Kuidun lähteet

Mikä ruokkii suoliston toivottuja bakteereja (erittäin hyvä asia!), mikä toimii elimistön puhdistajana ja suojaa monilta sairauksilta? Tätä pureskeltavaa supervoimaa voit nautiskella mm. täysjyväleivän, papujen ja kasvisten muodossa. Sen sijaan et löydä sitä lainkaan eläinkunnasta peräisin olevasta ruuasta. Joko arvaat? Vastaus on KUITU. Kuitu on näppärä ruokavalion laatumittari: kun saat reilusti kuitua, saat sen mukana ruuassa reippaasti myös vitamiineja ja kivennäisaineita.

Kuinka paljon kuitua päivän aikana?

Lähes jokaisen suomalaisen kannattaisi lisätä kuidun saantiaan. Liikasaannista ei tarvitse olla huolissaan, sillä suositus on vähintään 25-35g kuitua/päivä. Kuitukunkkuja ovat pavut ja täysjyväviljat. Voit testata kuidunsaantisi kuitutestillä.

Täysjyvävilja

Valitse aterioille mahdollisimman usein täysjyväleipä, täysjyväpasta, täysjyväohra tai täysjyväriisi valkoisen vaihtoehdon sijaan. Täysjyvässä on mukana jyvän kuitu- ja vitamiinirikas pintakerros, kun taas valkoisista jauhoista tämä kerros on jätetty pois. Leivistä ruis- ja kauraleivät vievät kuituherruuden.

Kuitua palkokasveista

Palkokasvit (mm. herneet, pavut, linssit, kikherneet, soijapavut ja maapähkinät) ovat kuiturikasta ravintoa ja ne ovat muutenkin ravintosisällöltään erittäin terveellisiä.

Kokeile papuja valmiiksi käsiteltynä säilykehyllystä tai nappaa isompi satsi kuivatavaraa. Tutustu huolellisesti papujen pakkausmerkinnöistä löytyvään käsittelyohjeeseen! Muistathan, että helppo ja monelle tuttu vaihtoehto voi löytyä myös kaupan pakastealtaan herneantimista.

Jos vasta tutustut palkokasvien maailmaan niin lisää niitä aluksi vaikka tutun ja turvallisen aterian lisukkeeksi, sekoita salaattiin tai heitä tortillan väliin piiloon.

Muut hyvät kuidun lähteet

Kuitua saat täysjyväviljan ja palkokasvien lisäksi muista kasviksista, hedelmistä ja marjoista sekä siemenistä ja pähkinöistä. Kaupoissa myydään myös erikseen ns. kuitulisiä (mm. psyllium, vehnälese), joista voit halutessasi ottaa pientä spurttia kuidun päivittäisen saannin lisäämiseksi ja heittää niitä aamurahkaan, puuroon, soijamaitoon, mehukeittoon tms.