Ruoka

Herkuttelun ABC

Kotona on herkkuja, joista on vaikea kieltäytyä. Mikä neuvoksi? Vai tarvitseeko herkuista edes kieltäytyä? Nappaa kolme vinkkiä, joiden avulla pääset tasapainoon herkuttelun kanssa.

Herkuttelun ABC

Nyrkkisääntö on yksinkertainen: kun 80 % syömisistä on terveellistä, monipuolista ruokaa, loppu 20 prosenttia voi olla melkeinpä mitä vain – myös herkkuja. Herkuista nautiskelu on sallittua, kunhan herkkuja ei syö nälkäänsä.

Mutta mitä, jos nälkä tuntuu loputtomalta ja koko ajan tekee mieli herkkuja? Jos vaikka treenaa kovaa ja tuntuu siltä, että vain ylimääräisen suklaapatukan tai energiajuoman voimin jaksaa harjoitella?

Selitys on yksinkertainen: olet syönyt liian vähän kunnon ruokaa.

Vinkki 1: Syö enemmän kunnon ruokaa

Jos syöt liian vähän lounaalla tai päivällisellä, nälkä ei pysy poissa kauaa ja pian tekee jo mieli herkkuja.

Syö siis reilummin kunnon ruokaa – esimerkiksi kouluruokailussa ota pääruokaa kauhallinen lisää.

Lautasmalli on yksinkertainen malli monipuolisen, ravitsevan aterian kokoamiseen. Täältä löydät tubettaja Tixtuun videon, jossa hän valmistaa lautasmallin mukaiset päivän pääruoat.

Kiinnitä huomioita myös ateriaväleihin: syötkö kunnollista ruokaa liian harvoin?

Vinkki 2: Tarkista ateriarytmisi ja syö säännöllisemmin

Sopiva ateriarytmi on jokaisella hieman omanlaisensa, mutta keskimäärin kolmen neljän tunnin välein pitäisi syödä jotain.

Jos ateriaväli on yli kuusi tuntia, rupeaa herkästi tekemään mieli helppoja, nopean mielihyvän tuovia herkkuja kuten karkkia, sipsejä tai keksejä.

Ehkäise yllättävä herkkuhimo syömällä vähintään neljän tunnin välein kunnon ruokaa tai ainakin ravitseva välipala: hedelmiä, rahkaa tai vaikka karjalanpiirakkaa. Fressiksestä löydät monta helppoa, laadukasta välipala- ja ruokareseptiä.

Entä jos herkkuja on koko ajan käden ulottuvilla ja niistä vaan on liian vaikea kieltäytyä? Herkuista kieltäytyminen voi tuntua epäkohteliaaltakin.

Vinkki 3: Piilota herkut tai pyydä, ettei kotiin enää ostettaisi herkkuja

Jos käsi menee kotona turhan helposti karkkipussille, piilota herkut niin, etteivät ne ole heti ulottuvillasi. Jos kotiin ruokakaappiin ostetut herkut piinaavat, pyydä vanhempia laittamaan ne piiloon tai vähentämään herkkujen ostamista.

Herkkuhimo talttuu myös sillä, että välttelee rasvaisia tai sokerisia herkkuja pari kolme päivää. Mäkkiruoka-, limu-, sipsi- tai suklaakoukku hellittää jo muutaman päivän päästä. Viikon kuluttua et välttämättä enää tule ajatelleeksi herkuttelua ja huomaat pärjääväsi mainiosti ilman ylimääräisiä herkkuja.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie

Lisää aiheesta: Nautiskelu on sallittua

Katso myös

Nautiskelu on sallittua

Karkeilla, sipseillä, leivonnaisilla ja muilla herkuilla on paikkansa ruokavaliossa, sen sanoo ruokakolmiokin. Mutta mikä niiden paikka on? Miten paljon... Lue lisää

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää

Juomat – mitä, milloin ja kuinka paljon?

Juomien kirjo kaupan hyllyllä on valtava, pulloa tölkin vieressä hyllymetrikaupalla. Riittävä juominen on hengissä selviämisen ehto, mutta sillä mitä... Lue lisää
Artikkeli
Ruoka

3 × helppo makupala

Näillä herkullisilla välipalaresepteillä et voi epäonnistua!

Kysymys
LiikeRuoka
Mietityttää Urheilevan nuoren lihaskuntoharjoittelu ja herkuttelu Hei! Mietin vain paljonko herkkuja olisi urheilevalle nuorelle sopiva määrä herkkuja viikossa? Ja vaikuttaako herkut lihaksien kasvuun? Mikäli syö vaikka pullapalan päivässä kärsiikö lihaksien kasvaminen...
Fressis

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Pohdit kysymyksessäsi, miten paljon urheileva nuori voi syödä herkkuja viikossa ja vaikuttaako herkkujen syöminen lihasten kasvuun? Urheilevan nuoren ja oikeastaan kaikkien nuorten ravitsemuksessa tärkeää on monipuolinen perusravinto ja säännöllinen ateriarytmi. Monipuoliseen ravintoon kuuluu paljon kasviksia ja hedelmiä, kuitupitoista täysjyvää sekä proteiinia ja pehmeää rasvaa. Ja näitä kun nauttii päivän mittaan säännöllisesti (3-5h välein), voi myös herkutella kohtuullisin määrin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun.

