Ahdistus ja paniikki

Ahdistus on varsinkin nuorena yleinen tunne. Sen tunteminen on aivan normaalia ja yleistä, eikä pidä ajatella olevansa outo jos olo tuntuu ahdistavalta. Ahdistuksen suhteen on tarjolla sekä hyviä että huonoja uutisia. Hyvä uutinen on se, että kasvaessaan ja kehittyessään aivot oppivat käsittelemään paremmin näitä vaikeita tunteita ja silloin niiden vaikutus omaan olotilaan vähenee.

Huono uutinen on se, että niin kauan kuin ihminen kasvaa ja elää, se tuntee jossain määrin ahdistusta. Tämä johtuu siitä, että ihminen osaa murehtia tulevaisuutta ja vastaavasti jäädä märehtimään menneitä. Seeprathan laiduntavat savannilla täysin rauhallisin mielin heti sen jälkeen, kun leijonalauma on metsästänyt yhden heistä ja popsii tätä raukkaa suuhunsa. Ne eivät saa vatsahaavaa miettiessään, mitä huominen mahtaa tuoda tullessaan. Sen sijaan ihmiset voivat pelkillä ajatuksillaan lietsoa itseensä korkeaan ahdistukseen.

Vinkit

Onkin tärkeää oppia keskustelemaan ja kertomaan ahdistuksen tunteista muiden kanssa. Näin saa uusia näkökulmia asioihin ja ahdistavien tunteiden voima pienenee. Voit myös opetella käymään vuoropuhelua omien aivojesi kanssa. Aivan kaikkea ei kannata uskoa, mitä aivot meille suoltavat. Niille voi sanoa vastaan ja itselle voi puhua rohkaisevasti ja kannustavasti.

Ahdistuksen tunne ei tarkoita, että ihminen olisi sairastunut ahdistushäiriöön. Ihminen voi olla yhtä aikaa ahdistunut ja aikaansaapa. On monia huippu-urheilijoita, jotka käyttävät ahdistusta polttomoottorinaan, näyttelijöistä puhumattakaan. Ilman sitä ei tule hyvää suoritusta. Esimerkiksi Bill Russell, oli aikansa koripallolegenda ja ura täynnä voittoja ja kunniaa. Samaan aikaan, kun häntä juhlittiin kentän sankarina, hänen hermonsa sekoittivat aina ennen peliä hänen vatsansa ja joukkuekaverit oppivat odottamaan, että Bill sai oksennettua ahdistuksensa ulos ennen heidän ryntäämistään kentälle. Joukkuetoverit tiesivät, että hän oli tuolloin hyvässä pelivireessä. (Lue lisää kirjasta Pelko s. 183)

Pohdittavaa

Millaisia voimalauseita sinulla on käytössä? Niitä kannattaa kirjoittaa itselleen ylös ja lukea niitä vaikka ääneen ja käyttää aktiivisesti itseä kannustaen. Keille voit kertoa tunteistasi?

Tarvitsetko apua ahdistukseesi? Katso sivu Apua ja tukea.