/ Kysymys & vastaus
NuuskaTupakka

Miten tupakoinnin ja nuuskaamisen voi lopettaa helpoimmin?

Olen 13-vuotias, ja olen käyttänyt noin vuoden nuuskaa ja tupakkaa. Pari nuuskapussia päivässä ja pari savuketta. Onko siitä ollut haittaa terveydelle? Miten nikotiini tuotteiden käytön voi lopettaa helpoiten? Olen itse huomannut että kuntoni on heikentynyt ja olen jäänyt riippuvaiseksi, ja tuntuu että tekee mieli polttaa tai nuuskata yhä useammin.

Haluan lopettaa

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Tosi hienoa, että olet päättänyt lopettaa tupakoinnin ja nuuskaamisen! Sinulla on loistava mahdollisuus vaikuttaa terveyteesi jatkossa. On vaikea sanoa, minkä verran tupakointi ja nuuskaaminen on vaikuttanut terveyteesi tai kuntoosi. Kerroit itse, että olet huomannut kuntosi huonontuneen. Joka tapauksessa terveytesi ja kuntosi alkavat kyllä kohentua heti, kun lopetat tupakan ja nuuskan käytön. Lopettamisen myötä jaksat paremmin ja liikkuminenkin tuntuu mukavammalta. Lopettaminen tuntuu pian olon virkistymisenä ja kunnon kohenemisena.

Tupakoinnin ja nuuskaamisen lopettamista kannattaa vähän suunnitella. Lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista. Voit testata riippuvuutesi näillä testeillä: Koukussa nikotiiniin ja Testaa nuuskariippuvuutesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Ensimmäisiksi päiviksi on hyvä varata sellaista tekemistä, joka pitää sinut kiireisenä ja ajatuksesi pois tupakasta ja nuuskasta. Jos sinun tekee mieli niitä, muista, että mieliteko helpottaa jo muutamassa minuutissa.  Muutenkin mielitekoja tulee päivä päivältä harvemmin. Voit myös kokeilla erilaisia rentoutusharjoituksia helpottamaan oloasi. Niitä löydät esimerkiksi Youtubesta. Mieti myös, miten kieltäydyt, jos kaverit tarjoavat sinulle tupakkaa tai nuuskaa. Näin pääset helpommin ohi tilanteesta.

Lue nimimerkkien Nuuskaaja, Harmillinen ja K lähettämät lopettamiseen liittyvät kysymykset ja vastauksemme niihin.

Lisää vinkkejä lopettamiseen löydät täältä:

Näin lopetat tupakoinnin
Korvasin nuuskan ulkoilulla, purkalla ja ruualla
Toni: Lopettaminen onnistui vasta kun halusin sitä

Tsemppiä lopettamiseen ja mukavaa joulunaikaa sinulle!

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Seurustellessa joutuu usein tilanteeseen, jossa huomaa toisessa ihmisessä piirteitä tai tapoja, jotka ovat erilaisia kuin itsellä ja joskus ärsyttäviä. Moniin tapoihin voi tottua ja kuuluukin tottua, silloin kun ne eivät ole haitaksi itselle, parisuhteelle tai omalle kumppanille. Sellaisia tapoja voisi olla vaikka erot musiikkimaussa. Kerroit, että ihastuksesi käyttää päihteitä, etkä tykkää siitä ollenkaan. On tosi tärkeää, että kuuntelet nyt itseäsi ja uskallat toimia, vaikka se voi tuntua vähän itsekkäältäkin.

Ensiksi olisi varmaan hyvä, että sanoisit pojalle saman, mitä tässä viestissäkin kerrot. Voit hyvin kertoa hänelle, että hän on kaikin puolin hyvä tyyppi, mutta päihteiden käytöstä et tykkää. Kerro hänelle, että olisit valmis seurustelemaan, mutta sinua harmittaa päihteiden käyttö ja sen takia emmit asiaa. Poika, josta kerrot on nuori, niin kuin olet sinäkin. Päihteiden käyttö tuossa iässä (ja vanhemmalla iällä) on haitaksi. Niin alkoholiin kuin nuuskaan liittyy terveysriskejä. Saattaahan olla, että kun kerrot hänelle mielipiteesi, se saattaa innostaa poikaa lopettamaan tai ainakin vähentämään päihteiden käyttöä.

Kannustan sinua siis ottamaan asia hänen kanssa reilusti puheeksi. Jos hän on oikeasti vakavissaan ihastunut, hän ottanee viestisi tosissaan ja muuttaa tapojaan.

Tsemppiä!

