Tupakan ja nuuskan piilomainonta
Nuoret ovat tupakan ja nuuskan piilomainonnan kohteena, sillä tuotteiden käyttö aloitetaan yleensä alle 18-vuotiaana.
Suomessa tupakkatuotteiden mainonta on ollut kiellettyä vuodesta 1978 lähtien. Tupakkatuotteita, kuten savukkeita ja nuuskaa, markkinoidaan silti edelleen piilomarkkinoinnin avulla.
Tupakkatuotteiden piilomainonnassa luodaan mielikuvaa suosituista, terveistä ja kauniista käyttäjistä. Mainontaa tehdään huomaamattomasti erilaisin piiloviestein useissa eri kanavassa, kuten sosiaalisessa mediassa ja elokuvissa tai sarjoissa. Lisäksi tuotteet on suunniteltu mielenkiintoa herättäen, niin pakettien ulkonäöllä, kuin erilaisin makuyhdistelmin.
Tupakkateollisuus kosiskelee nuoria loogisesta syystä: mitä nuorempana ihminen jää nikotiinikoukkuun, sitä enemmän hän ehtii käyttää rahaa elämänsä aikana. Tämän lisäksi nuori ihminen on erityisen altis jäämään nikotiinikoukkuun.
Katso oheisesta BuenoTalkin videosta, miten moninaisesti mainonnalla pyritään vaikuttamaan.
Oletko itse miettinyt, huomasitko sinä piilomainoksen?
Lähteet:
Suomen Ash
FressisEdu.fi