Kysy asiantuntijalta

Mikä mietityttää?

Hei! Kerrot, että haluaisit laihtua, parantaa kuntoasi ja koet olevasi kavereihisi verrattuna ylipainoinen. Hyvä kun laitoit meille viestiä, koska nämä asiat selvästi huolettavat sinua.

Olet vielä 10 vuotta eli kasvuiässä, jolloin ei ole terveellistä laihduttaa. Tärkeintä olisi, että söisit riittävästi, monipuolisesti ja säännöllisesti päivän aikana, jotta kehollasi on käytettävissä kaikki tärkeät ravintoaineet, joita tarvitaan kasvamiseen ja kehittymiseen. Riittävä ja monipuolinen ruokavalio yhdistettynä kohtuulliseen liikunnan määrään myös on paras keino huolehtia oman kehon hyvinvoinnista. Jos syö liian vähän ja liikkuu liian paljon, keho ei voi hyvin. Lisäksi liian vähäinen syöminen myös vaikuttaa jaksamiseen, keskittymiseen ja mielialaan. Nälkäisenä aivot eivät jaksa keskittyä mihinkään ylimääräiseen ja mieliala voi olla ärtynyt ja kiukkuinen. Laihdutuskuureja pitäisi ehdottomasta välttää etenkin lasten ja nuorten kohdalla. Harvoin aikuisillakaan ne johtavat mihinkään pysyvään tulokseen.

Sinulla on edessäsi pituuspyrähdys ja murrosiän tuomat muutokset. Murrosiän tuomat muutokset voivat ehkä pelottaa ja ahdistaakin ihan ymmärrettävästi. Murrosiän myötä keho muuttuu vähitellen vuosien myötä lapsen kehosta aikuisen kehoksi. Jokainen kasvaa ja kehittyy omalla aikataulullaan. Moni ikäisesi pohtii paljon omaa kehoaan ja sitä, millainen on muiden silmissä. Moni kokee myös oman kehon suhteen epävarmuutta. Et ole tämän asian kanssa siis yksin. Voi olla, että uintiviikolla muitakin ahdistaa, koska oma keho on jokaiselle yksityinen asia. Tarve olla samanlainen kuin muut tai saada muilta hyväksyntää on hirveän yleistä. Todellisuudessa muut eivät kuitenkaan tarkastele toisten kehoja sillä tavalla, kuin itse tarkastelee omaa kehoaan. Itseään kohtaan onnistuu usein olemaan ihan liian ankara. Muiden silmissä saatatkin olla kaunis ja ihana! Vaikka jotkut sinua pidemmät painaisivatkin sinua vähemmän, teillä on erilainen kehonkoostumus ja olette ehkä vähän eri kehitysvaiheessakin. Jokaisen ruumiinrakenne on yksilöllinen.

Olisiko mahdollista, että kävisit esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa juttelemassa ajatuksistasi kehoosi ja painoon liittyen? Terveydenhoitaja voisi tukea sinua kehosi hyvinvoinnin, riittävän ja monipuolisen ruokavalion ja sopivan liikunnanmäärän suhteen. Nämä seikathan sinua kuulosti mietityttävän. Näistä aiheista voit jutella nimettömästi myös MLL:n lasten ja nuorten chatissa. Voisit myös koittaa pohtia, mihin asioihin olet tyytyväinen kehossasi sen sijaan, että keskityt vain niihin kohtiin, joista et pidä. Hienoa kuulla, että käyt säännöllisesti ratsastamassa ja vietät aikaa paljon ulkona! Ulkoilu ja itselle sopivat ja mieluisat tavat liikkua tekevät keholle ja mielelle hyvää, ja parantavat myös kuntoa.

Tsemppiä syksyysi!

Fressis
Suosittelemme

Herkuttelun ABC

Kolme taatusti toimivaa vinkkiä, joiden avulla pääset tasapainoon herkuttelun kanssa.

Suosittelemme

Pikaruokaa hyvällä maulla

Näillä terveellisemmillä pikaruokaresepteillä maustat ja monipuolistat ruokavaliotasi helposti, nopeasti ja ennen kaikkea edullisesti. Parempaa halvalla!

Suosittelemme

Miksi energiajuomista valitetaan? | BuenoAsk

Miksi energiajuomista valitetaan? – Miksi energiajuomat ovat trendikkäitä ja cooleja? Mitä kaikkea energiajuomat sisältää?

BuenoTalk

Suosittelemme

Marjajäätelö

Superhelppoon marjajäätelöön tarvitset vain kolmea raaka-ainetta.

Suosittelemme

Loihdi nyhtökaurasta tomaattikastike ja kaksi jämäruokaa

Kokkaa ensin reilu annos nyhtökaura- tai härkistomaattikastiketta. Seuraavana päivänä kastikkeesta syntyy linssipata ja sitten linssipadasta pasteijoita.

