/ Kysymys & vastaus
RuokaYleinen

Energiajuomien haitat

Jos syö muuten suht terveellisesti sekä liikkuu, tekeekö 3-4 kappaletta(viikossa) puolen litran energiajuomaa hallaa terveydelleni?

N. L.

Energiajuomat eivät ole suositeltavia juomia lapsille ja nuorille missään määrin nautittuina. Niillä on todettu olevan terveyshaittoja, jotka liitetään pitkälti niiden sisältämään kofeiiniin. Energiajuomia säännöllisesti juovilla nuorilla on todettu enemmän mm. univaikeuksia ja päiväväsymystä. Tämä vaikuttaa esimerkiksi jaksamiseen koulussa ja harrastuksissa.

Kofeiini on keskushermostoon vaikuttava piriste. Lasten ja nuorten elimistö reagoi kofeiiniin aikuisen elimistöä voimakkaammin. Kofeiini saa kyllä aikaan hetkellisen piristymisen tunteen, mutta aiheuttaa kuitenkin usein etenkin liian suurissa määrin nautittuna myös univaikeuksia, väsymystä, päänsärkyä, sydämentykytystä, pahoinvointia ja ripulia. Lisäksi kofeiini aiheuttaa riippuvuutta. Kofeiinin puutteesta voi tällöin seurata vieroitusoireita kuten päänsärkyä, hermostuneisuutta ja uneliaisuutta.

Sokeripitoisissa energiajuomissa on myös paljon sokeria. 0,33 litran tölkin sisältämä sokerimäärä vastaa 14 palaa sokeria ja 0,5 litran pullon yli 20 sokeripalaa. Se on todella paljon! Suosittelen siis, ettet joisi energiajuomia lainkaan. Omasta jaksamisesta kannattaa huolehtia nukkumalla riittävästi ja huolehtimalla, että omasta ruokavaliosta saa riittävästi energiaa esimerkiksi välipalojen avulla.

Lue myös Energiajuomat – älä mene halpaan 

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Vesirokko on viruksen aiheuttama ja erittäin herkästi tarttuva tulehdustauti. Vesirokko leviää ilma-, pisara- tai kosketustartuntana vesirokkoon sairastuneen hengitysteistä ja ihorakkuloista. Vesirokko voi siis tarttua ilmaan yskittyjen pisaroiden tai suoraan kosketuksen kautta. Kysyit voiko vesirokko tarttua nuuskasta. Periaatteessa kyllä, jos käyttää nuuskaa, joka on ollut vesirokkoa sairastaneen suussa. Toki vesirokkoon voi sairastua myös olemalla kosketuksissa tai olemalla samassa tilassa vesirokkoon sairastuneen kanssa.

Kysyit myös, voiko korona tarttua nuuskasta. Koronavirustartunnan voi saada ilma-, pisara- tai kosketustartuntana. Ensisijaisesti korona tarttuu pisaratartuntana eli kun sairastunut henkilö yskii tai aivastaa. Koronan voi saada nuuskasta, jos käyttää koronaan sairastuneen suussa ollutta nuuskaa tai on kosketuksissa sellaisten pintojen kanssa (esimerkiksi koronaan sairastuneen nuuskapurkki), joihin on hiljattain päätynyt eritteitä hengitysteistä esimerkiksi yskimisen tai aivastamisen yhteydessä.

Me Fressiksessä suositellaan ehdottomasti pysymään poissa kokonaan nuuskasta. Lisää nuuskan terveyshaitoista voi lukea Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Olit huolissasi, että sinulla on kohdunkaulan syöpä. Kohdunkaulan syöpä on erittäin harvinainen alle 25-vuotiailla. Vaikka netistä löytyy paljon hyvää tietoa eri aiheista, ei googlettelun perusteella kannata useinkaan vetää sen pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Kuvaamasi oireet voivat viitata moneen muuhunkin, eikä sinulla siis liene asian suhteen syytä huoleen. Jos jokin terveyteen liittyvä asia mietityttää kovasti, on se hyvä selvittää terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

