/ Kysymys & vastaus
Nuuska

Miten eroon nuuskasta?

Miten pääsisin eroon nuuskasta?

K

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että mietit nuuskan käytön lopettamista! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Nuuskan käytön lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista ja esimerkiksi se, millainen nuuskan merkitys on itsellesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Tässä muutamia vinkkejä:

  1. Motivoidu: tee itsellesi selväksi, miksi haluat lopettaa.
  2. Aseta selkeä lopettamispäivä, josta lähtien et enää käytä nuuskaa.
  3. Valmistaudu lopettamispäivään vähentämällä nuuskan käyttöä ja miettimällä, millaisiin tilanteisiin ja tunteisiin nuuskan käyttö liittyy. Näin voit valmiiksi päättää, miten korvaat nuuskan.
  4. Kerro lopettamisesta esim. kaverille, vanhemmalle tai muulle läheisellesi, jotta hän voi olla tukenasi.
  5. Riippuvuuden tasosi voit selvittää tekemällä Fressiksen riippuvuustestin. Sen avulla saat käsityksen siitä, olisiko sinun hyvä harkita nikotiinikorvaustuotteiden käyttöä.
  6. Kun lopettamisen hetki tulee, kannattaa pitää itsensä sopivan kiireisenä ja keksiä mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Kaikki nuuskatuotteet kannattaa hävittää. Hyvä arkirytmi, kunnon ruokailut ja liikkuminen auttavat myös lopettamisessa.

Fressiksestä löydät tietoa nuuskan käytön lopettamisesta täältä. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo.

Nuuskan käytön lopettaneiden kokemuksiin voit tutustua tästä haastattelusta ja näistä videoista.

Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Tsemppiä lopettamiseen!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet lopettanut nuuskan käytön! Nopeimmin nuuskan haitat ilmenevät suun limakalvoilla, joiden kanssa nuuska on suoraan kosketuksissa. Ehkä huomasitkin nuuskaa käyttäessäsi, että ien ärtyi? Onneksi nuuskan aiheuttamat limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskaamisen lopettaa.

Kerroit käyttäneesi nuuskaa yhteensä yhden kiekon verran. Olet käyttänyt nuuskaa siis varsin vähän aikaa ja nyt olet lopettanut sen käytön. Sinulle tuskin on aiheutunut nuuskan käytöstä mitään suurempaa haittaa. Tärkeintä on, että pysyt nuuskattomana myös jatkossa. Siten vältyt parhaiten nuuskan ja nikotiinin aiheuttamilta haitoilta.

Kivaa syksyä!

Fressis

Tupakkateollisuus kosiskelee sinua – huomasitko piilomainoksen?

Leffan päähenkilö imaisee coolisti tupakkaa ja puhaltelee savua rennosti ulos. Sporttisen somejulkkiksen vieressä lojuu nuuskapurkki treenisalin pukuhuoneessa. Sattumaako? Ei todellakaan.

Valmentaja esikuvana – nuuskaava valmentaja ei näytä hyvää esimerkkiä

Miten valmentajat voivat vaikuttaa nuorten nuuskan käyttöön? Aihetta pohtivat Fressiksen kesätyöntekijät Saku ja Seni.

Nuuska joukkuelajien keskuudessa

Miten nuuskaaminen näkyy joukkuelajien keskuudessa? Aihetta pohtivat Fressiksen kesätyöntekjät Emilia ja Miisa.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtava kuulla, että haluat lopettaa nuuskan käytön. Kannustan sinua siihen ehdottomasti, sillä lopettamalla nuuskaamisen suusi terveys paranee, hengityksesi raikastuu sekä säästät myös rahaa 😉 Lisäksi, jos vielä harrastat jääkiekkoa, ei nuuskan sisältämä nikotiini enää rasita kehoasi ja haittaa suorituskykyäsi.

On valitettavasti hankala antaa varmaa ja toimivaa vinkkiä helpoimpaan tapaan lopettaa. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, jättää vaan sen seuraavan nuuskan ottamatta. Joskus lopettaminen voi olla hieman haastavampaa, jos esimerkiksi kärsii pahoista vieroitusoireista kuten sinä viestisi perusteella. Mutta ei hätää, vieroitusoireet helpottavat päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan!

Tässä muutama vinkki lopettamisen tueksi:

  • Tee päätös lopettamisesta.
  • Ota päivä kerrallaan, usko itseesi ja pidä päätöksestäsi kiinni.
  • Selviydyt vieroitusoireista paremmin, kun nukut riittävästi, liikut ja syöt terveellisesti. Voit korvata nuuskan esim. purukumilla, sokerittomilla pastilleilla, vähäkalorisilla välipaloilla.
  • Nuuskaaminen on tapa, josta pääset eroon opettelemalla tilalle uusia tapoja. Kun mielesi tekee nuuskaa, ajattele muita asioita ja kehitä itsellesi korvaava tekeminen: soita ystävällesi, lähde ulos tai tee jotain muuta mukavaa.
  • Jos sinun on mahdoton kestää vieroitusoireita, keskustele esimerkiksi terveydenhoitajan tai apteekin henkilökunnan kanssa nikotiinikorvaustuotteista. Muistathan, että alle 18-vuotiaat saavat nikotiinikorvaustuotteita vain reseptillä.

Käy lisäksi lukemassa kaikki Fressiksen vinkit nuuskaamisen lopettamiseen. Voit myös käydä lukemassa muiden kysymyksiä ja niihin vastauksia nuuskaamisen lopettamiseen liittyen nimimerkeiltä 2k01, nuuskamuikkunen ja nuori.

Tsemppiä lopettamiseen ja kivaa syksyn alkua!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kuulostaa siltä, että sinulle on kehittynyt riippuvuus. Nuuskan sisältämä nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovatkin keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat nuuskan käyttöä. Voisit käydä tekemässä Fressiksen sivuilla nuuskariippuvuustestin. Testin avulla saat arviota riippuvuutesi tasosta.

Mutta ei hätää, nikotiiniriippuvuudesta on mahdollista päästä irti! Nuuskan käytön lopettamiseen voi olla monta tietä ja keinoa, ja jokaisella on omanlainen. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, joskus haastavampaa ja aikaa vievää. Yleensä lopettamiseen valmistautumisesta on joka tapauksessa hyötyä.

Voisit aloittaa valmistautumisesi lukemalla Fressiksen sivuilta löytyvät kattavat vinkit nuuskaamisen lopettamiseen. Vinkkien avulla saat tietoa, miten voit valmistautua lopettamiseen ja mitä on hyvä ottaa huomioon matkan varrella. Mahdolliset vieroitusoireet voivat esimerkiksi olla haasteena, mutta ne helpottavat päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan! Jos lopettaminen yksin tuntuu haastavalta tai vieroitusoireet ovat sietämättömiä, voisit olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan tai lääkäriin. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voisit keskustella, olisiko nikotiinikorvaustuotteista mahdollisesti apua.

Saamme paljon kysymyksiä nuuskaamisen lopettamiseen liittyen. Et ole siis yksin tai ainoa, joka kaipaa lopettamiseen tukea. Käy lukemassa esimerkiksi kysymykset ja vastaukset nimimerkeiltä 2k01, nuuskamuikkunen ja nuori.

Tsemppiä ja kivaa syksyn alkua!

Fressis