Kriisit

Kriisit ja ongelmat ovat niin erottamaton osa elämää, että niiltä tuskin kukaan välttyy. Kriisejä on jaoteltu kehityskriiseihin, elämän kriiseihin ja äkillisiin kriiseihin. On myös hyvä pitää mielessä, että ihminen vertaa aina omaa todellisuuttaan muiden ihmisten ihanteelliselta näyttävään elämään ja sen takia voikin välillä tuntua siltä, että on ainoa, jolle sattuu ja tapahtuu. Kaikki ovat yksilöitä ja kriisit myös tuntuvat eritavoin eri ihmisillä. Jos mieli on kovasti kuormittunut ja rasittunut niin silloin pienikin vastoinkäyminen voi paisua ylisuuriin mittoihin. Hyvin levänneenä ja tyytyväisenä sama ongelma ei tunnukaan missään.

Selviytymiskeinoja on monenlaisia ja niitä voi harjoitella. Kun on tutkittu ihmisten selviytymistä äärimmäisen vaikeissa olosuhteissa, on havaittu monia erilaisia selviytymiskeinoja ja luokiteltu niitä eri luokkiin. Siinä, missä yksi lähtee lenkille juoksemaan, soittaa toinen ystävälle ja puhuu murheistaan. Kolmas tarttuu kynään ja kirjoittaa päiväkirjaan ja neljäs sukeltaa verkon loputtomaan tietovirtaan ja etsii tietoa aiheesta. Ihminen on sinnikäs olento ja on aikojen saatossa kehittynyt valtavan hyviksi selviämään erilaisista eteen tulevista esteistä.

On hyvä idea pohtia, miten on aiemmin selviytynyt kriiseistä tai huolista ja miettiä, millaisia selviytymiskeinoja on silloin käyttänyt. Ihmisellä on hyvä olla useita erilaisia selviytymiskeinoja; aina ei pysty tekemään jotain fyysistä harjoitusta ja silloin voi olla hyvä, että osaa myös soittaa ystävälle ja puhua asiasta.

Pohdittavaa

Selviytymistyylejä on lajiteltu esimerkiksi seuraavasti. Millainen selviytyjä sinä olet?

  • sosiaalinen selviytyjä haluaa puhua läheisilleen ja osaa hakea heiltä tukea
  • tunteellinen selviytyjä ilmaisee itseään itkemällä ja nauramalla, puhuu tunteistaan
  • älyllinen selviytyjä kerää tietoa tapahtuneesta, tekee listoja ja etsii ratkaisuja
  • luova selviytyjä käyttää mielikuvitustaan, kirjoittaa, musisoi ja tekee taidetta
  • henkinen selviytyjä saa apua uskonnosta, aatteesta tai erilaisista arvoista
  • fysiologinen selviytyjä turvautuu liikkumiseen, nukkumiseen, rentoutumiseen.