Oma kysymys

Miten pääsisin eroon nuuskasta?

K

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että mietit nuuskan käytön lopettamista! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Nuuskan käytön lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttavaa se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista ja esimerkiksi se, millainen nuuskan merkitys on itsellesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Tässä muutamia vinkkejä:

  1. Motivoidu: tee itsellesi selväksi, miksi haluat lopettaa.
  2. Aseta selkeä lopettamispäivä, josta lähtien et enää käytä nuuskaa.
  3. Valmistaudu lopettamispäivään vähentämällä nuuskan käyttöä ja miettimällä, millaisiin tilanteisiin ja tunteisiin nuuskan käyttö liittyy. Näin voit valmiiksi päättää, miten korvaat nuuskan.
  4. Kerro lopettamisesta esim. kaverille, vanhemmalle tai muulle läheisellesi, jotta hän voi olla tukenasi.
  5. Riippuvuuden tasosi voit selvittää tekemällä Fressiksen riippuvuustestin. Sen avulla saat käsityksen siitä, olisiko sinun hyvä harkita nikotiinikorvaustuotteiden käyttöä.
  6. Kun lopettamisen hetki tulee, kannattaa pitää itsensä sopivan kiireisenä ja keksiä mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Kaikki nuuskatuotteet kannattaa hävittää. Hyvä arkirytmi, kunnon ruokailut ja liikkuminen auttavat myös lopettamisessa.

Fressiksestä löydät tietoa nuuskan käytön lopettamisesta täältä. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo.

Nuuskan käytön lopettaneiden kokemuksiin voit tutustua tästä haastattelusta ja näistä videoista.

Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Tsemppiä lopettamiseen!

En halunnut olla enää koukussa nuuskaan

On vapauttavaa, että nuuskan kaltaisen mieliteon sijaan voi keskittyä tärkeisiin asioihin, kuten opiskeluun, treenaamiseen ja terveelliseen syömiseen, kertoo nuuskaamisen kerralla lopettanut Erik Rautakoski, 21.

› Lue lisää

Nikotiinille stop! Sopivatko nikotiinikorvaustuotteet nuorelle?

Fressis

Nikotiinille stop! Miten estää retkahdus?

Tässä Fressiksen 4-osaisessa podcast-sarjassa keskustellaan tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamisesta. Sarjan kolmannessa osassa keskustellaan retkahduksesta ja miten se voidaan estää? Podcast on toteutettu yhdessä Stumppi-neuvontapalvelun kanssa.

Fressis

Oma kysymys

Hei Olin 5 viitos luokalla ja kokeilun 22mg nuuskaa ja yrjösin olen nyt koukussa voittekö neuvoa minua.

Harmillinen

Hienoa, että pohdit nuuskan käytön lopettamista!

Olet ollut varsin nuori kokeillessasi nuuskaa, joten elimistösi on todennäköisesti reagoinut siihen voimakkaasti. Oksentelu viittaa nikotiinimyrkytykseen, joka saattaa aiheuttaa mm. pahoinvointia, hikoilua, päänsärkyä ja vatsakramppeja. On hyvä muistaa, että nikotiinimyrkytys voi olla myös hyvin vakava.

Nuuskan sisältämä nikotiini aiheuttaa voimakasta riippuvuutta, joten koukuttuminen voi tapahtua hyvin nopeasti. Nuuskasta eroon pääsemisessä tärkeää on, että olet itse motivoitunut lopettamiseen.

Lopettaminen on hyvin yksilöllistä: toisille se on helpompaa kuin toisille riippuen mm. nikotiiniriippuvuuden tasosta ja esimerkiksi siitä, millaisiin tilanteisiin nuuska liittyy ja millaisia merkityksiä sillä itselle on.

Valmistautuminen helpottaa varsinaista lopettamista. Aloita, vaikka tekemällä nuuskariippuvuustesti. Kannattaa myös valmiiksi päättää lopettamispäivä. Kun lopettamisen hetki tulee, pidä itsesi sopivan kiireisenä ja keksi mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Hyvästä arkirytmistä, ruoasta ja liikkumisesta on myös apua lopettamisessa.

Apua lopettamiseen on saatavilla, joten älä jää pohdintojesi kanssa yksin. Fressikseen on koottu tietoa ja vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen tänne. Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Mukavaa loppukevättä ja tsemppiä lopettamiseen!

Nikotiinille stop! Miten valmistautua lopettamiseen?

Fressis

Oma kysymys

Vaikuttaako nuuskan käyttö jotenkin erilailla diabeetikolla? Tai onko se vaarallisempaa?

Poika 17v

Kiitos kysymyksestäsi! Nuuskan käyttäminen ei ole kenellekään terveellistä, mutta diabetesta sairastavalla henkilöllä se lisää entisestään joidenkin sairauksien riskiä.

