LiikeNuuska

Korvasin nuuskan ulkoilulla, purkalla ja ruualla

Entinen jalkapalloilija ja nykyinen ultrajuoksija Juuso Simpanen, 26, ei voisi enää kuvitella käyttävänsä nuuskaa. Kun Juuso oli jalkapallouransa huipulla, nuuska oli kuitenkin osa päivittäistä arkea. ”Se oli vähän semmoista yhteisöllisyyttä kavereiden kanssa. Kovan treenin tai ruuan jälkeen käytettiin nuuskaa.” Juuso lopetti nuuskan käytön seitsemän vuoden jälkeen.

Korvasin nuuskan ulkoilulla, purkalla ja ruualla

Entinen jalkapalloilija ja nykyinen ultrajuoksija Juuso Simpanen, 26, ei voisi enää kuvitella käyttävänsä nuuskaa. Kun Juuso oli jalkapallouransa huipulla, nuuska oli kuitenkin osa päivittäistä arkea.

”Se oli vähän semmoista yhteisöllisyyttä kavereiden kanssa. Kovan treenin tai ruuan jälkeen käytettiin nuuskaa”, Juuso muistelee.

”Mulla oli muutamia kavereita, jotka olivat aloittaneet käyttämään nuuskaa vähän aikaisemmin ja niiltä sain kokeiluun. Jäin siihen koukkuun oikeastaan aika heti. Olisinkohan mä ollut joku 15-vuotias.”

Juuso koki, että nuuskasta tuli hyvä fiilis ja että sen käyttö oli kaveripiirissä coolia. ”Kyllä mä oikeastaan heti tajusin, ettei oo mikään hyvä juttu käyttää sitä. Mutta kun monet kavereista käytti ja se oli futispiireissä tosi suosittua, niin tuli itsekin käytettyä.”

Terveellisyys motivoi lopettamaan

Nuuska kuului Juuson arkeen seitsemän vuoden ajan. Lopettamispäätös tuli samoihin aikoihin futiksen lopettamisen kanssa. Juuso lähti yksin reissuun Aasiaan, ja siinä samalla lopettaminen tuntui helpommalta.

”Mä rupesin muuttamaan ruokavaliota jo vähän aikaisemmin terveellisempään suuntaan. Siinä rupesi sitten miettimään muitakin juttuja, niin en mä sitten oikein halunnut enää käyttää mitään semmoista.” Juuso kertoo.

Myös silloinen tyttöystävä paheksui nuuskan käyttöä. ”Oli se vähän semmoinen kipinä, että alkoi miettimään sitä juttua, että kannattaako sitä välttämättä käyttääkään.”

Helppoa lopettaminen ei ollut. ”Kyllähän se on tosi koukuttavaa, onhan nuuskassa paljon nikotiinia.”

Purkkaa huuleen ja kävelylle luontoon

Juuso pyrki korvaamaan nuuskan käyttöä erilaisilla jutuilla, kuten syömällä enemmän ruokaa ja herkkujakin. Yksi toimivimpia keinoja Juusolle oli ulkoilu luonnossa. ”Jos alkoi tehdä nuuskaa mieli, niin yritti vaan tehdä muita juttuja, esimerkiksi lähteä kävelylle ulkoilmaan, niin lähti himot pois.”

Vaikeinta oli ehkä se, että nuuskasta oli vuosien varrella ehtinyt tulla jo niin vankka tapa. ”Esimerkiksi just ruokailun jälkeen ei ollut mitään mitä laittaa huuleen.” Tämän Juuso ratkaisi purkalla: purkka huulessa auttoi viemään pahimmat himot mennessään.

Myös tapaamiset nuuskaa käyttävien kavereiden kanssa olivat haastavia. Kieltäytyminen nuuskasta oli vaikeaa. Mutta Juuso piti päänsä, eikä repsahduksia tullut.

