Lopettamisen tukiNikotiinituotteet

Psyykkinen nikotiiniriippuvuus – nikotiini tunteiden säätelijänä

Nikotiiniriippuvuus voi olla psyykkistä, sosiaalista tai fyysistä – kerromme tässä jutussa, miten tunnistat psyykkisen riippuvuuden.

Psyykkinen nikotiiniriippuvuus – nikotiini tunteiden säätelijänä

Stressaako tai on muuten kurja olo, ja vape, savuke tai nuuska tuntuu helpottavan epämiellyttävää fiilistä? Vai onko tapanasi käyttää nikotiinituotteita, kun on oikein mahtavaa – juhlistaa niillä hyvää oloa?

Nikotiinituotteita, kuten savukkeita, sähkösavukkeita ja nuuskaa, käytetään monesti tunteiden sääntelyn keinona, ja ne myös yhdistetään tiettyyn tunteeseen – iloon, suruun, turhautumiseen, jännitykseen ja niin edelleen.

Nikotiiniin syntyy psyykkinen riippuvuus siten, että nikotiinin vaikutukset alkavat vahvistaa edellä mainitun kaltaisia tunteiden muistijälkiä aivoissa. Jos tottuu käyttämään tiettyyn tunteeseen nikotiinituotetta, tekee helposti niin yhä uudelleen ja muistijälki vain vahvistuu samoin kuin tarve käyttää nikotiinia vastaavissa tilanteissa.

Mistä tunnistat psyykkisen nikotiiniriippuvuuden?

Oletko huomannut, että tulet sytyttäneeksi savukkeen, imaisseeksi sähkösavuketta tai käyttäneeksi nuuskaa aina tietyssä tilanteessa, kuten koulu- tai treenimatkalla, kaverin luokse mennessäsi tai vaikka ennen vaativaa koetta?

Voi olla, että edellä mainittuihin tilanteisiin liittyy monenlaisia tunteita, kuten innostusta tai jännitystä, ja olet tottunut saamaan nikotiinia elimistöösi tuossa tilanteessa tunnetta hallitaksesi.

Moni lähtee esimerkiksi tupakalle erityisesti silloin, kun jokin asia jännittää tai hermostuttaa – puhutaankin hermosavuista.

Jos et näissä tunteita herättävissä tilanteissa saa nikotiinia, saatat kokea ahdistuneisuutta, hermostuneisuutta ja mielialan laskua. Ne ovat tyypillisiä psyykkisen nikotiiniriippuvuuden vieroitusoireita.

Tunnistitko itsesi? Näin voit taklata psyykkisen nikotiiniriippuvuuden

Psyykkinen nikotiiniriippuvuus on opittu tapa, josta voi myös yhtä lailla opetella pois.

Se onnistuu tunnistamalla ne tilanteet, joissa usein tulee tarve käyttää nikotiinituotetta, ja valmistautumalla niihin etukäteen henkisesti. On tehtävä tietoinen päätös jättää tupakka sytyttämättä, nuuska ottamatta tai olla vapettamatta, vaikka sitä kuinka kokisi tarvitsevansa.

Ajan oloon psyykkiset vierotusoireet lievittyvät ja häviävät, mutta vielä pitkään lopettamisenkin jälkeen voi iskeä psyykkinen nikotiinihimo esimerkiksi mielipahan tai stressin iskiessä. On hyvä tietää, että nikotiinihimo menee ohi parissa minuutissa.

Stressin purkuun kannattaa kehittää korvaavia keinoja. Voisiko hankala olo lievittyä kävelylenkillä, laulamalla, lemmikkiä silittämällä tai vaikka kaverille soittamalla?

 

Lue lisää

Sosiaalinen nikotiiniriippuvuus

Fyysinen nikotiiniriippuvuus

 

Teksti Susanna Cygnel, kuvitus Pia Iiramo

 

Juttuun haastateltiin projektipäällikkö Katri Saarelaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Katso myös

Artikkeli
Lopettamisen tukiNikotiinituotteet

Fyysinen nikotiiniriippuvuus – keho on tottunut nikotiini-nimiseen myrkkyyn

Nikotiiniriippuvuus voi olla psyykkistä, sosiaalista tai fyysistä – kerromme tässä jutussa, miten tunnistat fyysisen riippuvuuden.

Artikkeli
Lopettamisen tukiNikotiinituotteet

Sosiaalinen nikotiiniriippuvuus – harva aloittaa itsekseen

Nikotiiniriippuvuus voi olla psyykkistä, sosiaalista tai fyysistä – kerromme tässä jutussa, miten tunnistat sosiaalisen riippuvuuden.

