Kysymys & vastaus

Lapsi 12v

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Kerroit, että vanhempasi polttavat tupakkaa parvekkeella ja olet huolissasi siitä, että joudut hengittämään savua. Huolesi on ymmärrettävä. Huolen kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan kertoa siitä jollekin lähellä olevalle aikuiselle. Kun voi jakaa huolen jonkun kanssa, olo helpottuu huomattavasti.

Jos sinun vaikea puhua suoraan vanhempiesi kanssa, puhu asiasta jonkun muun aikuisen kanssa. Henkilö voi olla esimerkiksi sukulainen tai muu lähellä oleva aikuinen tai koulun henkilökuntaan kuuluva, esimerkiksi koulukuraattori tai terveydenhoitaja. Muista, että aikuiset koulussasi ovat siellä sinua varten. Jos kasvokkain puhuminen tuntuu vaikealta, voit vaikka kirjoittaa kirjeen, tekstiviestin tai sähköpostin, jossa kerrot huolesi. MLL:n nuortennetistä voit lukea lisää vinkkejä. Myös MLL:n nuorten puhelimesta tavoitat turvallisen aikuisen, jonka kanssa voit jutella tilanteestasi.

Ota rohkeasti asia puheeksi, sinulla on oikeus saada apua!

 

Kysymys & vastaus

Lapsi 12v

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

On ihan tavallista, että lapsia huolettaa vanhempien tupakointi. Et ole siis ainoa, joka asiaa pohtii. Suurin osa tupakoijista haluaisi kyllä lopettaa tupakoinnin, mutta riippuvuuden vuoksi se ei välttämättä ole helppoa. Voi myös kestää aika kauan ennen kuin tupakointi loppuu kokonaan. Vaikka vanhempasi juuri nyt tupakoivatkin, tulevaisuudessa he voivat onnistua lopettamaan.

Kun on huolia, paras apu on kertoa asiasta jollekin luotettavalle aikuiselle. Jo asian kertominen helpottaa oloa. Yhdessä voitte miettiä, miten tämän huolen kanssa kannattaa toimia. Voit kertoa huolestasi joko omille vanhemmillesi tai jollekin toiselle aikuiselle, jonka kanssa sinun on helppo jutella. Aikuinen voi olla joku lähipiiristäsi tai koulusta.

Voit myös ottaa yhteyttä Lasten ja nuorten puhelimeen tai nettiin. Se on maksuton palvelu, jossa voi jutella nimettömästi kaikenlaisista asioista luotettavan aikuisen kanssa puhelimessa, chatissa tai nettikirjeen välityksellä. Siellä vastaavat vapaaehtoiset aikuiset, joilla on vaitiolovelvollisuus. Lasten ja nuorten puhelimen ja netin numeron sekä aukioloajat löydät täältä.

Hyvää syksyn jatkoa sinulle!

 

Kysymys & vastaus

kyllästynyt

Hienoa kuulla, että olet motivoitunut panostamaan terveellisiin elintapoihin – jotta voi tehdä muutoksia, täytyy ensin olla motivaatiota! Liikkeelle kannattaisi lähteä kartoittamalla nykytilannettasi: Millaiset elintapasi ovat tällä hetkellä? Minkä suhteen kannattasi tehdä muutoksia? Minkälaisiin muutoksiin olet itse valmis? Terveellisiin elintapoihin lukeutuu esimerkiksi terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävä uni ja lepo, säännöllinen liikunta ja päihteettömyys. Hyvään ja terveelliseen elämään kuuluu kuitenkin myös esimerkiksi se, että nauttii olostaan ja on läheisiä ja tärkeitä ihmissuhteita.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannatakaan muuttaa kerralla. Mieluummin kannattaa edetä askel kerrallaan ja tehdä muutoksia siinä tahdissa, että pystyy pitämään niistä kiinni. Näin muutoksista tulee lopulta osa arkea pysyvästi. Jos on hyvin ehdoton ja ankara itselleen, saattaa oma puhti loppua kesken. Tällöin voi kokea heti epäonnistuneensa ja luovuttaa kokonaan.

Jos tuntuu, että kaipaat lisätukea muutoksiin, voisit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle ja voisitte yhdessä käydä läpi tilannettasi. Voit itse jo valmiiksi miettiä, mitkä asiat koet itsellesi tärkeimmäksi muuttaa ja mitä olisit valmis tekemään muutoksien eteen. Kaverin voi myös houkutella mukaan esimerkiksi liikunta- tai ruokavaliohaasteeseen. Voitte esimerkiksi aloittaa yhdessä uuden liikuntaharrastuksen tai sopia, että herkkuhetki rajoittuu yhteen päivään viikossa tai että joka aterialla täytyy syödä kasviksia.