Apua lopettamiseen Juuso sai vanhemmiltaan ja kavereilta, jotka eivät käyttäneet nuuskaa. Läheisten tuki oli tärkeä voimavara.

Energisempi olo ilman nuuskaa

Nuuskan käytön lopettamisen jälkeen Juusolla on ollut energisempi olo ja energiaa riittää tasaisemmin koko päivän ajan. ”Vaikea sanoa, johtuiko se nuuskan lopettamisesta vai ruokavalion muutoksesta. Varmaan molemmat vaikuttivat siihen. Onhan se vapauttava fiilis, kun ei oo minkään päihteen orja.”

Muita Juuso suosittelee pysymään erossa nuuskassa. ”Ei sen käyttämisessä ole mitään järkeä. Mitään hyötyä siitä ei ainakaan ole, mutta haittaa on varmasti paljonkin pitkällä juoksulla. Eikä se hyvältäkään näytä, että on joku mälli huulessa.”

Nuuskan käyttäjille Juuson neuvo on, että vähentäminen kannattaa aloittaa pikku hiljaa. Kertaheitolla lopettaminenkin saattaa toimia joillekin, mutta Juuson mielestä useimmille parempi tapa on vähentää käyttöä hiljalleen.

Jos nuuskaa on ollut tapana käyttää jossain tietyssä tilanteessa, tilalle on hyvä koittaa keksiä muita rutiineita. ”Kyllä mä suosittelen, että kannattaa lähteä luontoon, varsinkin jos ei muuten tule hirveästi luonnossa liikuttua.”

 

Katso myös Juuson video:

 

Testaa nikotiiniriippuvuutesi:
Testi satunnaisesti tai vähän nuuskaavalle
Testi nuuskan säännölliselle käyttäjälle

Teksti: Taina Rouhiainen

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, jos olet pohtinut nikotiinituotteiden käytön lopettamista.

Nikotiini on myrkky, jolla on monia haitallisia vaikutuksia. Nikotiini on erityisen haitallista nuorille, joiden aivot ja hermosto ovat vielä kehittyvässä vaiheessa. Nikotiini muun muassa heikentää keskittymiskykyä ja vaikeuttaa uusien asioiden oppimista. Lisäksi nikotiini supistaa verisuonia ja voi siten aiheuttaa myös erektiohäiriöitä. Nikotiinin haitoista voit lukea lisää Fressiksen tietopankista.

Nikotiini poistuu elimistöstä muutamien päivien aikana lopettamisen jälkeen. Nikotiinituotteiden käytön lopettamisen myötä aivot saavat kehittyä ja keskittyä uusien asioiden oppimiseen rauhassa. Kysyit myös lopettamisen vaikutuksesta erektiohäiriöön. Erektiossa peniksen paisuvaiskudos täyttyy verellä ja penis jäykistyy sen seurauksena. Kun nikotiinituotteiden käyttö lopetetaan, verenkierto kudoksissa alkaa parantua viikkojen kuluessa. Jos erektiohäiriö on johtunut nikotiinituotteiden käytöstä, sen pitäisi siis parantua.

Tosin erektiohäiriö voi johtua muistakin syystä. Esimerkiksi jos on kovin kuormittunut tai stressaantunut, erektio ei välttämättä onnistu. Myös jos kovasti jännittää, pelkää epäonnistuvansa tai syystä tai toisesta kokee tilanteessa häpeää, erektio voi vaikeutua. Tästä ei pidä masentua, sillä kaikilla pojilla ja miehillä on erektiohäiriöitä jossain vaiheessa elämäänsä ja moni jännittää suoriutumista seksissä ensimmäisillä kerroilla tai uuden kumppanin kanssa. Joskus jokin käytössä oleva lääke tai sairaus voi myös vaikuttaa erektiohäiriöön. Tosin tällaiset lääkkeet ja etenkin sairaudet ovat nuorilla hyvin, hyvin harvinaisia.