Kerroit, että valkovuotosi haisee välillä. Valkovuodon haju voi vaihdella erilaisista syistä. Joskus haju voi johtua esimerkiksi hautuneesta alapäästä, siis esimerkiksi hikoilun seurauksena tai hautuvien vaatteiden alla muhineesta limakalvosta ja ihosta. Joskus emättimen bakteerikanta saattaa kuukautiskierron eri vaiheissa muuttua siten, että hajua tuottavien bakteereiden määrä kasvaa. Tilanne menee usein ohi itsestään, eikä sille tarvitse tehdä mitään. Jos valkovuoto haisee voimakkaasti ja samaan aikaan on limakalvojen arkuutta, kutinaa, kirvelyä tai alavatsakipuja, on syytä käydä lääkärissä. Tällöin voi olla kyse emättimen tulehduksesta. Jos sinulla ei siis ole muita oireita voit huoletta seurailla tilannetta. Alapäätä voi ”hoitaa” ilmakylvyillä, pehmeillä alusvaatteilla sekä puristamattomilla housuilla. Lisäksi on hyvä välttää pikkuhousunsuojien jatkuvaa käyttöä.

Kerroit myös, että sinulle tulee verta käydessäsi kakalla. Usein tämän taustalla voi olla esimerkiksi haava peräaukon seudulla tai peräpukamat. Kyseessä ei siis välttämättä ole mitään sen vakavampaa, mutta verisen ulosteen syy on kuitenkin aina hyvä selvittää. Suosittelen, että kerrot asiasta vanhemmillesi ja olette sitten tarvittaessa yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhuoltoon.

Sinua mietitytti myös se, että kuukautisesi ovat myöhässä. Etenkin ensimmäisten vuosien aikana on varsin tavallista, että kuukautiset voivat olla hyvinkin epäsäännölliset. Kuukautiset voivat olla myös epäsäännölliset esimerkiksi stressin, sairastelun tai painossa tapahtuneiden suurten muutosten takia. Jos kuukautiset jäävät pois useammassa kierrossa, on hyvä keskustella asiasta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Mikäli raskauden mahdollisuus on olemassa, on toki syytä tehdä raskaustesti.

Viestissäsi kerroit monista sinua mietityttävistä asioista. Kyse ei välttämättä ole mistään sen vakavammasta, mutta jos oireesi edelleen jatkuvat, suosittelen että olet yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan tai omaan terveysasemaasi tilanteen selvittämiseksi.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.

Kerrot, että grillailet perheesi kanssa kesän aikana viikonloppuisin ja olet huolissasi siitä, onko se liikaa ja voiko siitä tulla liikaa karsinogeenejä. Lähdetään liikkeelle siitä, että yhteiset ruokahetket perheen kesken ovat tärkeitä ja arvokkaita hetkiä, joista kannattaa rohkeasti nauttia. Jo tuollaiset hetket sinällään voivat olla terveyttä tukevia ja tuoda iloa elämään.

Kuvailet viestissäsi, että grillaatte melko pitkälti kasvispohjaisia tuotteita, mikä on oikein hyvä asia niin terveyden kuin luonnon kannalta. Jos grilliaterioita halutaan hieman tasapainottaa, voit ehdottaa tarjoilujen kylkeen erilaisia vihersalaatteja, tai vaikkapa tuoreita hedelmiä tai hedelmäsalaatteja jälkiruoaksi.

Karsinogeenit ovat grillauksessa syntyviä PAH-yhdisteitä, joita muodostuu epätäydellisen palamisen seurauksena. Paras keino välttää näiden yhdisteiden muodostumista on välttää ruoan polttamista suoraan liekeissä ja käyttää hyvin puhdistettua grilliä ja grillausvälineitä. Jos siis grillaatte esimerkiksi hiilloksella tai sähkögrillillä ilman suoraa tulen liekkiä, PAH-yhdisteitä ei muodostu samalla tavalla. Periaatteessa on niin, että esimerkiksi liekeissä grillattu tai poltettu kasvis sisältää PAH-yhdisteitä siinä missä lihapitoinen makkarakin, mutta kokonaisruokavalion ja terveyden kannalta kasvispitoinen ja kasvisperäiset tuotteet ovat aina ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin eläinperäiset tuotteet. Kasvisnakkejakaan ei kuitenkaan kannata nautiskella päivittäin, vaan kiinnittää aina huomiota vaihtelevaan ja monipuoliseen ateriointiin. Jos syöt arkipäivisin monipuolisesti, on ihan ok herkutella viikonloppuisin.

