Ruoka

Kouluruokailu kannattaa – 15 hyvää syytä syödä koulussa

Kouluruoka - kääk vai nam? Suomessa koululaisille on tarjottu ilmainen lounas jo yli 70 vuoden ajan. Karelian ammattikorkeakoulun opiskelijat tuottivat Fressikselle infograafin, jolla halutaan kannustaa nuoria kokeilemaan ja syömään kouluruokaa päivittäin.

Kouluruokailu kannattaa – 15 hyvää syytä syödä koulussa

Kaikkialla Suomessa kouluruoka on suunniteltu joka päivä niin, että siitä on mahdollista koostaa itselleen monipuolinen annos – vaikka se tuntuukin välillä haasteelliselta. Kouluruoka ei ole itsestäänselvyys, sillä maailmalla Suomen lisäksi ainoastaan Ruotsissa tarjotaan koululaisille valmis, lämmin ateria koulupäivien aikana. Moni maa on kuitenkin kiinnostunut kopioimaan kouluruokailukäytännön, sillä arkipäivän aterioilla on tutkitusti iso vaikutus siihen, miten jaksaa koulupäivän aikana opinnoissa tai vapaa-ajalla harrastuksissa. Pienet valinnat vaikuttavat kokonaisvaltaisesti terveyteen.

Mitäs ne hyvät syyt syödä kouluruokaa sitten olikaan? Kouluruokailu on oiva tilaisuus turista kavereiden kanssa tai kokeilla uutta ruokaa, jota ei välttämättä löydy kotikeittiöstä. Toki kouluruokaa suosimalla myös omat rahat säästyvät.

Kouluruoka kehittyy kokoajan – tiesitkö esimerkiksi sen, että ruoan valmistuksessa suositaan sesonkituotteita? Koulukeittiöstä saa siis satokausiruokaa. Lisäksi kouluruoan valmistamisessa pyritään ympäristöystävällisyyteen monella tapaa, muun muassa välttämällä ruokahävikkiä ja ylimääräisiä hankintoja. Koulussa syöminen on myös ekoteko.

Katso lisää hyviä syitä syödä kouluruokaa Karelian ammattikorkeakoulun terveydenhoitaja opiskelijoiden tuottamasta infograafista.
Yhteistyöartikkeli: Karelian ammattikorkeakoulu, Tiina Ponkilainen & Katri Nevalainen

Katso myös

Artikkeli
RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Artikkeli
Ruoka

Marjajäätelö

Superhelppoon marjajäätelöön tarvitset vain kolmea raaka-ainetta.

Artikkeli
LiikeRuoka

Mun ruokavalio

Kun perusruokavalio on kunnossa, energiaa riittää treenaamiseen ja kaikkeen muuhunkin, kertoo Eerika Haikonen.

Artikkeli
Ruoka

Kotiruoka: hanki nämä perusruokatarvikkeet kaappiin

Kun kaapissasi on aina nämä perusruokatarvikkeet et kuole nälkään, vaikka kauppareissu jäisi väliin kiireen tai sairastumisen takia.

Kysymys
RuokaRytmi
SA Nuoren terveellinen ruokavalio ja unen tarve Kumpi on terveellisempi; vegaanisuus sillain että yks karkki päivä eli joku Basic pikku pussi vai ihan normi ja käyttää eläinperäisiä tuotteita? Paljonko lapsen/teinin pitäisi...
Fressis

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymykseesi ei voi vastata suoraan, koska sekä vegaani- että sekaruokavalion voi muodostaa hyvin tai huonosti. Eli pelkän ruokavalion nimen perusteella on hankalaa, ellei mahdotonta arvioida ruokavalion terveellisyyttä. Siksi enemmän kannattaa miettiä sitä, miten hyvä ruokavalio muodostuu.

Yleisesti ottaen paljon kasviksia sisältävä ruokavalio on terveydelle hyväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että joka aterialla kannattaisi syödä jotain kasviksia, mielellään mahdollisimman monipuolisesti. Hyvään ruokavalioon kuuluu muitakin ”perusjuttuja” kuten, että kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti (noin 5 ateriaa päivässä) ja syödä sen verran, kun on nälkä.

Myös monipuolisuus kuuluu terveelliseen ruokavalioon, noudattaa sitten vegaani- tai sekaruokavaliota, tai aivan jotain muuta ruokavaliota. Kasvisten syönnin lisäksi olennaista on saada ruoasta hiilihydraatteja (hyviä lähteitä mm. peruna, pasta, leipä, puurot, jotkut murot ja myslit) ja proteiineja (kasviproteiineista, maitotuotteista, kalasta, munista ja lihasta). Rasvan suhteen kannattaa valita pehmeän rasvan lähteitä eli margariineja ja öljyjä. Eri tuoteryhmissä Sydänmerkki auttaa löytämään terveelliset valinnat. Vegaaniruokavaliota ovat myös pohtineet nimimerkit S.S. ja meow.

Karkkia tai mitä tahansa muita, suolaisia ja makeita herkkuja mahtuu hyvään ruokavalioon, mutta ei kovinkaan paljon. Asian voi miettiä vaikka niin, että jos oma ruokavalio olisi kolmion mallinen, niin herkut saisi olla vain yksi kolmion kärki. Muu osa kolmiota tulisi olla ”oikeaa ruokaa”.

Kysymyksessäsi pohdit myös lapsen/ teinin unen määrää. Unen tarve on jossain määrin yksilöllistä, mutta keskimäärin nuori tarvitsee unta 8–10 tuntia joka yö. Unen tarve voi kasvaa, kun fyysinen ja psyykkinen kuorma lisääntyy. Unen aikana keho palautuu fyysisestä rasituksesta ja lataa akkuja seuraavaa päivää varten. Myös aivot tarvitsevat unta, sillä unen aikana aivot käsittelevät edellisenä päivänä opitut asiat ja päivän tapahtumat. Riittävä uni tukee siis uuden oppimista, luovuutta ja tunteiden käsittelemistä. Unen merkityksestä voit lukea lisää täältä ja täältä. Myös nimimerkki S.K. on pohtinut nuoren unen tarvetta.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Oliko vastauksesta hyötyä?
Tiesitkö että...

Itselle sopiva ateriarytmi pitää vauhdissa

Itselle sopivan ateriarytmin tunnistaa siitä, että ennen ruokailua ehtii tulla pieni nälkä, mutta ruokapäätökset ovat vielä hyvin hallittavissa. Jos aterioiden väli on venynyt liian pitkäksi niin kaikista rasvaisimmat ja makeimmat herkut valtaavat mielen. Toiset taas saattavat huomata muuttuvansa kärsimättömäksi tai kiukkuiseksi, jos aterioita jää päivän aikana väliin.

Monelle säännöllisen syömisen ohjenuorana toimii 4-5 aterian päivärytmi eli aamupala, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa.

Lue lisää ateriarytmistä