Sekä erektion että oppimisen kannalta nikotiinituotteiden käyttö kannattaa siis ehdottomasti lopettaa! Lopettamisella on myös muita positiivisia vaikutuksia esimerkiksi uneen ja suorituskykyyn. Tukea ja vinkkejä nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen löydät Fressiksen sivuilta. Apua lopettamiseen voit saada myös opiskeluterveydenhuollosta tai omalta terveysasemaltasi.

Mukavaa joulun odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet päättänyt lopettaa nuuskan käytön ja olet jo asettanut itsellesi lopettamisajankohdan!

Kysyit, onko nuuskan käyttö parempi lopettaa vähitellen vai ikään kuin seinään. Lopettamisen polku on jokaisella omanlainen. Joillakin toimii lopettaminen ”kuin seinään”, mutta yleensä hyvä valmistautuminen auttaa onnistumisessa. Nuuskan käyttö voikin olla helpompi lopettaa, kun esimerkiksi vähennät ensin nuuska-annosten määrää päivässä.

Käyttämäsi nuuska sisältää runsaasti nikotiinia. Nikotiini aiheuttaa usein riippuvuutta, joka voi ilmetä esimerkiksi erilaisina vieroitusoireina. Vieroitusoireita voivat olla muun muassa ärtyneisyys, päänsärky ja nuuskanhimo. Vieroitusoireet helpottavat kuitenkin päivä päivältä lopettamisen jälkeen, joten niiden takia ei kannata lannistua. Ennen lopettamista voi olla hyvä selvittää oma nikotiiniriippuvuuden taso, jonka perusteella voit pohtia, olisiko sinun hyvä harkita nikotiinikorvaustuotteiden käyttöä lopettamisen apuna. Nikotiiniriippuvuutesi voit selvittää Fressiksen testillä. Nikotiinikorvaustuotteiden suhteen on hyvä kysyä apua esimerkiksi kouluterveydenhuollosta tai apteekkihenkilökunnalta.

Nuuskan käytön lopettamisesta on hyvä kertoa jollekin läheiselle ihmiselle, joka voi tukea sinua lopettamisessa. Kavereiden kanssa on myös hyvä sopia, etteivät he anna sinulle nuuskaa, vaikka pyytäisit. Lisäksi on hyvä pohtia jo etukäteen jotain korvaavaa tekemistä niihin hetkiin, kun sinun tekisi mieli ottaa nuuska. Korvaava tekeminen voi olla esimerkiksi purkan jauhaminen tai soitto kaverille. Nuuskan käytön lopettamisessa hyvänä apuna toimivat myös riittävä uni, terveellinen ruokavalio sekä liikunta. Lisää vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen löydät Fressiksen tietopankista sekä artikkelista 10 x näin eroon nuuskasta. Maksutonta tukea lopettamiseen saat myös Stumpista.

Samasta aiheesta ovat kysyneet myös nimimerkit Nuuskaaja, K ja Poika, 17v.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Aktiivinen liikkuminen tosiaankin lisää ruokahalua ja energiantarvetta. Liikunnan harrastaminen vaikuttaa energiankulutukseesi myös lepopäivinä, sillä kehon palautuminen ja lihasten energiavarastojen täyttyminen jatkuu useamman päivän ajan harjoituksen jälkeen. Syömisen suhteen on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Kaikista tärkeintä on ruokailun säännöllisyys. Kun ateriat ajoittaa tasaisesti pitkin päivää, noin kolmen tunnin välein, eivät nälkä ja herkkuhimo pääse yllättämään. Jos tuntuu, että ateriavälit venyvät liikaa, voit pitää vaikka treenilaukussa välipalapatukkaa tai muuta pikku evästä mukana, ja syödä sen heti liikuntasuorituksen jälkeen pahimpaan nälkään. Harjoituksen jälkeen on hyvä syödä melko pian jotain hiilihydraattipitoista välipalaa tai ruokaa, jotta kehon palautuminen alkaa tehokkaasti. Lisätietoa säännöllisestä ateriarytmistä löydät Fressiksen sivuilta.