 

On tarkkaan vaikea arvioida sitä, minkälainen määrä grillaamista olisi terveyden kannalta haitallista – sitä ei ole juurikaan tieteellisesti tutkittu. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että poltettu ruoka ei tee terveydelle hyvää. Voit kuitenkin olla huoletta perheesi kanssa kesäisin grillaamassa, jos kuitenkin kiinnitätte huomiota kasvisruokailuun ja pidätte grillin puhtaana – ettekä siis grillaa ruokaa suoraan liekeissä.

Lisäksi kysyit sitä, mikä kaikki aiheuttaa syöpää, ja se onkin jo hieman haastavampi kysymys. Suurin osa syövistä liittyy ikääntymiseen. Syövän riski kasvaa sitä mukaa, kun ihmiselle tulee lisää ikää. Mitä pidempään ihminen elää, sitä enemmän hän ehtii altistua syövän riskitekijöille. Siksi ikääntymisen myötä on todennäköisempää, että soluihin kertyy vaurioita, jotka voivat aiheuttaa syöpää. Tämä ei siis kuitenkaan missään nimessä tarkoita sitä, että kaikki pitkään elävät sairastuvat syöpään: se tarkoittaa ainoastaan sitä, että pitkä ikä nostaa riskiä sairastua syöpään.

Elinympäristössämme ja elintavoissamme on tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa riskiin sairastua syöpään. Ympäristössä on useita kemikaaleja ja muita tekijöitä, jotka voivat lisätä syövän riskiä. Nämä yhdisteet voivat olla luonnollisia (kuten auringon säteily) tai ihmisen tuottamia, kuten jotkut kemikaalit tai tupakan savu. Myös jotkin virukset ja bakteerit voivat aiheuttaa syöpää. Elintapoihin liittyviä riskitekijöitä ovat mm. tupakkatuotteiden ja alkoholin käyttö, auringon UV-säteilylle altistuminen, punaisen lihan runsas käyttö, ylipaino ja liikkumattomuus. Kuvailit viestissäsi omia elintapojasi ja kuulosti siltä, että sinulla on moni asia elintapojen suhteen erittäin hyvällä mallilla!

Syöpää ei voi periä esimerkiksi omilta vanhemmiltaan. Yksilö voi kuitenkin periä geenivirheen, joka voi lisätä alttiutta syövän syntymiselle. Koska geenien prosessit ovat hyvin monimutkaisia, saattaa geenitasolla tapahtua syövän syntymiseen johtavia virheitä ilman että merkittävää syövälle altistumista olisi muuten tapahtunut. Tämän vuoksi sanotaan, että syövän syntyy vaikuttaa myös sattuma.

Yksittäisen henkilön sairastuessa syöpään on harvoin mahdollista tarkalleen tietää, mikä on aiheuttanut syövän. Syöpään sairastunut on saattanut altistua useille riskitekijöille elämänsä aikana ja soluvaurioiden kehittyminen syöväksi on vienyt pitkän ajan. Lasten ja nuorten syöpien syntyminen johtuu yleensä sattumasta tai peritystä alttiudesta.

Syöpää ei kannata liikaa murehtia terveenä ja nuorella iällä. On luonnollista, että sen kaltaiset sairaudet voivat pelottaa ja on hyvä ottaa asioista selvää, mutta liiallinen yliajattelu syöpään liittyen ei ole tarpeen. On myös hyvä huomioida, että syöpien hoitokeinot ja hoitaminen ovat nykyisin hyvällä tasolla, ja yhä useampi syöpään sairastunut henkilö myös toipuu sairaudestaan. Lisäksi erilaisten seulontaohjelmien ansiosta tauti voidaan löytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja hoitaa jo syövän esiasteita, jolloin varsinainen syöpä ei pääse kehittymään. Yksilötasolla terveellisillä elintavoilla pystytään myös tehokkaasti ehkäisemään syöpää.

