Ruoka

Vatsasi voi paremmin ja 4 muuta syytä syödä kasviksia

Kasvikset lautasellasi ovat enemmän kuin ruokaa! Tiesitkö, että ne vaikuttavat myös suolen toimintaan?

Vatsasi voi paremmin ja 4 muuta syytä syödä kasviksia

1 Syöt fiksua ruokaa

Jotta kasvat ja kehityt normaalisti, tarvitset kasvisten suojaravintoaineita. Bonuksena ne parantavat vastustuskykyäsi.

Kun syöt paljon kasviksia, olet energisempi ja jaksat paremmin koulussa ja vapaa-ajalla. Kaikkea sitä, mitä hyvää kasvikset meille tekevät, ei vielä edes tiedetä!

Kasviksissa on paljon erilaisia ravintoaineita, mutta vain vähän energiaa. Vaikka syöt niitä puoli kiloa päivässä eli suosituksen mukaan, saamasi energiamäärä pysyy kohtuullisena. Ja puoli kiloa päivässä, hei, se on vain viisi kourallista!

2 Teet hyvää itsellesi

Puhutaanko hetki kakasta? Jos syöt paljon rasvaa, proteiinia ja sokeria sisältäviä ruokia ja vähemmän kasviksia, saatat saada todella ikävän kaverin ummetuksesta. Kun suoli ei toimi, vatsasi pömpöttää ja olostasi tulee tukalaa.

Kasvisten kuidut auttavat ruokaa imeytymään paremmin ja edistävät suolen toimintaa.

3 Teet hyvää maapallolle

Jokainen syömäsi ateria vaikuttaa myös maailmaan ympärilläsi. Suurin ympäristövaikutus on eläinperäisen ruoan tuotannolla.

Kun lisäät juureksien, marjojen, vihannesten, kasviproteiinien, hedelmien ja täysjyväviljatuotteiden osuutta ruokavaliossasi, pystyt vähentämään ruokasi ympäristövaikutuksia jopa 30 prosentilla. Juureksilla, perunoilla, kaaleilla, marjoilla ja täysjyväviljatuotteilla on pienimmät ympäristövaikutukset.

4 Voit säästää energiaa

Tuoreiden kotimaisten kasvisten syöminen sesongin rytmiin on ympäristöystävällinen teko. Juuri maasta, puusta tai pensaasta poimittuja raaka-aineita ei esimerkiksi tarvitse varastoida pitkään ja kuluttaa siihen energiaa.

Lähellä tuotettuja raaka-aineita ei tarvitse myöskään kuljettaa pitkiä matkoja. Ja taas säästyy energiaa!

 

Teksti Tyttielina Kujala

 

Lähteet: Terveyskirjasto.fi, Sydan.fi, Ilmasto-opas.fi, WWF.fi, Luke.fi, Ruokatieto.fi

Katso myös

Kasvikset

Saisiko olla jäisiä mustikoita smoothieen survottuna, tomaattia ja avokadoa tortillan välissä, kypsiä punajuurilohkoja kalan kaverina, pari kuivattua, makeaa aprikoosia... Lue lisää
RuokaYleinen

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Lukiota käyvälle Jonna Partaselle ruuanlaitto on rakas harrastus.

Ruoka

Kotiruoka: hanki nämä perusruokatarvikkeet kaappiin

Kun kaapissasi on aina nämä perusruokatarvikkeet et kuole nälkään, vaikka kauppareissu jäisi väliin kiireen tai sairastumisen takia.

Ruoka

Loihdi nyhtökaurasta tomaattikastike ja kaksi jämäruokaa

Kokkaa ensin reilu annos nyhtökaura- tai härkistomaattikastiketta. Seuraavana päivänä kastikkeesta syntyy linssipata ja sitten linssipadasta pasteijoita.

Ruoka

Vegaani Unna: ”Vegaaniruoasta ei tule ähky olo”

Unna Kontio, 19, oli intohimoinen lihansyöjä, kunnes kaveri kertoi kasvisruoasta. Ruokavalion muutos paransi jaksamista.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi, sillä maito ei aiheuta rintasyöpää eikä muitakaan syöpiä. Nykytiedon mukaan maito on terveyden kannalta neutraali tai lievästi terveyttä edistävä tuote. Tämä tarkoittaa, että jos maito vaikuttaa terveyteen jollain tavalla, niin enintään positiivisesti, mutta vaikutukset eivät ole suuria. Ravitsemuksessa kuitenkin kokonaisuus ratkaisee ja yksittäisillä ruoilla on loppujen lopuksi aika pieni merkitys kokonaisterveyteen. Jos syö pääsääntöisesti terveellistä ruokaa säännöllisesti, niin sillä pääsee jo tosi pitkälle.

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan, että nestemäisiä maitotuotteita käytetään 5-6 dl päivässä. Tämä ei tarkoita, että maitoa tulee juoda puoli purkkia päivässä, vaan tähän lasketaan myös jugurtti, piimä, viili ym. maitotuotteet. Ja ilmankin maitoa pärjää mainiosti, mutta tällöin tulee kiinnittää huomiota muutamiin ravintoaineisiin, joita maitotuotteista saa. Maitotuotteet ovat ruokavaliossamme keskeisiä kalsiumin, jodin, D-vitamiinin sekä B12-ja B 2-vitamiinin lähteitä. Jos esimerkiksi suosii kasvipohjaisia jugurtteja ja kasvimaitoja, niin kannattaa varmistaa purkin kyljestä, että niihin on lisätty näitä vitamiineja.

Netissä esiintyy valtava kirjo kaikenlaisia terveysväitteitä ja muun muassa erilaisia listauksia siitä, mitä syöpiä mitkäkin ruoat aiheuttavat. Tällaisia väittämiä lukiessa kannattaa olla melko kriittinen ja miettiä, onko sivusto/tietolähde luotettava. Jos haluat lukea vielä lisää maidosta luotettavasta lähteestä, niin kannattaa tsekata Ruokatieto yhdistyksen artikkeli sekä Syö hyvää -materiaali.

Mukavaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Punaiseksi lihaksi luetaan naudan, porsaan sekä lampaan liha sekä joskus myös riista ja hevosen liha. Lisäksi kaikki näistä valmistetut lihajalosteet, kuten leikkelet, makkarat ja jauheliha ovat punaista lihaa/prosessoituja lihajalosteita. Jauhelihaa voi toki valmistaa esimerkiksi broileristakin, eli jauheliha ei automaattisesti ole punaista lihaa.

Punaista lihaa suositellaan syötävän enintään 500 grammaa viikossa, mikä tarkoittaa viikkotasolla noin 3-5 annosta, riippuen toki annoskoosta. Punainen liha on hyvä raudan ja proteiinin lähde, mutta etenkin lihajalosteet sisältävät usein runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa. Lihatuotteista kannattaakin valita mahdollisimman vähärasvaisia ja suolaisia tuotteita.

Kuten sanoit, laajoissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihajalosteiden ja punaisen lihan runsas käyttö lisää suolistosyövän riskiä, eritoten paksusuolensyövän osalta. Tästä johtuen punaiselle lihalle onkin annettu käyttösuositus 500 g viikossa ja yleisesti ihmisiä neuvotaan vähentämään lihan syöntiä.

Lihan syöminen ei kuitenkaan tarkoita, että syöpää sairastuminen on taattua, vaan runsaasti lihaa syövillä on hieman suurempi todennäköisyys sairastua, kuin niillä, jotka eivät syö punasta lihaa yhtä paljon. Punaiseen lihaan ja lihavalmisteisiin kannattaa sekä terveyden, että ympäristön näkökulmasta suhtautua satunnaisena erityisruokana – lihaa ei tarvitse olla joka aterialla, vaan esimerkiksi muutama liha-ateria viikossa on hyvin suositusten puitteissa. Lisää aiheesta voit lukea halutessasi täältä.

Mukavaa alkanutta kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Alipainolla tarkoitetaan sitä, että painon suhde pituuteen on liian pieni. Selvä alipaino ei ole terveydelle hyväksi. Lisäksi, jos alipaino on pitkäkestoista ja siihen liittyy fyysiseen ja psyykkiseen vointiin liittyviä oireita, tilanne voi johtaa terveydelle haitalliseen tilanteeseen. Alipainon vaarallisuus terveydelle riippuu siis alipainon vakavuudesta, kestosta ja sen taustalla olevista asioista.

