NuuskaSähkötupakkaTupakka

Tupakkateollisuus kosiskelee sinua – huomasitko piilomainoksen?

Leffan päähenkilö imaisee coolisti tupakkaa ja puhaltelee savua rennosti ulos. Sporttisen somejulkkiksen vieressä lojuu nuuskapurkki treenisalin pukuhuoneessa. Sattumaako? Ei todellakaan.

Tupakkateollisuus kosiskelee sinua – huomasitko piilomainoksen?

Suomessa tupakkamainonta kiellettiin lailla vuonna 1978, mutta tupakkateollisuus kiertää jatkuvasti piilomainonnalla lakia somessa, elokuvissa, suoratoisto- ja tv-sarjoissa sekä musiikkivideoissa.

Tupakkateollisuus näyttää kosiskelevan erityisesti nuoria, mikä on erityisen vakavaa mutta myös loogista: mitä nuorempana ihminen jää nikotiinikoukkuun, sitä enemmän hän ehtii tuottamaan tupakkateollisuudelle rahaa elämänsä aikana.

Tupakkatuotteiden piilomainonnassa ei esitellä tupakkatuotteiden merkkejä, vaan niissä luodaan mielikuvaa suositusta, terveestä ja kauniista käyttäjästä. Todellisuushan saattaa olla täysin päinvastainen, ja terveyden lisäksi menevät rahatkin.

Kuvateksti: Tyttö nuuhkii onnellisen näköisenä hyvältä tuoksuvaa kukkaa, mutta todellisuudessa sähkötupakointi on ällöttävää.

Piilomainonta elokuvissa ja sarjoissa: tupakkaa tarvitaan elämän käännekohdissa

Elokuvissa sekä suoratoisto- ja tv-sarjoissa tupakoinnista tehdään usein kokonainen kohtaus: Päähenkilö pohtii tärkeitä parisuhde- tai vaikka työasioita. Samalla hän imee lähikuvassa tupakkaa ja puhaltaa savua nautinnollisesti ulos. Leffoissa voi näyttää siltä, että ilman tupakkaa ei voi rentoutua tai tehdä isoja päätöksiä elämässä.

Tupakointia näyttävissä elokuvissa ja sarjoissa ei ole välttämättä edes ikärajoja, joten hyvin nuoretkin voivat altistua leffojen ja sarjojen piilomainonnalle. Myös musiikkivideoissa sauhutellaan surutta.

Piilomainonta somessa: nikotiini osa ihanaa elämää

Onko silmiisi osunut somessa kauniita ja tervehenkisiä ihmisiä savukkeen tai vaikka nuuskakiekon kanssa? Tupakka saattaa olla yksittäisen henkilön sormissa kuvan taka-alalla tai nuuskapurkki farkkusortsien takataskussa – ihan vaivihkaa.

Kuvat näyttävät esimerkiksi täysin tavallisilta insta-julkaisuilta, mutta ovat todennäköisesti tarkkaan harkittuja tupakkatuotteiden laittomia piilomainoksia. Tupakkabisneksessä pyörivät suuret rahat, ja kuvien somevaikuttajat ovat saaneet tupakkayhtiöltä palkkion.

Kuvateksti: Sporttinen tyttö ei käytä nuuskaa vaikka piilomainostaja yrittäisi antaa sellaisen vaikutelman, todellisuudessa nuuskasta aiheutuisi vain harmia.

Parempi maku ja haju: mansikkaa tai hattaraa

Tupakkatuotteet haisevat ja maistuvat pahalle, joten niihin lisätään erilaisia makuaineita. Savukkeissa makuaineiden käyttö ei ole enää sallittua, mutta nuuskassa ja sähkösavukkeissa niiden käyttö on yleistä. On minttua, kirsikkaa, suklaata tai vaikka hattaraa.

Hyvä maku ei kuitenkaan vähennä haitallisuutta – päinvastoin, sillä etenkin makeista mauista on keuhkoihin imettäessä omat haittansa. Ikävä kyllä, makutuotteet vetoavat tutkimusten mukaan erityisesti lapsiin ja nuoriin.

Muka terveellisemmät vaihtoehdot: filtterit ja kevytsavukkeet

Tupakkayhtiöt ovat toisiaan esiintyneet hyväntekijöinä ja kampanjoineet terveellisempien vaihtoehtojen puolesta. Näin on tapahtunut esimerkiksi silloin, kun markkinoille tuotiin filtterisavukkeet ja myöhemmin kevytsavukkeet. Ne ovat pohjimmiltaan silmänlumetta, sillä kaikki tupakkatuotteet ovat koukuttavia ja terveydelle haitallisia.

Kuvateksti: Tyttö ja poika istuvat skootterin päällä iloisina hymyillen, mutta todellisuudessa tupakasta ei ole muuta kuin haittaa.

Hauska ulkonäkö: USB-tikku ja kiva tarra

Tuotteen ulkonäkö on yksi houkutin, joten nuuska- ja sähkösavukepakkauksiin sekä tupakkatuotteiden ulkonäköä naamioidaan. Sähkötupakka voi esimerkiksi näyttää USB-tikulta, mikä vedota esimerkiksi opiskelijoihin. Yläasteikäisiä on houkuteltu kivoilla etikettitarroilla, joita voi liimata nuuskapurkkiin peittämään purkin alkuperäiset tekstit alleen.

 

Teksti Susanna Cygnel, videot Jenni Jokela

Katso myös

Artikkeli
Tupakka

Tupakkateollisuus – iso uhka ympäristölle

Katso infograafi tupakantuotannon vaikutuksista ympäristöön.