksamaan läpi kisojen ja pitkien streamaussessioiden.

Suosittelemme

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun! Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa.

Kaisa Ottelin

Suosittelemme

Ota välillä iisisti

Stressi veks! Videolta saat keinoja, miten voi omassa arjessaan hetkeksi pysähtyä ja rentoutua. Lue lisää stressinhallinnasta Fressiksen tietopankista.

Fressis

Suosittelemme

Minä ja muut – vinkkejä aitoon läsnäoloon

Yhdessäoloon kuuluu myös läsnäolo ja toisen huomioon ottaminen. Katso lisää vinkkejä yhdessäoloon Fressiksen tietopankista.

Fressis

Kysymys & vastaus

Hei! Kiitos hyvästä kysymyksestä!

Lyhyt vastaus kysymykseesi on että kyllä, tunteiden ailahtelun voi osittain laittaa kuukautisten syyksi.

Kuukautiskierron aikana keho käy läpi erilaisia vaiheita ja muutoksia. Silloin keho tuottaa tiettyjä hormoneja, mm. estrogeeniä ja aivojen välittäjäaineita, mm. endorfiinia ja serotoniinia, jotka säätelevät tunteita ja mielialaa. Näiden vaiheiden myötä mieliala ja tunteet vaihtelevat esimerkiksi mielihyvän/mielipahan kokemukseen, jännittyneisyyteen, ärtyneisyyteen, herkistymiseen ym. Tässä yhteydessä puhutaan oireyhtymästä nimeltä PMS (premenstruaalinen oireyhtymä), jolla tarkoitetaan kuukautisia edeltäviä psyykkisiä ja fyysisiä oireita, jotka haittaavat normaalia elämää.

Siihen, miten nämä edellä mainitut hormonit ja välittäjäaineet vaikuttavat kehoon, aivoihin, tunteisiin ja mielialaan, ei ole mahdollista vaikuttaa, mutta omia tunteita on mahdollista käsitellä ja oppia pärjäämään niiden kanssa niin, etteivät ne vaikeuta omaa elämää ja olemista. Kannattaakin miettiä keinoja siihen, miten toimii, kun kokee tunteiden ja mielialan vaihteluita: millaiset asiat, ajatukset ja tekeminen helpottavat omaa oloa.

Jotkut purkavat tunteitaan luovaan tekemiseen, kuten kirjoittamiseen tai maalaamiseen, osa taas haluaa rauhoittua, vetäytyä omiin oloihinsa ja kuunnella vaikka musiikkia. Joillekin auttaa, kun purkaa tunteita liikuntaan tai juttelemalla luotettavalle ihmiselle. Mitkään tunteet eivät ole vaarallisia tai haitallisia, ne menevät aina ohi kuukautiskierron edetessä. On silti tärkeää, että tulet niiden kanssa toimeen, ja etteivät ne myöskään vaikuta liikaa muiden ympärilläsi olevien ihmisten elämään. Heille voi myös kertoa mistä tunteiden ailahtelu johtuu, ja ettei syy siihen ole heissä.

Mikäli koet, että tunteiden vaihtelua on sinulla paljon ja se liittyy selvästi kuukautisiin, kannattaa sinun jo ennalta suunnitella elämääsi niin, että sinulla on mahdollisuus ennen kuukautisia ja niiden aikana myös aina purkaa omia tunteitasi itsellesi hyvällä ja rakentavalla tavalla.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos tärkeästä viestistäsi.

Omaa sukupuoltaan ei pitäisi joutua perustelemaan kenellekään ja on ikävää ja väärin, että opettajasi kyseenalaistaa sukupuolen kokemustasi. Sinulla itselläsi on oikeus määritellä kuka ja millainen haluat olla ja miten haluat tulla nähdyksi ja puhutelluksi. Koulujen toimintaa ohjaa opetussuunnitelma, jossa on 2016 linjattu sukupuolitietoisesta opetuksesta. Se tarkoittaa mm. sitä, että koulun perustehtäviin kuuluu lisätä tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja vahvistaa tasa-arvoa. Opetussuunnitelman perusteiden toimintakulttuurin kehittämistä käsittelevässä kohdassa ”Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo” kirjoitetaan mm. näin: ”Peruskouluaikana oppijoiden käsitys omasta sukupuoli-identiteetistä ja seksuaalisuudesta kehittyy. Oppiva yhteisö edistää arvoillaan ja käytänteillään sukupuolten tasa-arvoa ja tukee oppilaita oman identiteetin rakentumisessa.” Opettajasi toimii käytöksellään tätä vastaan ja siihen on syytä puuttua.

