Ruoka

8 harhaluuloa ravitsemuksesta – kuulostaako tutulta?

Ei kai rasvassa ole mitään hyvää? Vettä ainakin pitää juoda litrakaupalla! Oletko sinäkin törmännyt näihin ravitsemuksesta liikkuviin myytteihin? Lue, niin tiedät paremmin.

8 harhaluuloa ravitsemuksesta – kuulostaako tutulta?

Harhaluulo 1: Sipsiä ja karkkia ei saa syödä ollenkaan

Höh, saa. Herkuttelu silloin tällöin ei haittaa, jos ruokavalio on muuten tasapainossa. Tärkeintä syömisessä on lautasmallin mukainen tasapainoinen kokonaisuus, joka sisältää runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Tärkeää on myös säännöllinen ateriarytmi.

Harhaluulo 2: Energiajuoma on tavallaan kuin limua

Ei, se on kyllä paljon haitallisempaa. Juoman kofeiini voi vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unen laatua ja lyhentää yöunta. Jos veren hetkellinen kofeiinipitoisuus nousee liian suureksi, voi esiintyä jopa myrkytysoireita, kuten levottomuutta, pahoinvointia, käsien vapinaa, sydämentykytystä ja hermostuneisuutta. Nuori jää kofeiinikoukkuun aikuista herkemmin.

Harhaluulo 3: Aivan sama, saanko energiaa sipseistä ja kanansiivistä vai jostain peruskotiruoasta

Ei ole yhtään sama. Sipseissä ja muussa mättöruoassa ei ole suojaravintoaineita, joita tarvitset pysyäksesi terveenä. Peruskotiruoassa on.

Harhaluulo 4: Vettä pitää juoda litrakaupalla

Noh, kohtuus myös veden juonnissa. Nuori tarvitsee nestettä 1–1,5 litraa päivässä, helteellä toki enemmän. Myös hikoillessa veden tarve lisääntyy. Suositusta runsaammasta juomisesta ei ole terveydellistä hyötyä.

Harhaluulo 5: Treenaan kovaa, siksi tarvitsen lisäproteiinia

Todennäköisesti et tarvitse. Proteiini on kyllä elimistön tärkeärakennusaine, mutta me suomalaiset saamme sitä yleensä yli tarpeen. Painokiloa kohden proteiinin tarve on 1,1–1,3 grammaa, mikä tarkoittaa
50-kiloiselle 60 grammaa proteiinia päivässä. Ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön rasvana eikä muutu lihakseksi ilman treeniä.

Harhaluulo 6: Yäk, rasvaa! Siinä ei ole mitään hyvää

On, sillä rasva on tarpeellinen energianlähde. Rasvoissa on kuitenkin eroja! Kovien rasvojen, kuten voin käyttöä on hyvä rajoittaa terveyden edistämiseksi. Myös punaisessa lihassa, kuten naudan- ja sianlihassa on runsaasti kovaa rasvaa, joka ei tee hyvää terveydelle.

Pehmeät rasvat, kuten kalasta saatava rasva ja rypsiöljy sisältävät runsaasti elimistölle välttämättömiä n-3-rasvahappoja.  Näitä ihmisen elimistö ei pysty itse valmistamaan, ja ne onkin saatava ravinnosta. Käytä siksi rypsiöljyä ja muita kasviöljyjä salaateissa, paistamisessa ja muussa ruoanlaitossa sekä syö kalaruokia ainakin kaksi kertaa viikossa.

Harhaluulo 7: Leipä ja pasta eivät sovi minulle. En tarvitse hiilareita

Kyllä tarvitset – liikkumiseen ja arkiaskareiden suorittamiseen, sillä hiilihydraatit ovat kehon pääasiallinen energianlähde. Suosi kuitupitoisia hiilareita, kuten täysyväpastaa ja -leipää, kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Harhaluulo 8: Höttöhiilari on ihan hyvä hiilari

No jaa. Kunhan ruokavalio on kunnossa, myös valkoisia hiilareita ja sokeria mahtuu normaaliin ruokavalioon. Valitse kuitenkin ensisijaisesti kuitupitoisia hiilareita. Ne pitävät suolen toiminnassa, näläntunteen kurissa ja auttavat painonhallinnassa.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie, asiantuntija Tanja Gluschkoff (Syöpäjärjestöt), muut lähteet Syöpäjärjestöt, thl.fi ja sitra.fi

 

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis

Miksi energiajuomista valitetaan? | BuenoAsk

Miksi energiajuomista valitetaan? – Miksi energiajuomat ovat trendikkäitä ja cooleja? Mitä kaikkea energiajuomat sisältää?

BuenoTalk

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Harmi, ettet ole löytänyt kofeiinia tai energiajuomia koskevia sisältöjämme. Puhumme kofeiinista ja energiajuomista esimerkiksi Ruoka -teeman alla sekä energiajuomia ja jaksamista koskevissa artikkelissamme. Olemme myös vastanneet täällä Kysy asiantuntijalta -palstalla energiajuomia koskevaan kysymykseen. Käy ihmeessä lukemassa 😉

Mukavaa loppusyksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksistäsi!

