Kysymys & vastaus

V. S.

Tupakoinnin lopettamissa vanhasta tavasta eroon oppiminen on yhtä lailla tärkeää kuin nikotiiniriippuvuuden voittaminen. Kuten kirjoitatkin, yleensä tämä tarkoittaa sitä, että lopettaja miettii itselleen sopivan keinon tai keinoja, joilla korvata tupakka, tupakointihetket ja niiden itselle tarjoamat hyödyt. Näitä voivat olla esim. tauko, rentoutuminen, stressin vähentäminen tai jutteluhetki.

Olet hyvin tunnistanut omat riskitilanteesi. Kannattaa miettiä valmiiksi erilaisia keinoja, joiden käyttöä kokeilee noissa tilanteissa. Eri ihmisillä toimivat eri konstit. Tässä muutamia vinkkejä:

Korvaa tupakka esimerkiksi muulla asialla tai tekemisellä. Hetkelliseen tupakanhimoon esim. ruokailun jälkeen voi auttaa esim. purukumi tai pastilli. Tai voit kuoria pari pähkinää tai vaikkapa mandariinin, jolloin käytät käsiä ja suuta samaan tapaan kuin tupakoidessa. Jollekin toimii myös esim. kupillinen teetä, kevyt ja raikas purtava tai vaikka maustettujen hammastikkujen pureksiminen.

Jos tupakointihetki on tarjonnut sinulle rauhaa tai rentoutumista, mieti, mikä muu antaisi sinulle saman kokemuksen. Voisitko kuunnella musiikkia tai pelata pelin? Joku on löytänyt avun virkkaamisesta ja joku kaverille soittamisesta.

Joskus on parempi muuttaa rutiini kokonaan. Jos olet esimerkiksi tottunut menemään aina ruuan jälkeen ulos kahville ja tupakalle, voi olla parempi siirtää kahvittelukin kokonaan uuteen hetkeen.

Tsemppiä lopettamiseen!

”Kunpa en olisi koskaan aloittanutkaan tupakointia”

Elämä olisi paljon helpompaa ilman tupakkaa, miettii tupakoinnin lopettamisen kanssa kamppaileva Anna Karhu, 24.

Tiesitkö että...

Kukin lopettaa tupakoinnin tyylillään

Haluatko lopettaa tupakoinnin?

Tupakoinnin lopettaminen on jokaiselle tupakoitsijalle oma yksilöllinen prosessinsa. Ensimmäinen askel tupakasta eroon pääsemisessä on jo se, että alkaa pohtia tupakoinnin lopettamista. Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Tupakoinnin lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka riippuvainen on nikotiinista ja se, millainen merkitys tupakoinnilla on itsellesi ja elämässäsi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta ajatukselta itselle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Lue lisää vinkkejä valmistautumiseen ja lopettamiseen Fressiksen tietopankista.

10 x näin eroon tupakasta

Tupakoinnin lopettaminen: tee elämäsi paras päätös ja stumppaa lopullisesti.

Kalenterikarju: “Juokseminen korvasi tupakan”

Vloggaaja Kalenterikarju eli Mikko Toiviainen, 27, lopetti tupakan ohella myös muut päihteet.

Tupakoinnin lopettaminen: 5 x näin pysyt päätöksessäsi

Irrottaudu vanhoista rutiineista, jotka ylläpitävät tupakointia. Nikotiiniriippuvuuden lisäksi tupakointiin liittyy tapariippuvuus eli sauhuttelu kuuluu tiettyihin tilanteisiin ja sosiaalisiin kuvioihin. Sama pätee myös sähkötupakan ja nuuskan käyttöön.

Miten estää retkahdus?

Tässä Fressiksen 4-osaisessa podcast-sarjassa keskustellaan tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamisesta. Sarjan kolmannessa osassa keskustellaan retkahduksesta ja miten se voidaan estää? Podcast on toteutettu yhdessä Stumppi-neuvontapalvelun kanssa.

Fressis