 

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot kokeilleesi nuuskaa ja olet huolissasi, vaikuttaako nuuskakokeilusi pituuskasvuun. On hyvä, ettet jäänyt yksin huolesi kanssa, vaan laitoit viestiä. Pituuskasvuun vaikuttavat monet eri tekijät, ja se on totta, että tupakkatuotteet voivat vaikuttaa tähän haitallisesti. On kuitenkin hyvin vaikea sanoa, kuinka paljon esimerkiksi nuuskaaminen voi yksistään hidastaa pituuskasvua. Kerrot kokeilleesi nuuskaa, joten tuskin tuosta yhdestä kokeilukerrasta on aiheutunut pysyvää haittaa. Tärkeintä on, ettet jatka nuuskakokeiluja.

Pituuskasvuun vaikuttaa myös perimä eli vanhempien, sisarusten ja muiden lähisukulaisten pituus ja pituuskasvu. Lisäksi ravitsemuksella ja yleisellä terveydentilalla on vaikutusta. Terveellisillä elintavoilla, kuten monipuolisella ravitsemuksella ja riittävillä yöunilla pystyy luomaan hyvät edellytykset kasvulle ja kehitykselle. Esimerkiksi pituuskasvun kannalta tärkeän kasvuhormonin eritys tapahtuu juuri yöllä.

Kerrot olevasi 12-vuotias. Pituuskasvu on tytöillä ja pojilla yleensä vähäistä juuri ennen murrosikää. Tytöillä murrosikä alkaa poikia aikaisemmin ja pituuskasvu on yleensä nopeimmillaan murrosiän keskivaiheilla. Pojilla pituuskasvu on nopeimmillaan murrosiän lopulla ja kasvupyrähdyksen jälkeen pituutta tulee hiljalleen lisää vielä muutaman vuoden ajan.

Kerroit kokeilleesi nuuskaa paineen alla. Sinun ei kuuluisi kokea painetta käyttää nuuskaa kaveriporukassasi. Voit rohkeasti sanoa ”ei kiitos” ja siten näyttää esimerkkiä myös muille. Kieltäytymällä nuuskasta osoitat ystävillesi, että osaat pitää puoliasi ja osaat myös pitää huolta terveydestäsi.

Nuuskasta ja pituuskasvusta ovat kysyneet myös nimimerkit viisitoistavuotias ja poika 15v. Lisää nuuskan haitoista voi lukea Fressiksen tietopankista.

Hyvää kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet pohtinut nuuskan käyttöäsi ja mietit sen aiheuttamia haittoja! Kerrot käyttäneesi nuuskaa noin kahden vuoden ajan, etkä koe nikotiiniriippuvuuden oireita, vaikka olet ollut ilman nuuskaa. Nuuska tosiaan sisältää riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia ja yleisimpiä vieroitusoireita ovat ärtyneisyyden ja hermostuneisuuden lisäksi muun muassa keskittymisvaikeudet, levottomuus, univaikeudet ja päänsärky.

Nikotiiniriippuvuuden kehittyminen on jokaisella yksilöllistä. Toisille riippuvuus voi muodostua jo muutaman kokeilukerran jälkeen ja toisille riippuvuutta ei kehity välttämättä koskaan. Vaikka nuuskan käyttö ei aiheuttaisikaan selkeitä vieroitusoireita, aiheuttaa nuuskan käyttö yhtälailla haittaa terveydelle, oli siitä riippuvainen tai ei.

Olet jo hienosti osannut tarkkailla mahdollisten vieroitusoireiden olemassaoloa. Jos vieroitusoireet eivät ole riesana, niin onko sinulla mahdollisesti jokin muu syy käyttää nuuskaa? Ja oletko pohtinut nuuskan käytön lopettamista? Mitä aikaisemmassa vaiheessa lopettaa nuuskan käytön, sitä helpommin siitä pääsee eroon ja sitä vähemmän haittaa se aiheuttaa terveydelle.

Myös nimimerkit Nuuskahirmu ja jokuvaaaa ovat kysyneet nuuskaamisesta.

Lisää nikotiiniriippuvuudesta ja nuuskan käytön haitoista voi lukea Fressiksen tietopankista.

Aurinkoista kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet jo lopettanut tupakoinnin ja suunnittelet myös nuuskaamisen lopettamista! Tupakointi ja nuuskaaminen tosiaan aiheuttavat haittoja.