Vastaan selkeyden vuoksi numerojärjestyksessä kysymyksiisi 😊

1 Hienoa kuulla, ettei sinua haittaa vaa’an lukemat! Olet täysin normaalipainoinen, ja oletkin viestisi perusteella hienosti ymmärtänyt, että pelkkä paino ei oikeastaan kerro ihmisestä eikä hänen hyvinvoinnistaan mitään. Tärkeämpää on, että voit hyvin ja koet olevasi hyvä sellaisena kuin olet. Kerroit kuitenkin, että koet olevasi vähän lihava ja sinua haittaa reitesi ja vatsasi. Oletko pohtinut, että miksi ja mistä nämä ajatukset kumpuavat? Nuorena on ihan normaalia pohtia omaa kehoaan ja sitä, mikä on normaalia ja mikä ei. Välillä tulee myös vertailtua itseään muihin. Olemme kuitenkin kaikki täysin erilaisia. Olemme eri pituisia, eri painoisia ja eri muotoisia, eli jokainen meistä on ainutlaatuinen. Vertailu on siis melko hyödytöntä, eikö vain? 😉

Olet myös vielä sen verran nuori, että kehityksesi ja kasvusi on vielä kesken. Kehosi voi siis vielä muokkaantua paljonkin. Omilla ajatuksillamme ja sillä, mitä mieltä olemme itsestämme, on iso vaikutus jokapäiväiseen fiilikseemme. Jos esimerkiksi useimmiten vain pohtii niitä asioita, mistä ei itsessään tykkää, ei yleisfiiliskään ole kovin hyvä, eikö vain? Mutta jos kääntääkin ajatukset siihen, mistä itsessään tykkää, on mielikin paljon parempi. Kehotankin sinua miettimään enemmän nyt niitä asioita, mistä itsessäsi tykkäät! Saatat huomata positiivisen muutoksen ajatuksissasi melko nopeasti 😉

2 Kuulostaa siltä, että sinulla on alkanut valkovuoto, hienoa! Tämä on tärkeä vaihe tytön kehityksessä. Yleensä valkovuoto on nimenomaan vaaleaa, ehkä hieman kellertävää nestemäistä ainetta. Voit lukea valkovuodosta lisää täältä.

3 Kiva kuulla, että haluat panostaa ruokavalioosi! Tärkeintä kasvavassa iässä on säännöllinen, riittävä ja monipuolinen ruokavalio. Kieltäytyminen voi toki tuntua hankalalta, mutta oman perheen kesken olisi tärkeää voida huoletta kieltäytyä ja vaikuttaa perheen ruokailuun. Voisitkin vallan hyvin keskustella vanhempiesi kanssa ajatuksistasi liittyen ruokavalioonne ja herkkuihin kotona. Muista kuitenkin, että herkuttelu kuuluu elämään eikä ruokavalion kanssa kannata olla liian ehdoton.

Mukavaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Kiitos kysymyksestäsi – hienoa kuulla, että haluaisit muuttaa koko perheenne ruokavaliota terveellisempään suuntaan!

Kerrot että teillä syödään lähes jokaisella aterialla lihaa. Punaista lihaa suositellaan käytettäväksi enintään 500 g viikossa eli käytännössä tämä tarkoittaa noin 3-5 annosta viikossa riippuen annoskoosta.

Punaisen lihan ja lihajalosteiden käytön on osoitettu lisäävän suolistosyövän riskiä. Lihan syöminen ei kuitenkaan tarkoita, että varmasti sairastuu syöpään, mutta riski on hieman suurempi. Lihan käytön vähentämiselle on kuitenkin myös muita perusteita, joista voisit keskustella vanhempiesi kanssa. Liha on hyvä proteiinin ja raudan lähde, mutta se sisältää kovaa rasvaa ja suolaa. Runsas suolan käyttö nostattaa verenpainetta ja kovan rasvan käytöllä on myös vaikutuksia sydämen terveydelle, sillä se nostaa kolesteroliarvoja. Voisitko ehkä kertoa vanhemmillesi myös näistä asioista?

Toinen hyvä syy vähentää lihan käyttöä on myös ilmastonäkökulma: lihatuotanto kuormittaa merkittävästi ympäristöä ja lisää ilmastonmuutosta. Voisiko tästä löytyä perusteluja vanhemmillesi?

Niin kuin sanoitkin, niin syömisen vältteleminen ei ole kovin kestävä ratkaisu. Ainakin kouluruokailun yhteydessä pystyt varmaankin valitsemaan kasvisruokaa lounaalle.

Miltä kuulostaisi ajatus, että esittäisit nämä perustelut vanhemmillesi (eli lihan käyttömäärän viikkosuositus, terveysvaikutukset sekä ilmastovaikutukset) ja ehdottaisit vanhemmillesi, että jatkossa söisitte liharuokaa vaikka muutaman kerran viikossa. Muina päivinä voisitte syödä esimerkiksi kala- ja kanaruokia ja ehkä joinain päivinä kasvisruokakin voisi olla vaihtoehto. Netistä löytyy valtavasti helppoja kasvisruokareseptejä. Jos ruoanlaitto tuntuu tylsältä, voit ehdottaa, että suosisitte Sydänmerkittyjä valmisruokia aina välillä – ne ovat parempi valinta terveyden kannalta ja helpottavat arkea.

Satunnaiset grillailut sopivat oikein hyvin ruokavalioon ja voihan sinne grilliinkin heittää kasviksia mukaan. Vinkkejä terveellisempään grillailuun löydät esimerkiksi täältä. Tärkeintä on ruokailutottumukset kokonaisuutena, satunnaisia erityisiä hetkiä ja grillijuhlia mahtuu terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon oikein hyvin.

Lisätietoa aiheesta voit lukea esimerkiksi Fressiksen tietopankista sekä Syö hyvää-sivustolta. Sama aihe on mietityttänyt Fressiksessä myös nimimerkkejä Utelias ja Tyhmä minä.

Tsemppiä keskusteluihin ja ihanaa kesää!

Fressis