Näin tunnistat nikotiiniriippuvuuden

Mitä nikotiiniriippuvuus tarkoittaa ja mistä sen tunnistaa? Nikotiiniriippuvuus ei ole vain fyysistä riippuvuutta, vaan se voi olla myös sosiaalista ja psyykkistä riippuvuutta. Lue lisää nikotiiniriippuvuudesta tietopankista.

Fressis

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että yrität lopettaa nuuskan käytön ja haet siihen tukea! Nuuskan käytön lopettaminen voi olla haastavaa, sillä se sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nuuskan käytön lopettaminen on kuitenkin mahdollista. Joillakin se onnistuu kertaheitolla, joillakin pikkuhiljaa vähentämällä.

Kerrot käyttäväsi sellaista nuuskaa, joka sisältää runsaasti nikotiinia ja heräät myös yöllä siihen, että tarvitset uuden nuuska-annoksen. On siis hyvin mahdollista, että olet riippuvainen nuuskasta ja sen sisältämästä nikotiinista. Riippuvuuden tunnistaa riippuvuusoireista, kuten päänsärystä, levottomuudesta, univaikeuksista ja nuuskanhimosta. Nuuskanhimon voi laukaista myös jokin tietty arjen tilanne, esimerkiksi kävelymatka bussipysäkille tai nuuskaa tekee mieli aina ruuan jälkeen. Tunnistatko mahdollisesti näitä tilanteita omassa arjessasi? Nopeasti tehtävällä testillä voit myös tarkistaa, kuinka voimakas riippuvuus sinulla on nuuskaan.

Nuuskan käytön lopettamista on hyvä alkuun vähän suunnitella. Sinun kannattaa esimerkiksi kirjata ylös syitä, miksi haluat lopettaa nuuskan käytön ja mitä hyviä asioita nuuskaamisen lopettaminen toisi mukanaan. Esimerkiksi nuuskaamisen lopettaminen auttaa sinua urheilijana. Videolta voit kurkata, miten nikotiini vaikuttaa suorituskykyyn. Kun kirjaat nämä asiat ylös, lopettamisesta tulee sinulle konkreettisempaa ja tiukan tilanteen tullen voit aina palata näihin.

Jos nuuskaamisen lopettaminen kertaheitolla tuntuu haastavalta, voit ensin vähentää nuuska-annosten määrää. Voit esimeriksi pitää nuuskaa vähemmän aikaa suussasi ja vaihtaa vähemmän nikotiinia sisältävään nuuskaan. On tärkeää, että todella vähennät koko ajan nuuskan ja nikotiinin käytön määrää, jotta lopulta pystyt olemaan täysin ilman.

Nuuskaamisen lopettamisesta kannattaa myös kertoa vaikka kavereille. Kavereiden kanssa voit sopia, että he tukevat sinua nuuskaamisen lopettamisessa. Kaverit eivät esimerkiksi tarjoa sinulle nuuskaa tai anna sinulle tilaisuutta hankkia sitä. Vieroitusoireiden varalle voit pitää mukanasi esimerkiksi xylitol-purkkaa, jota voit tarpeen tulleen jauhaa nuuskan sijaan. On hyvä myös keksiä jotain muuta kivaa tekemistä, mikä vie ajatukset pois nuuskasta. Vieroitusoireet ovat onneksi sellaisia, että ne helpottavat vähitellen. Nuuskaamisen lopettamista tukee myös riittävät yöunet, monipuolinen ravinto ja liikkuminen.

Lisää nuuskaamisen lopettamisesta voit lukea Fressiksen tietopankista. Halutessasi voit myös lukea Juuson tarinan nuuskaamisen lopettamisesta.

Tsemppiä!

Fressis

Tekee mieli tupakkaa, mut en taho polttaa! Mitä teen?!?

Olet siis ajatellut tupakoinnin lopettamista? Hienoa! Katso videolta vinkit tupakoinnin lopettamiseen ja nikotiiniriippuvuudesta eroon pääsemiseen.

Poikien Puhelin

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta.

Kysymys & vastaus

Hei,

kiitos kysymyksestäsi! Hienoa, että olet päättänyt lopettaa tupakoinnin. Kerroit, että olet siirtynyt sähkösavukkeisiin, koska se on tuntunut helpommalta tapojen muuttamisen kannalta. On ihan ymmärrettävää, että alkuun tuntuu hankalalta, kun on vuosikausia tottunut toimimaan tiettyjen tapojen mukaan. Onneksi ihmisen on mahdollista oppia uusia tapoja toimia.

Tupakointiin yleensä liittyy myös fyysinen riippuvuus, joka johtuu elimistön tottumisesta nikotiinin käyttöön. Nikotiiniriippuvuuden vuoksi tupakoinnin lopettamisen jälkeen voi ilmaantua vieroitusoireita, jotka nekin ovat onneksi ohimeneviä. Vieroitusoireita on mahdollista lievittää sekä lääkkeettömillä että lääkkeellisillä keinoilla.

Sähkösavukkeetkin sisältävät terveydelle haitallisia aineita. Lyhytaikaisella käytöllä on todettu haittavaikutuksia erityisesti hengityselimiin. Pitkäaikaisen käytön vaikutuksia ei vielä tunneta, siitä saamme tietoa vasta vuosien tai vuosikymmenien päästä. Myös nikotiinilla on omat haittavaikutuksensa terveyteen. Näin ollen sähkösavukkeenkin käytöstä kannattaa pyrkiä eroon.

Fressiksen sivuilta löydät lisätietoa sähkösavukkeista ja nikotiinin haitoista . Tupakoinnin lopettamisesta tietoa saat myös Stumppi-palvelusta.

Tsemppiä jatkoon!

Fressis

Nämä 5 asiaa määräävät, jäätkö koukkuun tupakkaan

Mikä määrää, johtaako tupakkakokeilu röökikoukkuun? Lue juttu ja päättele oma riskisi.

Miksi nuuska ei paranna keskittymiskykyä?

Lue myös urheilupsykologin 5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa Katso myös: Miksi nuuska ei oikeasti auta rentoutumaan?

Fressis

Miksi nuuska ei oikeasti auta rentoutumaan?

Katso myös: Miksi nuuska ei paranna suorituskykyä? Lue urheilupsykologin 5 vinkkiä keskittymiseen ilman nuuskaa

Fressis