10 syytä lopettaa – juuri nyt!

Tupakka ja nuuska heikentävät elimistön puolustuskykyä, ja riski sairastua esimerkiksi koronavirukseen lisääntyy. Listasimme 10 megahyvää syytä lopettaa. 

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Todella hienoa, että olet lopettanut tupakoinnin, se on iso satsaus terveytesi kannalta! Tupakan polton sekä sen lopettamisen vaikutukset ovat aina yksilöllisiä, eli myös yskä ja liman irtoaminen ovat yksilöllistä. Lopettamisesta on kuitenkin aina hyötyä kaikille, myös kauemmin polttaneille. Nikotiini poistuu elimistöstä ensimmäisten päivien aikana, ja kahden viikon kuluessa tupakoinnin lopettamisesta keuhkojen toiminta paranee. Vajaan vuoden kuluttua keuhkojen värekarvojen toiminta on usein jo täysin parantunut.

Lopettamisen hyödyistä on kysynyt myös nimimerkki Röökiboii.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet saanut elämääsi uutta puhtia ja mahtavaa, että juomisen lopettaminen on sinulla mielessä. Oma motivaatio ja halu lopettaa on erittäin tärkeää onnistumisen kannalta.

Vastaus kysymykseesi on siis kyllä, eli juomisen lopettaminen on mahdollista, ja kannustammekin sinua siihen täällä Fressiksessä. Alkoholin käytön lopettaminen tuo useita terveyshyötyjä ja vähentää riskiä sairastua moniin sairauksiin.

Viestissäsi kerrot, että olet juonut jo useamman vuoden. Pitkään jatkuneen alkoholin käytön lopettaminen aiheuttaa mitä todennäköisemmin vieroitusoireita. Siksi lopettamisen tukena kannattaa hyödyntää myös olemassa olevia palveluita sekä terveydenhuollon ammattilaisen apua. Voit soittaa esimerkiksi valtakunnalliseen päihdeneuvontaan. Palvelu on täysin maksuton ja soittaminen on anonyymia ja luottamuksellista. Tilanteestasi kertominen ja keskusteleminen ammattilaisen kanssa on jo askel eteenpäin lopettamisessa.

Hyviä vinkkejä lopettamiseen sekä muiden samassa tilanteessa olevien ihmisten tarinoita voit käydä lukemassa myös Päihdelinkin sivuilta.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa, että haluat auttaa ja tukea ystävääsi pääsemään eroon nikotiiniriippuvuudesta, tuellasi voi olla todella suuri merkitys. Kehotan sinua keskustelemaan ystäväsi kanssa ja kannustamaan häntä päätöksessään. Kerro hänelle, että haluat auttaa ja olla hänen tukenaan. Yhdessä voitte sitten sopia parhaista tavoista ja tilanteista, joissa ystäväsi tukea tarvitsee. Voitte lukea tietoa nikotiiniriippuvuudesta Fressiksen sivuilta.

Ystäväsi saattaa kokea vieroitusoireita lopettaessaan nikotiinituotteiden käytön. Sinunkin on hyvä olla näistä tietoinen, jotta ymmärrät ystäväsi käytöstä ja oloa. Vieroitusoireet ovat yksilöllisiä, mutta yleisiä ovat esimerkiksi ärtymys, keskittymisvaikeudet ja päänsärky. Vieroitusoireiden ilmetessä voitte sopia ystäväsi kanssa erilaisista ”harhautuskeinoista”, ettei hän lähtisi helpottamaan oloaan nikotiinituotteella. Voitte esimerkiksi sopia, että ystäväsi soittaa sinulle silloin, kun hänen tekisi mieli käyttää nikotiinituotetta. Tai jos olette yhdessä, niin lähtekää vaikka ulkoilemaan ja liikkumaan. Harhautuksena toimimisen lisäksi ulkoilma ja liikunta helpottavat myös vieroitusoireita. Voit myös muistuttaa ystävääsi siitä, että vieroitusoireet helpottavat päivä päivältä.

Muista myös kehua ja tsempata ystävääsi, kun hän onnistuu olemaan käyttämättä nikotiinituotetta. Ole kuitenkin myös tukena mahdollisen repsahduksen jälkeen ja kannusta jatkamaan repsahduksesta huolimatta. Lisäksi jos sinulla on itselläsi kokemusta nikotiiniriippuvuudesta ja siitä eroon pääsemisestä, voit jakaa ystävällesi omia kokemuksiasi ja vinkkejäsi.