Nuuskaaminen ei välttämättä näy sokeriarvojen huononemisena tällä hetkellä. Sen sijaan nuuskaamisen ja diabeteksen yhdessä aiheuttamat terveysriskit voivat ilmetä muulla tavoin. Tupakkatuotteidenkäyttäminen lisää muun muassa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Diabeetikoilla sydän- ja verisuonisairauksien riski on jo valmiiksi suurentunut ja nuuskaaminen valitettavasti lisää riskiä entisestään. Vauriot eivät ehkä ilmene terveydentilassa vielä nuorena vaan vasta aikuisiällä monen vuoden kuluttua. Niihin johtavia muutoksia saattaa kuitenkin tapahtua jo nyt.

Nopeammin havaittavia haittoja saattaa tulla esimerkiksi suuhun. Nuuskaaminen aiheuttaa ikeniin limakalvovaurioita, ja diabeetikoilla haavat ja kudosvauriot voivat parantua hitaammin. Diabeetikolle suunterveydestä huolehtiminen on erittäin tärkeä asia, koska diabetes lisää suusairauksien riskiä ja toisaalta suusairaudet taas voivat huonontaa diabeetikon sokeritasapainoa. Tulehtuneet ja sairaat ikenet ja huonot hampaat ovat myös aika ikävä näky nuoren ihmisen suussa.

Kaiken lisäksi nuuskaaminen on todella epäterveellistä senkin vuoksi, että se sisältää paljon syöpävaarallisia aineita ja lisää suun ja ruoansulatuskanavan syöpien riskiä kaikilla sen käyttäjillä.

Mikäli käytät nuuskaa, kannustamme sinua lopettamaan nuuskan käytön ja huolehtimaan muuten hyvin diabeteksen hoitotasapainosta. Lopettamisesta voit lukea tietoa ja vinkkejä Fressiksen sivuilta tai Stumpista

10 x näin eroon nuuskasta

Nuuskaamisen lopettaminen: tee elämäsi paras päätös ja heivaa nuuska huulestasi lopullisesti.

› Lue lisää

Oma kysymys

Oon käyttäynyt nuuskaa 2vuotta. Ensimmäinen vuosi epäsäännöllisesti ja nyt tämä vuosi hyvinkin aktiivisesti. Limakalvossa on muutoksia paljon ja välillä on leuka kipeä. Lääkärissä kävin ja ei ollut mitää pahaa ennusteena. Nyt pitäisi päästä nuuskasta eroon. Vinkkejä millä tämä nuori 17vuotias poika pääsisi eroon nuuskasta?

Nuuskaaja

Onnittelut vireillä olevasta hyvästä päätöksestä! Hienoa, että limakalvomuutokset suussasi ovat vielä hyvälaatuisia. Lopettaminen onkin tärkeintä, mitä voit tehdä nyt, jotta limakalvomuutokset eivät pahene.

Lopettamisessa ensimmäinen tärkeä askel on motivoituminen ja lopettamispäätöksen tekeminen. Tässä kuulostat olevan jo pitkällä.

Seuraava askel on lopettamiseen valmistautuminen. Lopettaminen on hyvin yksilöllistä: toisille se on helpompaa kuin toisille riippuen mm. nikotiiniriippuvuuden tasosta ja esimerkiksi siitä, millaisiin tilanteisiin nuuska liittyy ja millaisia merkityksiä sillä itselle on. Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään (”cold turkey”) mutta yleensä hyvä valmistautuminen auttaa onnistumisessa.

Tässä muutamia vinkkejä:

  1. Motivoidu: tee itsellesi selväksi, miksi haluat lopettaa.
  2. Aseta selkeä lopettamispäivä, josta lähtien et enää käytä nuuskaa.
  3. Valmistaudu lopettamispäivään vähentämällä nuuskan käyttöä ja miettimällä, millaisiin tilanteisiin ja tunteisiin nuuskan käyttö liittyy. Näin voit valmiiksi päättää, miten korvaat nuuskan.
  4. Kerro lopettamisesta esim. kaverille, vanhemmalle tai muulle läheisellesi, jotta hän voi olla tukenasi.
  5. Riippuvuuden tasosi voit selvittää tekemällä Fressiksen riippuvuustestin. Sen avulla saat käsityksen siitä, olisiko sinun hyvä harkita nikotiinikorvaustuotteiden käyttöä.
  6. Kun lopettamisen hetki tulee, kannattaa pitää itsensä sopivan kiireisenä ja keksiä mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Hyvästä arkirytmistä, ruoasta ja liikkumisesta on myös apua lopettamisessa.

Fressikseen on koottu tietoa nuuskan käytön lopettamisesta tänne. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo.

Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Fressis toivottaa sinulle tsemppiä lopettamiseen!