Säännöllinen päivärytmi ja riittävä määrä unta auttavat jaksamaan päivästä toiseen, tekemään koulutyöt ja olemaan hyvällä mielellä. Kun vuorokausirytmi on kohdallaan, ei tunneilla tarvitse nuokkua ja virtaa riittää vielä sopivasti harrastuksiin ja kavereiden tapaamiseen.

Tavallinen arki on kuin parkour-laji. Välillä loikat alustalta toiselle sujuvat sulavasti ja toisinaan tulee haasteita. Esteistä selviytyäkseen pitää keksiä keinoja ylittää ja alittaa monenlaisia seiniä ja löytää pintoja, joilta loikata näppärästi seuraavalle portaalle. Tästä arjen temppuradasta tulee selvitä ilman ruhjeita, hyvällä fiiliksellä ja toiset huomioiden. Helpota omaa rataasi tekemällä arjestasi tuttu ja turvallinen, säännöllinen ja mukava.

Näiltä sivuilta löydät tietoa siitä, millainen arkirytmi ja unirytmi ovat hyväksi terveydelle ja millaisilla valinnoilla voit vaikuttaa hyvinvointiisi.

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää

Miksi uni on tärkeää?

Ihmiset nukkuvat, apinat nukkuvat, kärpäset nukkuvat ja sinivalaat nukkuvat. Emme kuitenkaan tiedä, miksi uni on välttämätöntä. Silti on selvää,... Lue lisää

Miten paljon pitäisi nukkua?

Se, kuinka paljon unta on riittävästi, on yksilöllistä. Lähes kaikilla aikuisilla unen tarve asettuu kuitenkin seitsemän ja yhdeksän tunnin... Lue lisää

Keskuskello säätelee unentarvetta

Unentarvettamme säätelee kaksi mekanismia. Niistä ensimmäinen on aivojemme keskuskello. Sen avulla tiedostamme, missä kohden vuorokautta mennään. Keskuskello kertoo myös,... Lue lisää

Miten nukkua riittävästi?

Paras tapa auttaa keskuskellon toimintaa on säännöllinen vuorokausirytmi. Tätä auttaa esimerkiksi herääminen ja nukkumaan meno samaan aikaan sekä arkena,... Lue lisää

Ihana, tärkeä luppoaika

Jokaiseen päivään, tai vähintään viikkoon, on hyvä mahtua omaa leppoisan luppoisaa oloa. Sellaista aikaa, jolloin ei tarvitse suorittaa mitään.... Lue lisää

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää

Hyvä, paha ruutuaika

Ruutu- ja älylaitteissa on paljon hyvää. Niiden avulla ylläpidetään kaverisuhteita, seurataan maailmanmenoa, luetaan, jutellaan, nähdään toisia, pelataan, opitaan vierasta... Lue lisää