Kysymys & vastaus

Heippa!

Kiitos kysymyksestäsi kolesteroliin liittyen. Kolesteroli on elimistölle välttämätöntä, mutta elimistö myös tuottaa sitä itse, joten ruoasta ei kolesterolia ole välttämätöntä saada lainkaan. Veren kokonaiskolesterolin ei tulisi olla yli 5,0. Kolesterolitason pitäminen suositellulla tasolla on tärkeää, sillä kohonnut kolesteroli lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Sydän- ja verisuonitaudit ovat suomalaisilla erittäin yleisiä, joten oman sydämen terveydestä huolehtiminen nuoresta asti on erittäin fiksua.

Suurin kolesteroliin vaikuttava tekijä ruokavaliossa on rasvan laatu. Tyydyttynyt rasva (pääsääntöisesti eläinperäiset rasvan lähteet) nostaa kolesterolia, kun taas tyydyttymätön rasva (kasviperäinen rasva ja kala) auttaa kolesterolin hallinnassa. Lisätietoa rasvojen laadusta löydät Fressiksen tietopankista.

Leivän päälle kannattaa levittää pehmeitä kasvipohjaisia margariineja, joissa rasvan osuus on vähintään 60 g per 100 g tuotetta (ei siis kevytlevitteitä), mutta tyydyttyneitä rasvahappoja on enintään 30 %. Tämän saat helposti varmistettua rasvapurkin takaa ravintosisältötiedoista, joissa on ilmoitettu rasvan määrä per 100 g ja tyydyttyneen rasvan osuus. Sellaiset margariinit, joille on myönnetty Sydänmerkki täyttävät tämän suosituksen. Eli Sydänmerkki voi auttaa sopivien tuotteiden bongailussa. Lisäksi on olemassa kolesterolia alentavia levitteitä, joihin on lisätty kolesterolia alentavia kasvistanoleita tai -steroleita. Niiden käyttö ei kuitenkaan ole välttämättä tarpeellista, jollei sinulla ole todettu korkeaa kolesterolia ja siten esimerkiksi lääkäri on mahdollisesti suositellut sinulle niiden käyttöä.

Myös kuitupitoinen ruoka alentaa kolesterolia, joten on hyvä varmistaa, että ruokavaliosta saa myös riittävästi täysjyvää. Lisäksi säännöllinen liikkuminen sekä normaalipainoisena pysyminen auttavat kolesterolin hallinnassa.

Voit lukea lisää aiheesta esimerkiksi täältä.

Tsemppiä vuoteen 2020!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sydänmerkki on elintarvikepakkauksista löytyvä merkki, joka on kehitetty helpottamaan arkea. Se ohjaa tekemään terveyden kannalta parempia vaihtoehtoja helposti. Elintarvikkeille myönnetään Sydänmerkki hakemuksen perusteella ja kaikki valmistajat eivät sitä hae. Tällöin rinnakkaisilla elintarvikkeilla voi olla ihan sama koostumus ja siten samat ravintoarvot, kuten esimerkiksi kaurahiutaleilla. Sydänmerkin puuttuminen ei tee elintarvikkeesta automaattisesti huonompaa. Voi olla, että siihen ei vain ole haettu Sydänmerkkiä.

Rasvojen osalta terveellisiä vaihtoehtoja päivittäiseen käyttöön ovat margariinit eli pääosin kasvirasvaa sisältävät rasvat, joissa on vähintään 60 % rasvaa. Voi ja erilaiset ”riinit” eli voita sisältävät rasvat sisältävät epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa, jonka päivittäistä käyttöä ei suositella. Elintarvikkeen ainesosaluettelosta voi helposti tarkistaa, sisältääkö kyseinen rasva voita. Kauppojen omien merkkien margariinit ovat siis myös hyviä vaihtoehtoja, vaikka niissä ei olisikaan Sydänmerkkiä. Kysyit myös oliiviöljystä. Oliiviöljy on kasviperäinen tuote ja terveyden kannalta myös hyvä valinta. On hyvä kuitenkin huomioida, että oliiviöljy sisältä enemmän energiaa kuin margariini.

Fressis