Miklu Bäck: ”Annan kaikkeni tubettamiselle”

Tubettaja Miklu Bäck haluaa kehittyä aina vaan paremmaksi. Hän herää aamuisin iloisena, koska pitää huolta hyvinvoinnistaan muun muassa nukkumalla riittävästi.

”Herätä mut unesta”

Pienetkin äänet häiritsevät Tessa Tuomelan, 18, nukahtamista. Kun hän lopulta nukahtaa, herääminen ei ole ihan helppoa.

Nukutko riittävästi?

Testaa nukutko tarpeeksi vai kukutko liikaa ylhäällä.

Unitesti

Unitesti

Millaiset ovat unitottumuksesi ja olisiko niitä tarpeen muuttaa? Tee Mielenterveysseuran unitesti

Totuus julki tubettajakaverista

Mitä Joona tekee aina ennen videon kuvausta? Mille Eerika repeilee? Tubettajakaverit Eerika Haikonen ja Joona Hellman haastettiin täydentämään lauseita toisistaan – lue hauskat vastaukset!

Kysymys & vastaus

meow

Kiitos kysymyksestäsi! Uni on tärkeää kaikille ja erityisesti kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle. Unentarve on yksilöllinen, joten tarkkaa suositusta on mahdoton antaa. Nuoren unentarve on tyypillisesti noin 8-9 tuntia vuorokaudessa.

Omasta unentarpeestasi saat parhaan käsityksen, kun kuuntelet omaa kehoasi ja oloasi. Jos nukahtaminen onnistuu iltaisin helposti ja olet aamuisin herätessäsi virkeä, olet todennäköisesti nukkunut sopivasti. Puhelimelta ja muilta laitteilta ilta kannattaa rauhoittaa ainakin tuntia, mielellään kahta tuntia ennen nukkumaan menoa.

Unesta voit lukea lisää täällä

Fressis toivottaa hyviä unia!

Tiesitkö että...

Unentarve on yksilöllinen

Nuoret tarvitsevat unta keskimäärin 8-9 tuntia vuorokaudessa. Unentarve on kuitenkin yksilöllinen: toinen tarvitsee pidemmät yöunet ja toinen pärjää vähemmällä. Unentarvetta ei voi muokata tahdonvoimalla, mutta se voi muuttua elämänvaiheesta toiseen.

Omaan unen tarvetta ei tiettävästi voi muokata harjoittelemalla tai tahdonvoimalla. Unen tarve elää kuitenkin ihmisen mukana ja voi muuttua elämänvaiheesta toiseen. Lue lisää