”Herätä mut unesta”

Pienetkin äänet häiritsevät Tessa Tuomelan, 18, nukahtamista. Kun hän lopulta nukahtaa, herääminen ei ole ihan helppoa.

Tiesitkö että...

Proteiini: possu vai papu?

Proteiini toimii kehon rakennuspalikkana ja on tärkeä osa jokapäiväistä ravintoa. Ruuassa proteiinia saadaan sekä kasvi- että eläinkunnasta. Punainen liha, kala, kana, maito ja kananmunat edustavat eläinkunnan proteiininlähteitä. Kasviperäistä proteiinia on palkokasveissa (pavut, linssit, herneet), sienissä, pähkinöissä, siemenissä ja myös viljassa. Lue lisää

Kysymys & vastaus

meow

Kuulostaa siltä, että olet pohtinut tätä jo paljon. Ehdotat vaihtoehdoksi kasvissyöntiin siirtymistä, joka kuulostaa todella hyvältä ratkaisulta! Osa lihaa syövistä vaihtaa aluksi osan aterioista kasvisruuiksi ja samalla opettelee eläinperäisten tuotteiden korvaamista ruuassa, osa tiputtaa heti kaiken muun eläinperäisen paitsi kalan ja äyriäiset. Joku taas on pitkään muuten täysin kasvissyöjä, mutta juustot ovat niin suurta herkkua, että ne pysyvät herkutteluruokana mukana vuosiakin. Joku taas kokee asian niin vahvasti omakseen ja taitoa ja tietoa asiasta on jo niin paljon, että siirtyy yhdessä yössä täysin vegaaniksi.

Tässä asiassa ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan jokaisen täytyy itse löytää oma tapansa. Kannattaa aloittaa pohdinta siitä, että millä sinun on mahdollista ja kätevintä korvata eläinperäiset proteiininlähteet. Hahmottele itsellesi vaikka paperille, että millaiselta päivän syömisesi näyttävät kasvis/vegaaniversiona. Tämän ”vegaanisen ruokapäiväkirjasi” voi auttaa sinua hahmottamaan, miten käytännössä toteutat kasvis/vegaaniruokavaliota, mitkä asiat onnistuvat helposti ja onko joitakin aterioita, joissa tarvitaan erityistä etukäteisvalmistelua, jotta kasvisvaihtoehto on mahdollinen toteuttaa.

Ystäville ja lähiaikuisille kannattaa aina kertoa tällaisista ratkaisuista ja pyytää rohkeasti tukea uusien tapojen opetteluun. Yleensä ihmiset ovat innokkaita auttamaan ja sinunkin on helpompi arjessa tehdä haluamasi valintoja, kun saat tukea lähipiiristä. Entä tiedätkö ketään, jolla olisi omakohtaistakin kokemusta ja hyviä vinkkejä herkulliseen ja monipuolisen vegaaniruokavalion toteuttamiseen? Myös esimerkiksi Vegaaniliiton sivuilta löydät paljon vinkkejä vegaanin arkeen. Valitse sieltä sinulle sopivimmat ensimmäiset askeleet!

Fressis-tiimi toivottaa sinulle maistuvaista matkaa vegaaniksi!

Kysymys & vastaus

L.J.

Maapähkinävoin pääraaka-aine eli maapähkinät ovat erinomainen lisä täydentämään monipuolista ruokavaliota. Niissä on runsaasti hyvälaatuista eli pehmeää rasvaa ja myös proteiinia.

Pähkinöiden ohjeellinen päivittäinen käyttömäärä on n. 2 rkl, jottei niistä saatu energiamäärä kasvaisi liian suureksi. Toki tosielämässä toisina päivinä pähkinöitä saatetaan syödä enemmän ja toisinaan jää väliin kokonaan. Mutta herkuttele maapähkinävoilla siis hyvillä mielin. Maapähkinävoissa pähkinät ovat tietenkin tiivistetyssä muodossa, joka kannattaa ottaa huomioon käyttömäärissä.

Maapähkinävoi voi olla ainoastaan maapähkinöistä tehtyä tai sitten siihen on valmistuksen aikana lisätty sokeria, suolaa ja/tai kasviöljyä. Tämän pystyt helposti tarkistamaan pakkauksen ainesosaluettelosta.

Sokeroimaton maapähkinävoi on paras valinta ja selvästi terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin suklaa. Sokeroidun maapähkinävoin kanssa kannattaa olla tarkkana ettet vahingossa totuta itsesi syömään kaikilla välipaloilla makeaa. Myöhemmin tästä tottumuksesta makeaan on voi olla vaikea oppia eroon.