Kerroit, että olet pyytänyt häntä toistuvasti kutsumaan sinua toivomillasi pronomineilla, mutta hän ei tätä hyväksy. Oletko puhunut tilanteesta kenenkään muu koulun henkilöstöön kuuluvan kanssa? Voisitko saada asiaan tukea joltain muulta opettajalta ja ottaa asian yhdessä esiin? Mikäli asiaan ei tule muutosta, voit viedä asian myös rehtorille. Tukena voit käyttää esim. Setan Sateenkaari oppilaitoksessa -julkaisua, jonka löydät täältä. Julkaisussa on kirjattu hyvin yksiselitteisesti mitä toimenpiteitä kouluissa tulee tehdä, jotta oppimisympäristö on kaikille turvallinen ja yhdenvertainen. Mikäli et tiedä, kenen puoleen koulussa kääntyä, tai kaipaat rohkaisua, voit pohtia asiaa vielä lisää nimettömänä aikuisen kanssa esim. Väestöliiton nuorten chatissa. On rohkeaa puolustaa omia oikeuksia, mutta väärin, että ylipäänsä joudut niin tekemään.

Toivottavasti saat tästä viestistä rohkaisua viedä asiaa eteenpäin, jotta tilanteeseen tulisi muutosta. Tsemppiä ja rohkeutta!

Fressis

Jännittäminen on normaalia!

Elämään kuuluu se, että jännittää vaikkapa esiintymistä tai sitä, mitä muut minusta ajattelevat. Siksi onkin lohdullista tietää, että iän myötä jännitys lievenee luonnostaan ja sitä voi oppia hallitsemaan tai hyödyntämään.

Uupumuksesta toipunut Maria Glow: ”Alussa vain lepäsin”

Maria Glow’n ihanaan kesään kuuluu työskentelyn ohella lämmöstä nauttimista, uimista ja lepäilyä. Moni tuntee Marian rehellisestä kauneusblogista ja luonnollisista meikkausvideoista Youtubessa. ”Meikki- ja kauneusasioiden kanssa puuhastelu tuntuu minulle kuin lomalta. Innostuin äskettäin virtuaalisilla kauneusmessuilla niin, että unohdin olevani röntgenhoitaja”, hän kertoo. Tosiaan, kauneusalan sometähti Maria on siviiliammatiltaan röntgenhoitaja ja pitääkin ihmisläheisestä työstään kovasti. Heti valmistumisen […]

Selätä uupumus – keinot ovat monet!

Pahimmallakin uupumuksen hetkellä on tärkeä muistaa, että uupumuksesta pääsee yli. Aivot ja keho toipuvat, kunhan niille antaa aikaa levätä.

Iskikö stressi? Näin tasaat paineet!

Tunnista vaaranmerkit ja ota haltuun toimivat niksit stressin ja paineiden lievittämiseksi.

Kesätyö Fressis-sisällöntuottajana

Olimme kaksi viikkoa kesätöissä Fressiksellä. Teimme työmme suurimmaksi osaksi etätyönä, mutta se ei hyvää fiilistä haitannut. Meitä oli neljä nuorta kesätyöntekijää Oulusta — Eme, Onni, Peetu ja Olivia. Fiilikset kesätyöjaksolta Meillä oli koko kesätyöjakson todella mukavaa. Työryhmämme toimi erittäin hyvin jo ensimmäisestä päivästä lähtien. Kaikki ihmiset olivat aivan mahtavia. Pääsimme terveyden edistämisen tiimiin nopeasti mukaan, […]

Menikö tunteisiin? Tunnista tunteitasi – niillä on tärkeä tehtävä

Voi hitto! Nyt meni tunteisiin! Elämä voi välillä olla suoranaista tunteiden myllerrystä. Erityisesti murrosiässä tunteet voivat vaihdella nopeastikin. Onneksi tunnetaitoja voi treenata. Nappaa vinkit ja kokeile itse.

6 selviytymisvinkkiä – näin selviät arjesta neljän seinän sisällä

Pöh! Ei voi nähdä kavereita eikä tehdä mitään kivaa – olo eristyksessä ei todellakaan ole helppoa. Huolehdi sosiaalisista suhteista, arkirytmistä ja omasta jaksamisesta näin.

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit..