Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Aktiivinen liikkuminen tosiaankin lisää ruokahalua ja energiantarvetta. Liikunnan harrastaminen vaikuttaa energiankulutukseesi myös lepopäivinä, sillä kehon palautuminen ja lihasten energiavarastojen täyttyminen jatkuu useamman päivän ajan harjoituksen jälkeen. Syömisen suhteen on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Kaikista tärkeintä on ruokailun säännöllisyys. Kun ateriat ajoittaa tasaisesti pitkin päivää, noin kolmen tunnin välein, eivät nälkä ja herkkuhimo pääse yllättämään. Jos tuntuu, että ateriavälit venyvät liikaa, voit pitää vaikka treenilaukussa välipalapatukkaa tai muuta pikku evästä mukana, ja syödä sen heti liikuntasuorituksen jälkeen pahimpaan nälkään. Harjoituksen jälkeen on hyvä syödä melko pian jotain hiilihydraattipitoista välipalaa tai ruokaa, jotta kehon palautuminen alkaa tehokkaasti. Lisätietoa säännöllisestä ateriarytmistä löydät Fressiksen sivuilta.

Toinen tärkeä asia on ruokavalion koostaminen terveellisestä perusruoasta. Herkkuja ja sattumia mahtuu ruokavalioon, mutta perusta koostuu terveellisistä ruoista: paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää (kuten tummaa riisiä ja pastaa, täysjyväleipää), proteiinia (kuten kala, kana ja kasviperäiset proteiinit) sekä pehmeitä rasvoja. Aterioiden koostamisessa auttavat lautasmalli ja ruokapyramidi. Riittävän suurten annosten syöminen auttaa herkkuhimon taltuttamisessa.

Jos painoon ja syömiseen liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, voisi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Herkuttelu on askarruttanut Fressiksen palstalla myös nimimerkkejä t19 ja Makea-addiktoitunut.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis

Syötkö riittävästi?

Kun syöt säännöllisesti, verensokeri pysyy tasaisena – ja kun ei väsytä, elämäkin maistuu. Testaa saatko tarpeeksi bensaa koneeseen!

Kysymys & vastaus

Kysymyksesi herättää kyllä huolen siitä, miten todella voit. Johtuuko tunne siitä, että syöminen ahdistaa sinua ja ajatus ruoasta tekee sinut pahoinvoivaksi? Vai syötkö mielelläsi ihan hyvällä ruokahalulla ja silti sinua rupeaa oksettamaan ruokailun jälkeen? Onko sinulla mitään muita oireita?

Syömiseen liittyvä pahoinvoinnin tunne voi olla psyykkistä tai fyysistä. Syömishäiriöstä kärsivä ei pysty suhtautumaan ruokaan ja syömiseen normaalisti ja hänen kehonkuvansa voi olla vääristynyt. Syömiseen ja siitä johtuvaan painon nousuun voi liittyä esimerkiksi voimakasta ahdistusta, minkä takia tulee tarve oksentaa. Syömishäiriöt alkavat usein nuoruusiässä. On todella tärkeää, että syömishäiriöstä kärsivä nuori saa apua, sillä syömishäiriö ensinnäkin aiheuttaa nuorelle inhimillistä kärsimystä, mutta vaarantaa myös nuoren normaalin fyysisen ja psyykkisen kasvun ja kehityksen.

On toki myös joitakin fyysisiä sairauksia, joihin voi liittyä pahoinvointia ja jotka voivat aiheuttaa kuvaamisia oireita. Kehottaisin sinua ehdottomasti hakeutumaan lääkärin vastaanotolle, jotta asiaa voidaan tutkia lisää. Voit myös käydä kouluterveydenhoitajan kanssa juttelemassa ensin ja hän voi ohjata sinut ehkä koululääkärin vastaanotolle. Haethan kuitenkin apua vaivaasi!

Fressis