Nuuskan käytöstä aiheutuneet haitat ilmenevät jokaisella yksilöllisesti. Yleensä nuuskan käyttö näkyy ensimmäisenä suun limakalvoilla ja erityisesti siinä kohdassa, missä nuuskaa pidetään. Tähän kohtaan muodostuu paksuuntunut ja vaaleahko ryppyinen kohta. Pidempään käytettynä nuuska aiheuttaa esimerkiksi ikenien vetäytymistä, jolloin hampaiden kaula paljastuu ja hampaat ovat alttiimmat reikiintymiselle ja vihlomiselle. Yleisimmin nuuskan aiheuttamat muutokset ikenessä kyllä paranevat, kun nuuskaamisen lopettaa. Jos ien on jo alkanut vetäytyä, se ei valitettavasti enää korjaannu.

Eli kysyit, paraneeko nuuskan aiheuttamat vauriot ja kannattaako lopettaa? Suurin osa nuuskan aiheuttamista vaurioista suussa paranee, kun nuuskan käytön lopettaa ja todellakin kannattaa lopettaa. Vinkkejä nuuskaamisen lopettamiseen löydät Fressiksen tietopankista.

Myös nimimerkit Nuuskahirmu ja Snusse ovat kysyneet nuuskasta.

Hyvää kesää!

Fressis

Näin tunnistat nikotiiniriippuvuuden

Mitä nikotiiniriippuvuus tarkoittaa ja mistä sen tunnistaa? Nikotiiniriippuvuus ei ole vain fyysistä riippuvuutta, vaan se voi olla myös sosiaalista ja psyykkistä riippuvuutta.

Lue lisää nikotiiniriippuvuudesta tietopankista.

Fressis

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että yrität lopettaa nuuskan käytön ja haet siihen tukea! Nuuskan käytön lopettaminen voi olla haastavaa, sillä se sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nuuskan käytön lopettaminen on kuitenkin mahdollista. Joillakin se onnistuu kertaheitolla, joillakin pikkuhiljaa vähentämällä.

Kerrot käyttäväsi sellaista nuuskaa, joka sisältää runsaasti nikotiinia ja heräät myös yöllä siihen, että tarvitset uuden nuuska-annoksen. On siis hyvin mahdollista, että olet riippuvainen nuuskasta ja sen sisältämästä nikotiinista. Riippuvuuden tunnistaa riippuvuusoireista, kuten päänsärystä, levottomuudesta, univaikeuksista ja nuuskanhimosta. Nuuskanhimon voi laukaista myös jokin tietty arjen tilanne, esimerkiksi kävelymatka bussipysäkille tai nuuskaa tekee mieli aina ruuan jälkeen. Tunnistatko mahdollisesti näitä tilanteita omassa arjessasi? Nopeasti tehtävällä testillä voit myös tarkistaa, kuinka voimakas riippuvuus sinulla on nuuskaan.

Nuuskan käytön lopettamista on hyvä alkuun vähän suunnitella. Sinun kannattaa esimerkiksi kirjata ylös syitä, miksi haluat lopettaa nuuskan käytön ja mitä hyviä asioita nuuskaamisen lopettaminen toisi mukanaan. Esimerkiksi nuuskaamisen lopettaminen auttaa sinua urheilijana. Videolta voit kurkata, miten nikotiini vaikuttaa suorituskykyyn. Kun kirjaat nämä asiat ylös, lopettamisesta tulee sinulle konkreettisempaa ja tiukan tilanteen tullen voit aina palata näihin.

Jos nuuskaamisen lopettaminen kertaheitolla tuntuu haastavalta, voit ensin vähentää nuuska-annosten määrää. Voit esimeriksi pitää nuuskaa vähemmän aikaa suussasi ja vaihtaa vähemmän nikotiinia sisältävään nuuskaan. On tärkeää, että todella vähennät koko ajan nuuskan ja nikotiinin käytön määrää, jotta lopulta pystyt olemaan täysin ilman.

Nuuskaamisen lopettamisesta kannattaa myös kertoa vaikka kavereille. Kavereiden kanssa voit sopia, että he tukevat sinua nuuskaamisen lopettamisessa. Kaverit eivät esimerkiksi tarjoa sinulle nuuskaa tai anna sinulle tilaisuutta hankkia sitä. Vieroitusoireiden varalle voit pitää mukanasi esimerkiksi xylitol-purkkaa, jota voit tarpeen tulleen jauhaa nuuskan sijaan. On hyvä myös keksiä jotain muuta kivaa tekemistä, mikä vie ajatukset pois nuuskasta. Vieroitusoireet ovat onneksi sellaisia, että ne helpottavat vähitellen. Nuuskaamisen lopettamista tukee myös riittävät yöunet, monipuolinen ravinto ja liikkuminen.

Lisää nuuskaamisen lopettamisesta voit lukea Fressiksen tietopankista. Halutessasi voit myös lukea Juuson tarinan nuuskaamisen lopettamisesta.

Tsemppiä!

Fressis