Tekee mieli tupakkaa, mut en taho polttaa! Mitä teen?!?

Riippuvuus syntyy, koska tupakassa on nikotiinia. Sitä on paljon myös nuuskassa ja sähkötupakassa – usein runsaasti enemmän kuin tupakassa. Nikotiini on pirullinen aine, joka imeytyy verenkiertoon. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Sietokyky eli toleranssi kasvaa ja siksi myös keho alkaa vaatia nikotiinia enemmän ja enemmän. Älä korvaa yhtä koukuttavaa tuotetta toisella, vaan yritä oikeasti katkaisemaan pahaa kierrettä. Kerta haluat oikeasti olla polttamatta, päätä, että seuraat omaa tahtoasi etkä tupakkateollisuuden ja hetkellisten niksikiksien salakavalaa juonta!

Kirjaa ylös omat perustelut siihen, miksi haluat olla polttamatta. Terveyshaitoista ja rahan hukkaamisesta on paljon paasattu, ja ne ovatkin erittäin varteen otettavia syitä. Esimerkkejä sosiaalisesta haitasta voi olla se, että joudut poistumaan kivasta seurasta polttaaksesi, levität pahaa hajua ja saatat ikävän hengityksen takia olla vähemmän kiinnostava pussailumarkkinoilla. Ekologisiin haittoihin liittyy esimerkiksi tupakkaviljelyn tai tumpeista aiheutuvat ympäristökuormitukset. Mieti, mitkä ovat sinulle erityisen tärkeät syyt.

Tee lista tilanteista, joissa yleensä poltat. Montako röökiä sytytät pelkästä tottumuksesta, esimerkiksi ulos lähtiessäsi, myöhästynyttä bussia odotellessa tai ruokailun jälkeen? Pisteytä kutakin tupakkaa sen mukaan, onko se oikeasti vetämisensä arvoinen, jos mietit sen tuottamaa nautintoa suhteessa syihin siihen, että haluat kuitenkin olla polttamatta.

Mikäli et pysty lopettamaan kertaheitolla, karsi pois turhat matalapisteiset tupakat ja aseta itsellesi tavoite, minkä ajan mennessä lopetat kokonaan. Saatat kokea nipistävää ärsytystä kun bussipysäkillä, leffan jälkeen tai kahvitauolla et poltakaan. Tunnustele, missä kaikkialla kehossa ärsyttävä olo tuntuu ja mitä ajatuksia se herättää. Pahin fiilis yleensä menee ohi muutamassa minuutissa eikä hetken ikävästä koidu mitään pysyvää haittaa. Jos et sortunut, saatat jopa kokea ylpeyttä omasta tahdonvoimasta.

Useamman pisteen röökistä luopuminen voi olla haastavampaa. Nikotiinille herkistymisen seurauksena ne tuottavat kokemuksen piristymisestä ja mielihyvästä: helpotusta stressiin, lohtua ikävään tai pistettä i:n päälle hyvän aterian tai seksin jälkeen. Jos oikeasti haluat lopettaa, myös näistä pitää luopua. Todistetusti on mahdollista selviytyä ja nauttia elämästä myös ilman tupakkaa.

Muutama vinkki tupakoinnin lopettamiseen

  • Voitko hommata kaveripiiristäsi vertaistukea ja tsemppaajia?
  • Korvaa rööki jollakin terveellisemmällä asialla: pastilli, purkka, pähkinät tai hammastikkujen pureksimisella? Muista myös juoda vettä.
  • Palkitse itsesi jokaisesta savuttomasta kuukaudesta vaikka ostamalla jotain kivaa niillä rahoilla, jotka olet säästänyt tupakoimattomuudella.
  • Mieti mikä muu asia antaisi saman kokemuksen rentoutumisesta. Toimiiko musiikki, pelaaminen, kaverille soittaminen, kävely tai lenkki?
  • Hankaloita tupakointiasi. Muuta rutiinejasi tilanteissa, joiden yhteydessä tupakoit.
  • Voit myös ladata jonkun sovelluksen, jolla voit seurata miten ajan kanssa säästät rahaa ja miten kehosi palautuu. Stumpin sivuilta löytyy myös testit ja työkalut tupakoinnin lopettamiseen

Poikien Puhelin

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta.

Kysymys & vastaus

Hei,

kiitos kysymyksestäsi! Hienoa, että olet päättänyt lopettaa tupakoinnin. Kerroit, että olet siirtynyt sähkösavukkeisiin, koska se on tuntunut helpommalta tapojen muuttamisen kannalta. On ihan ymmärrettävää, että alkuun tuntuu hankalalta, kun on vuosikausia tottunut toimimaan tiettyjen tapojen mukaan. Onneksi ihmisen on mahdollista oppia uusia tapoja toimia.

Tupakointiin yleensä liittyy myös fyysinen riippuvuus, joka johtuu elimistön tottumisesta nikotiinin käyttöön. Nikotiiniriippuvuuden vuoksi tupakoinnin lopettamisen jälkeen voi ilmaantua vieroitusoireita, jotka nekin ovat onneksi ohimeneviä. Vieroitusoireita on mahdollista lievittää sekä lääkkeettömillä että lääkkeellisillä keinoilla.

Sähkösavukkeetkin sisältävät terveydelle haitallisia aineita. Lyhytaikaisella käytöllä on todettu haittavaikutuksia erityisesti hengityselimiin. Pitkäaikaisen käytön vaikutuksia ei vielä tunneta, siitä saamme tietoa vasta vuosien tai vuosikymmenien päästä. Myös nikotiinilla on omat haittavaikutuksensa terveyteen. Näin ollen sähkösavukkeenkin käytöstä kannattaa pyrkiä eroon.

Fressiksen sivuilta löydät lisätietoa sähkösavukkeista ja nikotiinin haitoista . Tupakoinnin lopettamisesta tietoa saat myös Stumppi-palvelusta.

Tsemppiä jatkoon!

Fressis

Nämä 5 asiaa määräävät, jäätkö koukkuun tupakkaan

1. Kaveriporukka Kaveri tarjoaa tupakkaa tai viikonlopun temmellyksessä tuntuu luonnolliselta sauhutella muiden kanssa. Ensimmäinen henkäys röökiä otetaan usein sattumalta. Porukan paine voi olla suuri, mutta pysy lujana – kuulut ihan varmasti edelleen porukkaan, vaikket tupakkaa kokeilisikaan. Polttaminen on sitä paitsi nykyään trendinä laskussa. Monet ymmärtävät kokeilemattakin tupakoinnin terveydelliset riskit. Monet yläkouluikäiset sanovat, että on ollut […]

Miksi nuuska ei paranna keskittymiskykyä?

Lue myös urheilupsykologin 5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Katso myös:
Miksi nuuska ei oikeasti auta rentoutumaan?

Fressis

Riippuvuuden ääni

Kurkunpääavanteen kanssa tupakoinnin vuoksi elävä Ossi Haajanen tulkitsee Riippuvuuden ääni -videolla Alesson Heroes-kappaleen.

Lue myös Ossin koskettava tarina.

 

Fressis