Suosittelemme

3 × helppo makupala

Näillä herkullisilla välipalaresepteillä et voi epäonnistua!

Suosittelemme

Smoothie bowl

Kun haluat vaihtelua perinteiseen smoothieen, voit tehdä lusikoitavan smoothie bowlin.

Suosittelemme

Enchiladat

Herkulliset enchilada-tortillakääröt voit tehdä liha,kana,kala tai kasvisversiona.

Kysymys & vastaus

Heippa! Kiitos viestistäsi.

Rypsiöljy koostuu pääasiassa tyydyttymättömistä rasvahapoista, kun taas luettelemasi maitotuotteet ja leikkeleet sisältävät runsaasti tyydyttynyttä, eli kovaa rasvaa. Runsaalla kovan rasvan saannilla on negatiivisia terveysvaikutuksia muun muassa kolesteroliarvoihin. Terveyden kannalta ei ole siis suositeltavaa vaihtaa täysrasvaisiin tuotteisiin. Jos haluat nostaa painoa, niin ehdottamasi tapa lisätä lusikallinen rypsiöljyä ruokiin kuulostaa oikein fiksulta, tätä itseasiassa suositellaan myös pienille lapsille, joilla painon nousu ei ole riittävää, mutta ruoka-annosten koon suurentaminen ei ole mahdollista. Täältä löytyy myös lisää vinkkejä, miten lisätä pehmeää rasvaa ruokavalioon. Esimerkiksi siemenet, pähkinät ja mantelit sisältävät paljon energiaa pehmeän rasva muodossa, mutta eivät ole kovin täyttäviä – voisit vaikka koittaa lisätä siemeniä salaattiin.

Rypsiöljy sisältää rasvaliukoisia E- ja K-vitamiineja. Toisin kuin vesiliukoiset vitamiinit, rasvaliukoisia vitamiineja voi periaatteessa saada liikaa, sillä ne varastoituvat elimistöön. E-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on naisilla 8 mg ja miehillä 10 mg. 100 g rypsiöljyä sisältää 19 mg E-vitamiinia, eli periaatteessa yliannostus on mahdollista. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että ruokavalion kautta saisi liikaa vitamiineja, sillä elintarvikkeen sisältämät vitamiinit eivät imeydy täydellisesti, ja mikäli kyseistä vitamiinia on elimistön käytössä runsaasti, imeytyminen heikkenee entisestään – yleensä vitamiinien yliannostukseen liittyy lisäravinteiden syönti purkista. K-vitamiinista ei ole varsinaista saantisuositusta, eikä senkään ruuasta saatavasta yliannostuksesta tarvitse minusta olla huolissaan.

Eri rasvojen koostumukseen voi tutustua esimerkiksi täällä. Rypsi- ja oliiviöljyn lisäksi monet muutkin kasviöljyt ovat ravitsemukselliselta laadultaan erinomaisia ja tuovat vaihtelua ruokavalioon. Sen sijaan voi ja kookosöljy sisältävät runsaasti kovaa rasvaa, joten niitä kannattaa välttää.

Tähän artikkeliin Fressiksen sivuille olemme koonneet lisätietoa rasvan laadusta

Hauskaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei nimimerkki Ravintoa!

Poikkeuksellisesti vastaamme viestiisi ilman, että julkaisemme kysymystäsi. Kuvailemasi tilanteen perustella suosittelemme sinua olemaan yhteydessä Syli Ry:n neuvontaan, mistä tavoitat oikeat ammattilaiset auttamaan sinua tilanteessasi. Heiltä saat neuvoja ja tukea. Lisätiedot, aukioloajat ja yhteystiedot löydät täältä.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis

Tixtuu: ”24h lautasmallin mukaan”

Tubettaja Tixtuu valmistaa uudella Youtube-videollaan lautasmallin mukaiset päivän pääruoat. Mikä olisikaan parempi päivän piristys, kuin kokata yhdessä Tixtun kanssa? Katso video ja ota ohjeet haltuun omassa keittiössäsi!

Vatsasi voi paremmin ja 4 muuta syytä syödä kasviksia

Kasvikset lautasellasi ovat enemmän kuin ruokaa! Tiesitkö, että ne vaikuttavat myös suolen toimintaan?

3 x välipala – Justimus-kolmikon helpot reseptit

Nappaa heidän reseptinsä, jotka syntyvät helposti keneltä tahansa.

Mitä tiedät syömisestä ja ruoasta?

Tee testi

Mistä on terveet tyypit tehty? Fressiksen vinkit monipuoliseen ateriaan.

Katso vinkit siihen miten teet monipuolisen aterian arjen perus raaka-aineista.

Fressis

Juomilla on väliä

Sillä on väliä mitä juomia juot. Tässä infograafissa on tiivistettynä suositeltavat ja vältettävät juomat.

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Tupakkatuotteisiin Santalahti suhtautuu negatiivisesti.