Mukavaa syksyä sinulle!

Kysymys & vastaus

Sipakko

Kiitos kysymyksestäsi!

Noin kolmannes ihmisistä sairastuu jossakin elämänvaiheessa syöpään. Syövän todennäköisyys lisääntyy iän myötä. Iän lisäksi sairastumisen todennäköisyyteen vaikuttavat omat elintavat, elinympäristö, perimä ja sattuma.

Elintapojen (kuten tupakkatuotteiden ja alkoholin käyttö, ravitsemus, liikunta, auringolle altistuminen) vaikutus syövän riskiin on yhteensä noin 40 %. Näistä tupakkatuotteet ovat ylivoimaisesti tärkein tekijä. On arvioitu, että kolmannes kaikista syövistä olisi tupakkatuotteiden aiheuttamaa. Tupakkatuotteiden käytön vaikutus syöpäriskiin vaihtelee eri syöpien osalta. Keuhkosyöpään sairastumisessa savukkeiden vaikutus on noin 90 %. Eli käytännössä tupakoimattomuus suojaa erittäin hyvin keuhkosyövältä. Tupakkatuotteet (savukkeet ja nuuska) ja alkoholi ovat erityisen epäterveellinen yhdistelmä, joka lisää erityisesti suun alueen syövän riskiä.

Tupakkatuotteista erossa pysyminen on terveyden kannalta erittäin merkittävä päätös. Myös lopettamalla tupakkatuotteiden käytön lisää omaa terveyttään monin tavoin: Sydän- ja verisuonitautien, keuhkosairauksien ja diabeteksen riski vähenee merkittävästi.  Samalla myös syöpäriski vähenee. Esimerkiksi 10 vuoden kuluttua tupakoinnin lopettamisesta keuhkosyövän riski on vähentynyt lähes viidesosaan tupakoivaan ihmiseen verrattuna.

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Vesipiippu: onko siitä haittaa minulle tai muille?

Vesipiippuja näkee erityisesti ulkomailla. Niitä poltetaan usein yhdessä porukalla. Mitä haittaa vesipiipusta on? Ovatko yrttiseokset haitallisia?

Kysymys & vastaus

V. S.

Tupakoinnin lopettamissa vanhasta tavasta eroon oppiminen on yhtä lailla tärkeää kuin nikotiiniriippuvuuden voittaminen. Kuten kirjoitatkin, yleensä tämä tarkoittaa sitä, että lopettaja miettii itselleen sopivan keinon tai keinoja, joilla korvata tupakka, tupakointihetket ja niiden itselle tarjoamat hyödyt. Näitä voivat olla esim. tauko, rentoutuminen, stressin vähentäminen tai jutteluhetki.

Olet hyvin tunnistanut omat riskitilanteesi. Kannattaa miettiä valmiiksi erilaisia keinoja, joiden käyttöä kokeilee noissa tilanteissa. Eri ihmisillä toimivat eri konstit. Tässä muutamia vinkkejä:

Korvaa tupakka esimerkiksi muulla asialla tai tekemisellä. Hetkelliseen tupakanhimoon esim. ruokailun jälkeen voi auttaa esim. purukumi tai pastilli. Tai voit kuoria pari pähkinää tai vaikkapa mandariinin, jolloin käytät käsiä ja suuta samaan tapaan kuin tupakoidessa. Jollekin toimii myös esim. kupillinen teetä, kevyt ja raikas purtava tai vaikka maustettujen hammastikkujen pureksiminen.

Jos tupakointihetki on tarjonnut sinulle rauhaa tai rentoutumista, mieti, mikä muu antaisi sinulle saman kokemuksen. Voisitko kuunnella musiikkia tai pelata pelin? Joku on löytänyt avun virkkaamisesta ja joku kaverille soittamisesta.

Joskus on parempi muuttaa rutiini kokonaan. Jos olet esimerkiksi tottunut menemään aina ruuan jälkeen ulos kahville ja tupakalle, voi olla parempi siirtää kahvittelukin kokonaan uuteen hetkeen.

Tsemppiä lopettamiseen!

”Kunpa en olisi koskaan aloittanutkaan tupakointia”

Elämä olisi paljon helpompaa ilman tupakkaa, miettii tupakoinnin lopettamisen kanssa kamppaileva Anna Karhu, 24.