Kysymys & vastaus

Tyttöystävä

Kiitos tärkeästä kysymyksestä!

Et varmastikaan ole ainoa, joka on samankaltaisessa tilanteessa parisuhteessa. On luonnollista, että toisen nuuskaaminen häiritsee. Hienoa, että ymmärrät nuuskan käytön vaikutukset terveyteen ja välität poikaystäväsi terveydestä!

Oletko keskustellut asiasta avoimesti poikaystäväsi kanssa? Olisi tärkeää, että pystyisit sanottamaan omat ajatukset nuuskaamisesta ääneen. Kerrot, että poikaystäväsi pitää sinua tärkeämpänä kuin nuuskaamista. Tämän vuoksi hän olisi varmasti valmis kuulemaan sinun rehellisen mielipiteesi.

Nuuskaamisen lopettamisen tulee lähteä itsestä ja siihen vaaditaan poikaystäväsi vahva motivaatio. Voit kuitenkin kannustaa ja olla hyvänä tukena poikaystävällesi lopettamispäätöksessä. Avoimen keskustelun kautta voitte miettiä yhteisiä pelisääntöjä, joiden avulla molemmat ovat tyytyväisempiä suhteessa.

Jos sinä tai poikaystäväsi haluatte lukea vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen, löydätte niitä Fressiksestä esimerkiksi täältä:

Mukavaa kesää teille molemmille toivottaen,

Fressis

Kysymys & vastaus

random poike

Kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että haluat lopettaa nuuskan käytön. Et ole vielä käyttänyt nuuskaa pitkään, joten onnistut todennäköisesti lopettamaan vain päättämällä, ettet käytä enää ja pitämällä tästä päätöksestä kiinni. On sitä parempi, mitä nopeammin käytön lopettaa. Samoin lopettaminen on yleensä helpompaa, jos käyttö ei ole ehtinyt jatkua kovin pitkään.

Nuuska aiheuttaa nopeasti riippuvuutta ja siksi nuuskan käytön lopettaminen mietityttää monia. Sinun kannattaakin lukea myös näille kysyjille annetut vastaukset: Nuuskaaja, Harmillinen ja K.

Tsemppiä lopettamiseen!

Tupakoinnin lopettaminen: 5 x näin pysyt päätöksessäsi

Irrottaudu vanhoista rutiineista, jotka ylläpitävät tupakointia. Nikotiiniriippuvuuden lisäksi tupakointiin liittyy tapariippuvuus eli sauhuttelu kuuluu tiettyihin tilanteisiin ja sosiaalisiin kuvioihin. Sama pätee myös sähkötupakan ja nuuskan käyttöön.

Kysymys & vastaus

K

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että mietit nuuskan käytön lopettamista! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Nuuskan käytön lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista ja esimerkiksi se, millainen nuuskan merkitys on itsellesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Tässä muutamia vinkkejä:

  1. Motivoidu: tee itsellesi selväksi, miksi haluat lopettaa.
  2. Aseta selkeä lopettamispäivä, josta lähtien et enää käytä nuuskaa.
  3. Valmistaudu lopettamispäivään vähentämällä nuuskan käyttöä ja miettimällä, millaisiin tilanteisiin ja tunteisiin nuuskan käyttö liittyy. Näin voit valmiiksi päättää, miten korvaat nuuskan.
  4. Kerro lopettamisesta esim. kaverille, vanhemmalle tai muulle läheisellesi, jotta hän voi olla tukenasi.
  5. Riippuvuuden tasosi voit selvittää tekemällä Fressiksen riippuvuustestin. Sen avulla saat käsityksen siitä, olisiko sinun hyvä harkita nikotiinikorvaustuotteiden käyttöä.
  6. Kun lopettamisen hetki tulee, kannattaa pitää itsensä sopivan kiireisenä ja keksiä mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Kaikki nuuskatuotteet kannattaa hävittää. Hyvä arkirytmi, kunnon ruokailut ja liikkuminen auttavat myös lopettamisessa.

Fressiksestä löydät tietoa nuuskan käytön lopettamisesta täältä. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo.

Nuuskan käytön lopettaneiden kokemuksiin voit tutustua tästä haastattelusta ja näistä videoista.

Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Tsemppiä lopettamiseen!

En halunnut olla enää koukussa nuuskaan

On vapauttavaa, että nuuskan kaltaisen mieliteon sijaan voi keskittyä tärkeisiin asioihin, kuten opiskeluun, treenaamiseen ja terveelliseen syömiseen, kertoo nuuskaamisen kerralla lopettanut Erik Rautakoski, 21.

Miten estää retkahdus?

Tässä Fressiksen 4-osaisessa podcast-sarjassa keskustellaan tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamisesta. Sarjan kolmannessa osassa keskustellaan retkahduksesta ja miten se voidaan estää? Podcast on toteutettu yhdessä Stumppi-neuvontapalvelun kanssa.

Fressis

Kysymys & vastaus

Harmillinen

Hienoa, että pohdit nuuskan käytön lopettamista!

Olet ollut varsin nuori kokeillessasi nuuskaa, joten elimistösi on todennäköisesti reagoinut siihen voimakkaasti. Oksentelu viittaa nikotiinimyrkytykseen, joka saattaa aiheuttaa mm. pahoinvointia, hikoilua, päänsärkyä ja vatsakramppeja. On hyvä muistaa, että nikotiinimyrkytys voi olla myös hyvin vakava.

Nuuskan sisältämä nikotiini aiheuttaa voimakasta riippuvuutta, joten koukuttuminen voi tapahtua hyvin nopeasti. Nuuskasta eroon pääsemisessä tärkeää on, että olet itse motivoitunut lopettamiseen.

Lopettaminen on hyvin yksilöllistä: toisille se on helpompaa kuin toisille riippuen mm. nikotiiniriippuvuuden tasosta ja esimerkiksi siitä, millaisiin tilanteisiin nuuska liittyy ja millaisia merkityksiä sillä itselle on.

Valmistautuminen helpottaa varsinaista lopettamista. Aloita, vaikka tekemällä nuuskariippuvuustesti. Kannattaa myös valmiiksi päättää lopettamispäivä. Kun lopettamisen hetki tulee, pidä itsesi sopivan kiireisenä ja keksi mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Hyvästä arkirytmistä, ruoasta ja liikkumisesta on myös apua lopettamisessa.

Apua lopettamiseen on saatavilla, joten älä jää pohdintojesi kanssa yksin. Fressikseen on koottu tietoa ja vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen tänne. Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Mukavaa loppukevättä ja tsemppiä lopettamiseen!