Toinen tärkeä asia on ruokavalion koostaminen terveellisestä perusruoasta. Herkkuja ja sattumia mahtuu ruokavalioon, mutta perusta koostuu terveellisistä ruoista: paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää (kuten tummaa riisiä ja pastaa, täysjyväleipää), proteiinia (kuten kala, kana ja kasviperäiset proteiinit) sekä pehmeitä rasvoja. Aterioiden koostamisessa auttavat lautasmalli ja ruokapyramidi. Riittävän suurten annosten syöminen auttaa herkkuhimon taltuttamisessa.

Jos painoon ja syömiseen liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, voisi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Herkuttelu on askarruttanut Fressiksen palstalla myös nimimerkkejä t19 ja Makea-addiktoitunut.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Pohdit, mikä nikotiinituote olisi terveyden kannalta paras vaihtoehto. Nikotiini itsessään on myrkky, jolla on monia haitallisia vaikutuksia. Nikotiini muun muassa nostaa verenpainetta ja sydämen sykettä sekä haittaa aivojen normaalia toimintaa ja siten esimerkiksi vaikeuttaa oppimista. Nikotiini aiheuttaa myös riippuvuutta ja siirtyminen nikotiinituotteesta toiseen ylläpitää tätä riippuvuutta.

Kaikissa mainitsemissasi tuotteissa on myös paljon muita terveydelle haitallisia aineita. Terveyden kannalta paras vaihtoehto olisikin pyrkiä eroon kaikista nikotiinituotteista. Fressiksen sivuilta voit lukea lisää tupakan, nuuskan, sähkösavukkeen sekä nikotiinin haitoista.

Fressiksestä löydät myös tukea ja vinkkejä nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Tukea lopettamiseen voit saada myös esimerkiksi kouluterveydenhuollosta tai Stumpista.

Iloista loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos hyvästä kysymyksestä!

Nyrkkeilyssä voi sparrata tai otella myös hammasrautojen kanssa. Hampaiden suojaaminen kamppailulajeja harrastaessa on tosi tärkeää. Suosittelen hankkimaan urheilijoille tarkoitetut hammassuojat, joissa on muotoiltavat kanavat hammasrautoja varten. Niitä voidaan muokata uudelleen oikomishoidon etenemisen mukaan. Kannattaa ottaa suojat mukaan oikojahammaslääkärin käynnille ja varmistaa niiden istuvuus. Mikäli huomaat että hammasraudoista irtoaa pala tai ne ovat huonosti kiinni, niin kannattaa olla heti yhteydessä hammaslääkäriin.

Mukavia hetkiä harrastuksesi parissa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

On ihan luonnollista, että nuorena kiinnostaa kokeilla, miten erilaiset päihteet vaikuttavat.

Nuuska sisältää usein runsaasti nikotiinia. Nikotiini on myrkyllinen aine, joka voi aiheuttaa myrkytysoireita, varsinkin suurina määrinä tai jos elimistö ei ole tottunut nikotiiniin. Kuvauksesi perusteella kuulostaa siltä, että olet saattanut kärsiä lievästä nikotiinimyrkytyksestä. Lievän nikotiinimyrkytyksen oireita ovat muun muassa pahoinvointi ja oksentelu. On hyvä muistaa, että nikotiinimyrkytys voi olla myös vakava. Vakavassa tapauksessa on hakeuduttava sairaalahoitoon. Lievemmissä tapauksissa on hyvä pyytää apua esimerkiksi tutulta aikuiselta. Lisätietoa nuuskan ja nikotiinin haitoista voit lukea Fressiksen sivuilta.

Hienoa, että olet jatkossa päättänyt pysyä erossa nuuskasta. Se on päätös, jota sinun ei tarvitse katua!

Iloista syksyn jatkoa!

Fressis