Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Liikkumisen ei ole tarkoitus olla suorittamista, jossa pyritään väkisin keräämään riittävästi minuutteja ja liikuntakertoja. Liikkuminen ja liikunnan tulisi ennen kaikkea olla hauskaa ajanvietettä, johon kuuluu iloa, onnistumisia, jännitystä ja hyvää henkeä. Päivittäinen liikkuminen voi koostua monista pienistä palasista. On hyvä pyrkiä olemaan aktiivinen pitkin päivää. Päivittäisen aktiivisuuden lisääminen sisältää paitsi liikkumisen lisäämisen myös istumisen vähentämisen.

Istuessa kehon energiankulutus on vähäistä. Pitkään istuessa keho kuormittuu epäedullisesti ja tukiranka väsyy helposti. Istuessa ja paikallaan ollessa elimistön aineenvaihdunta tapahtuu hitaammin kuin liikkuessa. Kun nousee seisomaan, energiankulutus kasvaa 13 prosenttia ja siihen päälle vielä jalkojen heiluttelu, niin kulutus kaksinkertaistuu istumiseen verrattuna. Näin pienellä teolla voimme kohottaa aktiivisuustasoamme ja käynnistää elimistön terveyttä edistävät prosessit.

Miten omaan päivään voi tuoda lisää liikettä ja vähentää istumista? Päivittäistä aktiivisuuttaan voi tarkastella esimerkiksi jakamalla päivän kolmeen osaan:

Ennen koulupäivää

Heräätkö usein niin viime tippaan, että aamupalan jälkeen onkin jo kiire juosta bussiin tai kaasuttaa skootterilla koulun pihaan? Vaihtoehtona voi kokeilla herätä hieman aiemmin, syödä rauhassa aamiainen ja kulkea koulumatka omin voimin, kuten kävellen, pyöräillen, rullaluistellen tai -lautaillen.

Bussilla liikkuvienkaan ei ole pakko taittaa koko matkaa paikallaan istuen. Pysäkeillä on usein penkit istumista varten, mutta kyytiä voi odotella myös pystyasennossa. Ehkäpä bussin kyydistäkin voisi hypätä pois pari pysäkkiä ennen koulua ja kävellä loppumatkan. Aamuvirkut voivat sovittaa päivärytmiinsä vaikkapa lenkin, kotijumpan tai salitreenin jo ennen koulupäivää.

Koulupäivän aikana

Koulupäivä saa olla muutakin kuin jatkuvaa paikallaan oloa. Oppitunneilla istumisjaksoja on hyvä tauottaa. Seisomaan nousut ja nilkkojen sekä hartioiden pyörittäminen virkistävät samalla ajatuksen juoksua ja lisäävät päivittäistä aktiivisuutta. Koulupäivään sisältyy usein myös siirtymisiä luokkahuoneesta toiseen. Hissi sopii hyvin painavien tavaroiden siirtelyyn, mutta on fiksumpaa siirtyä kerroksesta toiseen omin voimin portaita pitkin. Portaiden nousu aktivoi tehokkaasti kehon suuria lihaksia, erityisesti pakaroita ja reisiä sekä pohkeita.

Koululiikuntaa ei tarvitse lokeroida tapahtumaan ainoastaan liikuntatunneilla. Välitunneilla vietetään viikoittain aikaa noin viisi tuntia, joten ne tarjoavat hyvän mahdollisuuden liikunnalliseen ajanviettoon. Aktiivinen välitunti voi pitää sisällään esimerkiksi kevyttä pelailua frisbeellä tai kävelylenkin kaverin kanssa. Välituntiliikunnalla voi koota jopa puolet päivittäisestä yhden tunnin minimisuosituksesta. Aktiivinen tauko on fiksu valinta myös koulumenestystä ajatellen, sillä välitunnilla ja tauolla liikkuminen edistää oppimista.

Koulupäivän jälkeen

Koulupäivän jälkeen on aikaa ohjatuille ja omatoimisille harrastuksille. Jos ei ole kiire esim. harrastukseen, voisiko heti koulupäivän päätteeksi jäädä kavereiden kanssa koulun kentälle höntsäilemään tai liikuntakerhoon?

Koulupäivän jälkeen on monia mahdollisuuksia hyötyliikuntaan: koulumatka kotiin, matkat harrastuksiin, pihatyöt kotona ja kauppareissu lähikauppaan. Ostoskeskuksessa shoppaillessa voi valita portaat hissin tai rullaportaiden sijaan, kotiläksyjä tehdessä voi vaihdella työasentoa ja käydä välillä kyykyssä, leffaa katsellessa tai pleikkaria pelatessa voi pitää jaloittelutauon ja niin edelleen. Erilaiset liikunnalliset harrastukset ovat erinomaisia keinoja lisätä liikkumista, mutta liikettä olisi hyvä olla myös päivinä, jolloin ohjattua liikuntamahdollisuutta ei ole.

Fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä on usein kyse valinnoista – jokainen tekee päivittäin omat valintansa. Fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ei tarvita jättiläisloikkia, vaan ennemmin pieniä askelia kohti aktiivisempia päiviä.

Lue myös nämä

LiikeMieliYleinen

7 x Näin liikut tunnin joka päivä – ja helposti!

Koulussa, kotona ja kavereilla tulee istuttua ihan liikaa. Jokaisen pitäisi nimittäin muistaa liikkua vähintään tunti päivässä. Näistä aineksista kokoat sen helposti.

Liike

3 x treenivinkki

Vinkit treenaamiseen kehon käytöstä veden juontiin ja oman kehon tuntemiseen.

Liike

Ekaa kertaa salille? Näin aloitat kuntosaliharjoittelun

Kuntosaliharjoittelun voi aloittaa 15–16-vuotiaana. Yläikärajaa aloittamiselle ei ole. Monen mielestä parasta on se, että treenin paikan ja ajankohdan voi päättää ihan oman aikataulun mukaan.

LiikeMieliRytmi

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

Unohda ulko­näkö­paineet liikunnassa. Liiku, jotta voit hyvin. Lue vinkit, miksi ja miten kannattaa liikkua.

LiikeRytmi

Istumisen tauottaminen tuo virkeyttä päivääsi

Kaikki fyysinen aktiivisuus tekee hyvää. Löydä itsellesi sopivat keinot lisätä liikettä päivääsi.

Suomen Tuki- ja liikuntaelinliitto - Suomen TULE ry

LiikeMieli

Peppu pois penkiltä!

Liika istuminen on haitallista. Vaikka muuten sporttailisit ahkerasti. Eihän sinulla ole jo someniska?