Jos olet usein huolissasi syöpään liittyvistä asioista, suosittelen sinua keskustelemaan aiheesta esimerkiksi vanhempiesi tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Tarvittaessa voit olla myös yhteydessä Syöpäjärjestöjen maksuttomiin neuvontapalveluihin.

Toivottavasti nautit tulevasta kesästä ja lomastasi huoletta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Tosi hyvä, että selvität verenpaineasiaa lisää. Joillain ihmisillä on luontaisesti alhainen verenpaine, ja etenkin nuorilla ja naisilla verenpaine voi hyvin olla esimerkiksi 90/50 mmHg. Matala verenpaine ei ole vaarallinen, ennemminkin vain epämukava sen aiheuttamien huimaus- ja pyörrytysoireiden vuoksi. Oireita voi ehkäistä esimerkiksi nousemalla hitaasti seisomaan ja huolehtimalla riittävästä juomisesta sekä säännöllisestä ateriarytmistä. Matala verensokeri tai lievä nestehukka voivat nimittäin olla myös syitä pyörrytykselle.

Matalaa verenpainetta ei kannata yrittää nostaa suolaa lisäämällä, etenkin kun kerrot että sinulla on vielä sukurasitetta sydän- ja verisuonitauteihin. Suolan saanti on yksi syy kohonneelle verenpaineelle ja suurella suolan saannilla on myös muita haitallisia vaikutuksia sydämen toiminnalle. Sydän- ja verisuonitautien lisäksi suola lisää kalsiumin poistumista elimistöstä, mikä altistaa osteoporoosille. Suuri suolan käyttö voi myös lisätä mahasyövän riskiä. Voit lukea lisää suolan käytöstä Suomen Sydänliiton sivuilta ja Syö hyvää -sivustolta.

En siis suosittelisi sinua lisäämään suolan määrää ruokavaliossasi, vaan ennemmin kehottaisin huolehtimaan säännöllisestä syömisestä ja juomaan riittävästi. Lisäksi kannattaa nousta rauhallisesti ylös sekä välttää muita pyörrytystä lisääviä liikkeitä. Mikäli sinulta löytyy verenpainemittari kotoa, niin voi olla myös hyvä idea seurailla verenpainettasi säännöllisesti ja pitää kirjaa lukemista.

Joissain erittäin harvinaisissa tapauksissa matala verenpaine on oire muusta sairaudesta, mutta silloin on usein myös muita oireita. Jos huimaaminen ja pyörrytys sen kuin jatkuvat, eikä verenpaineen tasossa tapahdu muutoksia, niin kannattaa hakeutua uudestaan tutkimuksiin.

Aurinkoista kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Leivän päällä suositellaan käytettäväksi kasvirasvapohjaisia levitteitä, joissa on vähintään 60 % rasvaa, ja rasvasta vähintään 2/3 on pehmeää rasvaa, eli pehmeän rasvan osuus on 66 %. Tämä on helppo tarkistaa levitepurkin ravintosisältötaulukosta, mutta tunnistat tällaiset levitteet myös Sydänmerkistä. Elimistömme toiminnan kannalta on tärkeää saada riittävästi tyydyttymätöntä rasvaa, ja levitteet ovat tärkeitä tyydyttymättömän rasvan lähteitä. Lisätietoa levitteistä löydät esimerkiksi täältä.

Ingmariini ja Oivariini ovat maitorasvapohjaisia, eli sisältävät enemmän tyydyttynyttä rasvaa, jonka saanti kannattaa pitää minimissä. Runsas tyydyttyneen, eli kovan rasvan saanti lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä pitkällä aikavälillä. Myös juustoista ja lihatuotteista suositellaan valitsemaan vähärasvaisempia vaihtoehtoja, sillä niiden sisältämä rasva on kovaa rasvaa. Lisätietoa rasvoista löydät täältä. Makkaran sijaan voi välillä valita myös esimerkiksi kalkkunaleikkeleitä. Makkaroita ja muita lihajalosteita ei suositella syötäväksi ainakaan joka päivä, mieluiten vaikka vain 1-2 kertaa viikossa. Lihankäytöstä on palstalla kysellyt aiemmin muu muassa nimimerkit Oon 13v. ja Utelias – kannattaa käydä lukemassa vastaukset näihin kysymyksiin.

