Mitä on mielenterveys?

Mielenterveys on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen tuntee itsensä ja tietää omat rajansa. Hyvinvoiva ihminen pystyy selviytymään elämään kuuluvien normaalien tilanteiden, myös haasteiden kanssa ja olemaan mukana erilaisissa yhteisöissä. Mielenterveys auttaa ihmistä iloitsemaan ja nauttimaan elämästä, sekä selviytymään elämän ongelmista. Vahva mielenterveys ei tarkoita sitä, että ihminen elää ilman ongelmia ja harmeja, vaan että ongelmista huolimatta hän voi olla tyytyväinen ja onnellinen. Kun mielenterveys on kunnossa, haluaa ihminen pitää itsestä ja toisesta huolta.

Usein mielenterveydestä puhutaan silloin kun se järkkyy tai elämässä on vaikeaa. Oikeasti se on mukana elämässä joka päivä. Mielenterveyttä tarvitaan tavallisessa arjessa, pienissä ja isoissa asioissa, niin murheissa kuin riemuissakin. Mielenterveydestä puhuminen vähentää mielenterveyden ongelmiin liittyvää synkkää ajattelua ja toisten ihmisten leimaamista esimerkiksi ”hulluiksi, ”skitsoiksi” tai ”maanisiksi”. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja jokaisella on omat heikkoudet ja vahvuudet. Jotkut esimerkiksi sairastuvat helposti flunssaan, toiset taas masentuvat herkemmin.

Ihminen vaikuttaa elämässä paitsi omaan, myös muiden mielenterveyteen. Tutkimuksissa on havaittu, että ihminen on syntyjään hyvää tekevä olento. Kun on tutkittu ihan pieniä vauvoja ja taaperoita, on huomattu, että avuliaisuus ja pyrkimys tasa-arvoon on ihmisillä luontaista ja synnynnäistä. Esimerkiksi jo aivan pienet vauvat häiriintyvät siitä, että jotakuta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti.

Tutkimusten mukaan ihmiset ovat vähiten onnellisia niissä maissa, joissa he ovat epätasa-arvioisia toisten kanssa. Tasa-arvoisissa maissa taas ihmisten tyytyväisyys elämään ja onnellisuus on korkeammalla. Mielenterveys on vahvinta niissä maissa ja yhteisöissä, joissa ei ole väkivaltaa ja jotka ovat oikeudenmukaisia.

Pohdittavaa

Viimeisimmässä onnellisuus-tutkimuksessa Suomi sijoittui ykkössijalle. Millaisia ajatuksia tämä herättää sinussa?

Vinkki

Elämä on ainutlaatuista ja jokaisesta hetkestä kannattaa opetella olemaan kiitollinen. Mielenterveyden vahvistaminen kannattaa ottaa samanlaiseksi päivittäiseksi tavaksi kuten vaikkapa hampaiden harjaaminen. Ei pidä ajatella, että ”Harjasin hampaani syyskuussa 2012 ja se saa riittää”. Jos emme hoida mieltämme, se voi ”reikiintyä” aivan kuten harjaamatta jääneet hampaat.