Joillekin sopii, että sallii itselleen pienen herkun joka päivä (vaikka se pullapala päivässä), toiset taas keskittävät herkuttelun esimerkiksi yhdelle päivälle. Tärkeintä kuitenkin on, että herkut ovat herkutteluhetkiä varten, ei nälän sammuttamiseen. Kun ravitsemuksen perusta on kunnossa, ei herkuttelu vaikuta lihasten kehitykseen tai kasvuun. Urheilevan nuoren ravinnosta voit lukea lisää esim. Terve urheilija -sivulta.

Kysyit myös lihaskuntoharjoittelusta. Lihaskunnon harjoittamisessa ja kehittämisessä on hyvä muistaa kaksi perusasiaa: säännöllinen ja monipuolinen harjoittelu. Liikuntasuositusten mukaan monipuolista lihaskuntoharjoittelua on hyvä tehdä noin 3 kertaa viikossa. Kerrot tekeväsi vatsalihasharjoittelua joka toinen päivä 10 minuutin ajan. Kun haluaa kehittää lihaskuntoa, harjoittelu kannattaa toteuttaa niin, että harjoittelun jälkeen lihaksissa tuntuu väsymystä. Kropan täytyy kuitenkin tuntua palautuneelta edelliseltä harjoituskerralta, kun aloittaa seuraavan treenipäivän harjoituksen. Olisi hyvä, että lihaskuntoharjoitteluusi sisältyisi monipuolisesti kehoa kuormittavia harjoitteita. Tämän lisäksi omaan harjoitteluun olisi hyvä sisällyttää hengästyttävää liikkumista. Vinkkejä lihaskuntoharjoitteluun löydät esimerkiksi Smart Movesin sivuilta.

Tsemppiä kevääseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Ruoka
t19 Voiko jäätelö-herkuttelu kerran viikossa johtaa diabeteksen puhkeamiseen? Onko ok syödä kerran viikossa 500 ml jäätelöä, jos päivän energiatarve ei kuitenkaan ylity eikä muina päivinä juuri syö sokeria? Voiko tällaisesta syömisestä puhjeta...
Fressis

Moi, ja kiitos kysymyksestäsi!

Ensinnäkin todella hienoa, jos pystyt rajaamaan herkuttelusi yhteen päivään viikossa. Kysymykseesi voi melko suoraan vastata, että on ok syödä kerran viikossa jäätelöä jos syöt muutoin tasapainoisesti ja säännöllisesti sekä muistat myös liikkua päivittäin riittävästi. Pitää kuitenkin huomioida, että jos syöt jotakin muuta makeaa, kuten vaikkapa irtokarkkeja tai leivoksia muina päivinä, pitää pohtia uudestaan sokeristen herkkujen syömistä viikon aikana. Sanot kuitenkin, että muina päivinä et juuri syö sokeria eli yleisterveyden ja suun terveyden osalta jäätelö-herkuttelu kerran viikossa on ok, eikä sinulla ole tämän takia hätää diabeteksen suhteen.

Diabetes-tyypeistä yleisimmin tunnettuja ovat tyypin 1 diabetes ja tyypin 2 diabetes. Kaikilla diabetestyypeillä voi olla erilaisia ilmenemismuotoja ja siksi hoitomuoto voi vaihdella ruokavalion ja insuliinin välillä. Tyypin 1 diabetes vaatii elinikäisen insuliinihoidon, kun taas tyypin 2 diabetesta sairastavan on toisinaan mahdollista ylläpitää verensokeritasonsa normaalin rajoissa painonhallinnan ja liikunnan avulla.

Diabetes-tyypistä riippuen sen puhkeamiseen voi vaikuttaa geneettinen alttius ja elintavat. On yleensä mahdotonta sanoa, mistä tietystä syystä ihmisellä puhkeaa diabetes: yleensä tämä sairaus on monen tekijän summa, eli yhtä tiettyä syytä diabetekselle ja sen puhkeamiselle ei välttämättä ole. Diabeteksen ennaltaehkäisyn kannalta on todella tärkeää muistaa säännöllinen liikunta, tasapainoinen ateria (esimerkiksi lautasmalli) ja säännöllinen ateriarytmi: eli muista syödä aamupalaa, lounas, välipaloja ja päivällinen. Myös tupakoimattomuus on tärkeä asia, koska tupakointi lisää normaalipainoisten riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Halutessasi voit lukea lisää monipuolisesta ravitsemuksesta Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?