Säännöllinen, riittävä ja monipuolinen ravitsemus on tärkeää kaikille, mutta erityisesti kasvaville lapsille ja nuorille. Ruoan määrän lisäksi myös ruoan sisällöllä ja ruokailun säännöllisyydellä on merkitystä. Ruokailurytmin olisi hyvä olla säännöllinen. Päivän aikana voi syödä esimerkiksi 3-5 tunnin välein (aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, lisäksi omasta päivärytmistä ja liikunnan määrästä riippuen 1-2 välipalaa). Ruokavaliossa kannattaa tietysti suosia kasviksia, täysjyväviljaa, hyviä proteiinin lähteitä ja hyvälaatuista rasvaakin tarvitsemme ehdottomasti. Ruokailun ja ravitsemuksen lisäksi myös liikunta vaikuttaa painoon. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän täytyy kiinnittää huomiota siihen, että syö riittävästi ja monipuolisesti. Myös lepo ja palautuminen ovat olennaisia asioita. Rentous ja elämästä nauttiminen on tärkeää! Herkkuhetkillekin on siis paikkansa eikä ruokailun ja liikunnan suhteen pidä olla ehdoton.

Jos tarkoituksenmukaisesti säätelee ruokamäärää ja/tai harrastaa runsaasti liikuntaa pitääkseen painon liian alhaisena, on syytä huolestua. Tällöin taustalla voi olla syömishäiriöön liittyviä ajatusmalleja. Tällöin olisi tärkeää keskustella asiasta jonkun kanssa ja hakea tilanteeseen ammattilaisen apua. Lisäksi joskus alipaino voi johtua myös fyysisestä sairaudesta. Tällöin lapsen tai nuoren pituuskasvukin voi hidastua. Jos todella syö hyvin ja monipuolisesti ja paino on silti turhan alhainen, tilannetta voi olla hyvä seurata ja joitakin sairauksia on hyvä sulkea kertaalleen pois lääkärin tutkimuksella ja verikokeilla – etenkin, jos on muitakin oireita kuten vaikka toistuvaa vatsakipua.

Tietämättä tarkkaan painoasi, pituuttasi, ikääsi ja muuta terveydentilan taustaa, kysymykseesi on vaikea ottaa yksityiskohtaisemmin kantaa. Jokainen meistä on lisäksi yksilöllinen. Olemme esimerkiksi luustoltamme ja lihaksistoltamme erilaisia. Toiset saattavat pysyä hyvin hoikkina hyvästä syömisestä huolimatta ja toisille taas liiallisen painon kertyminen voi olla haastavaa hallita. Joskus peili kertoo paremman totuuden kuin vaaka. Kaikkein tärkeintä on se, että voi hyvin, on terve ja tyytyväinen itseensä!

Voisit kuitenkin käydä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luona juttelemassa ruokailustasi ja painostasi. Voit ehkä saada häneltä tarvittaessa jotain hyviä vinkkejä ruokailun suhteen. Tarvittaessa painoasi ja kasvuasi voidaan myös seurata ja sinut voidaan myös varmuudeksi ohjata lääkärille.

Aurinkoista kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla asiasta huolissasi. Mikroaaltouunit ovat normaalissa käytössä turvallisia. Ruoan lämmittäminen mikrolla ei lisää syöpäriskiä, eikä mikron käytöstä ole Suomessa havaittu myöskään muita terveyshaittoja.

Mukavaa kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinulla ei ole syytä pelätä, että tämä vaikuttaisi aivojesi toimintaan. Kombucha-juomia valmistetaan perinteisellä käymismenetelmällä, samalla tyylillä kuin vaikka simaa. Tämä tarkoittaa, että juomiin saattaa kehittyä matalia määriä alkoholia (alle 1,2 %). Puolikkaasta lasillisesta ei varmastikaan mitään haitallisia vaikutuksia tule, mutta suuria määriä ei ole kannattavaa juoda. Kombucha, kuten muutkin teejuomat, sisältää myös kofeiinia, joskin vähemmän kuin esimerkiksi energiajuomat. Kofeiinin saanti suurissa määrin voi olla haitallista ja aiheuttaa kofeiiniriippuvuutta etenkin nuorille, kun aivot ovat vielä kehittymässä. Lisätietoa aiheesta voit lukea täältä.

Valitettavasti Kombuchaa ei ole vielä kovin laajasti tutkittu, jotta meillä olisi selvä ymmärrys sen vaikutuksista terveyteen ja miten sen sisältämät aineet esimerkiksi kehossa reagoivat. Euroopassa ruokien turvallisuutta valvotaan kuitenkin tarkasti (Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA), joten ei kannata huolestua. Ravitsemuksessa ylipäänsä yksittäisillä ruoilla tai juomilla ei ole suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta, jos kaikkea syödään ja juodaan kohtuullisesti. Tärkeintä on kokonaisuus. Aivosi voivat ja kehittyvät hyvin, kun ruokit niitä terveellisellä ruoalla, nukut riittävästi ja liikut säännöllisesti.

Mukavaa kevään odotusta!

Fressis