Artikkeli
Lopettamisen tuki

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Miten pääset eroon nikotiinista ja selviät hetkistä, joissa ennen käytit nuuskaa, tupakkaa tai sähkötupakkaa? Tässä kolme ideaa lopettamisen avuksi.

Kysymys
Nuuska
2k01 Nuuskan käytön lopettaminen Hei olen pian yhdeksäntoista ja yksi asia ahdistaa minua. Olen käyttänyt nuuskaa syksystä 2016 ja olin, myös tauolla siitä 5kk viimevuonna. En osaa lopettaa sitä,...
Fressis

Moikka ja kiitos tärkeästä viestistäsi!

Hienoa, että haluat lopettaa nuuskan käytön ja olet jo laatinut suunnitelman käytön lopettamiseksi!

Viestissäsi kuvasit, että olet pikkuhiljaa vähentänyt nuuskan käyttöä. Nuuskan käyttö voikin olla helpompi lopettaa pikkuhiljaa vähentämällä, sen sijaan, että lopettaisi ikään kuin ”seinään”.

Nuuskan sisältämän nikotiinin aiheuttaman fyysisen riippuvuuden vuoksi lopettamisen yhteydessä voi ilmetä erilaisia vieroitusoireita. Vieroitusoireita voivat olla esimerkiksi ärtyneisyys, päänsärky ja nuuskanhimo. Vieroitusoireet helpottavat kuitenkin päivä päivältä, joten niiden takia ei kannata lannistua. Jos kaipaat apua vieroitusoireiden kanssa selviämiseen, voit hakeutua juttelemaan esimerkiksi omalle terveysasemallesi.

Kuten viestissäsi kerroitkin nuuskaan voi käyttöön syntyä myös psyykkinen riippuvuus. Psyykkisen riippuvuuden voi huomata siitä, että esimerkiksi jotkut rutiinit tai tunteet toimivat vahvoina ärsykkeinä nuuskan käytölle. Lopettamisen onnistumisessa nikotiiniriippuvuudesta eroon pääsemisen lisäksi myös vanhasta tavasta eroon pääseminen on yhtä lailla tärkeää. Vanhasta tavasta eroon pääsemiseksi onkin hyvä jo etukäteen miettiä jotain korvaavaa tekemistä niihin hetkiin, kun sinun tekisi mieli ottaa nuuska. Voit yrittää korvata nuuskan aluksi esimerkiksi purkalla tai sokerittomilla pastilleilla.

Fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden ohella nikotiinituotteiden käyttöön saattaa liittyä myös sosiaalinen riippuvuus. Nikotiinituotteita ajaudutaankin kokeilemaan usein sen vuoksi, että haluaa kuulua porukkaan ja käyttö saattaa usein tapahtua tietyn porukan kesken. Tämän vuoksi käyttö voi olla myös vaikea lopettaa. Nuuskan käytön lopettamisesta voi olla hyvä keskustella kaveripiirissä, sillä voihan olla, että joku muukin on miettinyt lopettamista. Näin ollen voisitte toimia toistenne tukena lopettamisessa. Kavereiden kanssa on hyvä ainakin sopia, etteivät he anna sinulle nuuskaa, vaikka pyytäisit.

Kerroit, että nuuskan käytöstä on aiheutunut haittaa esimerkiksi suusi terveydelle. Hyvä uutinen on se, että nuuskaamisen loputtua ikenien kunto usein paranee ja pahanhajuinen hengitys hälvenee. Sinun voisi kuitenkin olla hyvä käydä vielä hammaslääkärissä tarkistuttamassa hampaidesi ja ikeniesi kunto. Hammaslääkäriltä voit myös saada hyviä vinkkejä lopettamisen tueksi.

Lopettamisessa hyvänä apuna toimivat myös riittävä uni, terveellinen ruokavalio sekä liikunta. Lisää vinkkejä lopettamiseen löydät Fressiksen tietopankeista. Jos nuuskasta eroon pääseminen tuntuu omin voimin mahdottomalta, on hyvä hakeutua juttelemaan asiasta terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Samasta aiheesta ovat Fressiksessä kysyneet myös nimimerkit Nuuskamuikkunen, nuori ja lopetus.

Kovasti tsemppiä lopettamiseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Testit

Hyvä syy lopettaa tupakan ja nuuskan käyttö

Pyöräytä pyörää niin saat hyvän syyn pysyä erossa nikotiinituotteista!

Pyöräytä pyörää