Ehdottaisin, että kokoaisit voileivän esimerkiksi seuraavalla tapaa: valitse ensinnäkin täysjyväruisleipä, jossa on runsaasti kuitua, eli vähintään 6 g / 100 g. Lisäksi kannattaa suosia leipiä, joissa suolan määrä ei ole kovin suuri, mieluusti ei ainakaan kovin paljon yli 1 g. Voitele leipä kasvirasvapohjaisella levitteellä, jossa on vähintään 60 % rasvaa. Käytä leivän päällä vähärasvaista juusto tai leikkelettä, tai ehkä vain jompaakumpaa? Lopuksi kasaa leivän päälle paljon kaikkia kasviksia – salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa – mistä ikinä tykkäätkin!

Ja vielä yksi ajatus, välillä voi kokeilla perinteistä poikkeavaa lähestymistapaa voileipään. Levitteen, juuston ja leikkeleen voisi korvata esimerkiksi hummuksella, joka on maukasta ja sisältää proteiinia ja tyydyttymätöntä rasvaa. Lisäksi nykyään on kaupoista saatavilla paljonkin erilaisia muita papu- ja pähkinälevitteitä, joita kannattaa maistella!

Aurinkoista kevään jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Erilaisten nuudeleiden ravitsemuksellisessa sisällössä on eroja, mutta pääsääntöisesti ne eivät sisällä kovin paljon ravintoaineita. Niissä on vain vähän meille tarpeellista proteiinia, pehmeää rasvaa tai vitamiineja ja kivennäisaineita, ja ne koostuvat pääosin nopeista hiilihydraateista ja ovat myös aika runsassuolaisia. Jos tykkäät syödä nuudeleita melko usein, niin kannattaa valita täysjyvänuudelit, koska niissä on huomattavasti enemmän kuitua, kuin vehnänuudeleissa, jotka eivät ole täysjyvää. Lisäksi täysjyvänuudeleissa on vähemmän suolaa.

Kuten kirjoitatkin, on oikein hyvä idea täydentää nuudeliannosta soijarouheella, joka tuo ruokaan proteiinia, sekä kasviksilla, joista saat muita tärkeitä ravintoaineita. Jos siis kokoat ruoka-annoksen täysjyvänuudeleita, sekä mainitsemistasi muista lisukkeista, niin en pidä sitä kovin epäterveellisenä ja kyllä sen tyyppisen ruoka-annoksen voi ihan hyvin syödä vaikka 2–3 kertaa viikossa. Vielä terveellisemmäksi sen saat, kun et lisää annokseen ylimääräistä suolaa ja tuot makuja vaikka muilla mausteilla, kuten yrteillä. Nuudelipussien mukana tulevat mausteseokset ovat usein kovin runsassuolaisia.

Hyvä periaate on, että terveelliseen ruokavalioon mahtuu ihan kaikenlaisia ruokia, kohtuullisissa määrin. Olet ehkä aiemmin jo kuullut suomalaisista ravitsemussuosituksista tutusta ruokakolmiosta, jossa esitellään eri ruokia ja sitä, missä suhteessa niitä olisi hyvä syödä. Ruokakolmion toisella askelmalla ovat täysjyväviljatuotteet, jotka ovat heti kasvisten ja hedelmien jälkeen terveellisen ruokavalion pohja. Avainsana kaikessa on kuitenkin monipuolisuus. Kolmion ylimmässä kerroksessa ovat ”sattumat”, joita ruokavaliossa voi olla satunnaisesti. On siis ihan ok silloin tällöin syödä ”mitä sattuu”, kunhan ruokavalion perustan muodostavat kasvikset, hedelmät ja täysjyväviljat. J Kannattaa lukea myös Fressiksen juttu tästä aiheesta!

Kivaa kevään jatkoa!

Fressis