Joskus nikotiiniriippuvuudesta eroon pääseminen voi tuntua ystävienkin avusta ja tuesta huolimatta liian haastavalta. On siis hyvä tietää, että apua saa ja kannattaa kysyä myös terveydenhuollon ammattilaisilta.

Vinkkejä lopettamiseen voitte lukea Fressiksen tietopankeista ja myös nimimerkki 2K01 on kysynyt vinkkejä.

Tsemppiä sinulle ja ystävällesi!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet halukas vähentämään nikotiinituotteiden käyttöä ja ehkä lopulta pääsemään niistä kokonaan eroon!

Olet kertomasi perusteella ilmeisesti jo huomannut joitain nikotiinin aiheuttamia ongelmia. Nikotiini aiheuttaa usein mm. riippuvuutta, joka ilmenee erilaisina vieroitusoireina. Vieroitusoireita voivat olla esimerkiksi ärtyneisyys, päänsärky ja nuuskanhimo. Vieroitusoireet helpottavat kuitenkin päivä päivältä, joten niiden takia ei kannata lannistua. Jos kaipaat apua vieroitusoireiden kanssa selviämiseen, voit kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen.

Pohdit kysymyksessäsi nikotiinituotteiden käytön vähentämistä. Käyttö voikin olla helpompi lopettaa kokonaan, kun vähentää ensin polttamiensa savukkeiden tai käyttämiensä nuuska-annosten määrää päivässä. Tämä voi tapahtua käytännössä esimerkiksi niin, että pidennät aikaa polttamiesi savukkeiden tai nuuskaamiskertojen välillä. Jos sinulla on tapana käyttää nuuskaa isoja annoksia kerralla (esim. useampia pusseja samalla kertaa), voisit myös kokeilla pienentää käyttämäsi annoksen kokoa.

Kerroit, että sinun on vaikea olla polttamatta esimerkiksi ulkoiluaikoina. Käyttekö ulkoiluaikoina tupakalla yhdessä kavereiden kanssa? Tupakointiin voi kehittyä myös sosiaalinen riippuvuus, jonka myötä yhteisistä tupakointihetkistä luopuminen voi tuntua vaikealta. Lopettamisen onnistumisessa nikotiiniriippuvuudesta eroon pääsemisen lisäksi myös vanhasta tavasta eroon pääseminen on yhtä lailla tärkeää. Jos teillä on tapana käydä yhdessä kavereiden kanssa tupakalla, voisi sinun olla hyvä kertoa kavereille, että yrität vähentää/lopettaa nikotiinituotteiden käyttöä. Voisit myös sopia heidän kanssaan, etteivät he ainakaan tarjoa sinulle savukkeita/nuuskaa. Lisäksi voisit keskustella kavereidesi kanssa, jos joku heistä olisi halukas vähentämään/lopettamaan kanssasi. Voihan olla, että joku kaverisikin on miettinyt lopettamista, mutta ei ole vain sanonut sitä ääneen. Tällöin voisitte yhdessä keksiä jotain korvaavaa tekemistä ”tupakkataukojen” tilalle. Vanhasta tavasta eroon pääsemiseksi on hyvä jo etukäteen miettiä jotain korvaavaa tekemistä niihin hetkiin, kun tekisi mieli polttaa tai ottaa nuuska.

Lopettamisessa hyvänä apuna toimivat myös riittävä uni, terveellinen ruokavalio sekä liikunta. Lisää vinkkejä lopettamiseen löydät Fressiksen tietopankeista.

Samasta aiheesta on Fressiksessä kysynyt myös mm. nimimerkki Nuuskamuikkunen.

Tsemppiä!

Fressis

Eroon tupakasta ja nuuskasta – näillä vinkeillä onnistut

Haluatko päästä eroon tupakasta ja nuuskasta? Hieno juttu! Nämä kolme vinkkiä auttavat sinua onnistumaan.

Gasellit-Miikka: ”Valitsin terveen elämän ilman orjuuttavia aineita”

Gasellit-yhtyeen Hätä-Miikka huomasi muutaman vuoden kokeilun jälkeen, ettei tupakoinnissa ja nuuskaamisessa ole mitään järkeä.