Ruoka

Energiajuomat – älä mene halpaan

Energiajuomat – älä mene halpaan

Keeps You Going. Virkistää, piristää ja saa sinut keskittymään. Antaa siivet. Näillä lauseilla markkinamiehet myyvät energiajuomia. Kohderyhmää ovat etenkin nuoret. Harmi vain, että energiajuoma on turhake ja mainoslauseet – no, mainoslauseita.

Energiajuomien mainokset ylistävät juomien piristäviä vaikutuksia – ”energiajuoma antaa siivet”. Sokeroidun energiajuoman siivet antavat energia tulee kuitenkin pääasiassa sokerista, kuten peruslimuissakin. Pieni energiajuomatölkki sisältää 14 palaa sokeria, iso yli 20 palaa.

Lisäksi energiajuomissa on keskushermoston toimintaa kiihdyttäviä kofeiinia ja tauriinia, jotka piristävät hetkellisesti.

Juomia täydennetään usein B-ryhmän vitamiineilla – vaikkei meillä suomalaisilla ole B-vitamiineista puutetta. Saamme niitä riittävästi normaalista ravinnosta.

Energiajuoma on siis hyvin markkinoitua värjättyä ja hapotettua vettä, johon on lisätty kaikenlaista turhaa.

Pysyvästi kantavat siivet saa, kun syö monipuolisesti, liikkuu säännöllisesti ja nukkuu riittävästi.

Koukussa kofeiiniin?

Energiajuomien sisältämästä kofeiinista voi aiheutua monenlaista haittaa. Usein se esimerkiksi vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unen laatua ja lyhentää yöunta.

Kofeiinia voi kertyä elimistöön huomaamatta liian isoja määriä, sillä sitä on energiajuomien lisäksi kolajuomissa, kahvissa ja teessä sekä monissa muissa elintarvikkeissa.

Jos veren hetkellinen kofeiinipitoisuus nousee liian suureksi, voi esiintyä jopa myrkytysoireita, kuten levottomuutta, pahoinvointia, vapinaa, sydämentykytystä, hermostuneisuutta ja kouristuksia.

Runsas, säännöllinen kofeiinin saanti johtaa kofeiiniriippuvuuteen. Nuori jää koukkuun aikuista herkemmin. Jos painaa 50 kiloa, jo puoli tölkkiä energiajuomaa päivässä säännöllisesti käytettynä saattaa aiheuttaa riippuvuutta. Silloin kofeiinin saannin yhtäkkinen lopettaminen aiheuttaa vieroitusoireita: päänsärkyä, vetämättömyyttä, väsymystä ja alakuloista mielialaa.

Näin pääset eroon energiajuomista

Sokeroitujen energiajuomien käyttäjän hymy ei ole sädehtivä, vaan kiillevaurioiden ja lohkeilleiden hampaiden täplittämä, eikä alle 15-vuotiaiden ei pidä suositusten mukaan nauttia lainkaan kofeiinipitoisia juomia.

Myöskään yli 15-vuotiaille tai aikuisille energiajuomista ei ole hyötyä. Oikea ravinto, liikunta ja säännöllinen unirytmi ovat kestävä ratkaisu väsymyksen taltuttamiseksi.

Jos kuitenkin olet jo jäänyt energiajuomakoukkuun, ei hätää. Voit päästä eroon kofeiinia sisältävistä juomista muutamassa päivässä ilman vieroitusoireita, kun lopetat niiden käytön asteittain eli puolitat joka päivä edellisen päivän juoma-annoksen.

 

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie, asiantuntijat laillistettu ravitsemusterapeutti Sanna Ritola ja koululääkäri Petra Makkonen sekä terveyskirjasto.fi.

 

Katso myös

Kysymys
Ruoka
Lipittäjä Mitä haittaa energiajuomien juomisesta on? Onko minulla pysyvää haittaa siitä että join viime syksyn energiajuomia noin yhden päivässä? Olen lopettanut aktiivisen energiajuomien juomisen, mutta juon kahvia noin kaksi kuppia...
Fressis

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Tosi hienoa, että olet päässyt eroon energiajuomista.

Energiajuomat sisältävät runsaasti kofeiinia, minkä vuoksi niitä ei suositella nuorille. Runsas kofeiinin saanti voi muun muassa aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia, unen laadun heikkenemistä, vapinaa ja sydämen tykytystä. Lisäksi energiajuomat sisältävät usein paljon sokeria, minkä vuoksi ne eivät sovi päivittäiseen käyttöön. Sokerista saa ylimääräistä energiaa ja se lisää myös hampaiden reikiintymistä. Happamat ja sokeripitoiset juomat vahingoittavat hampaiden kiillettä ja sen myötä lisäävät hampaiden eroosiota.

On vaikea tarkkaan arvioida, millaista haittaa viime syksyn päivittäinen energiajuomien käyttösi on sinulle aiheuttanut. Ehkä olet energiajuomia käyttäessäsi juuri huomannut vaikutuksia esimerkiksi uneen? Pysyvämpää haittaa ei liene aiheutunut muuten, mutta ehkä seuraavalla hammaslääkärikäynnillä voi selvitä, näkyykö hampaissa jotain energiajuomien aiheuttamia muutoksia.

Kerroit viestissäsi myös, että juot kahvia kaksi kuppia päivässä. Kahvin on todettu sisältävän terveydelle hyödyllisiä ainesosia. Kahvi sisältää kuitenkin myös kofeiinia, eikä sen juomista siksi suositella nuorille. Jos tykkäät kahvin mausta, voisitko ehkä vaihtaa sen kofeiinittomaan versioon?

Lisätietoa aiheesta löydät Fressiksen artikkelista.

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Ruoka
Sofia Mitä tehdä kun äitini huomauttelee minulle syömisestäni? Moi. Äiti on alkanut huomautella minua liiasta syömisestä. Hän on sanonut monta kertaa, että lihon ja että pylly levenee liikaa. Pojat eivät äidin mukaan...
Fressis

Moikka ja kiitos viestistäsi.

Ikävä kuulla, että äitisi kommentoi painoasi tavalla, joka tuntuu sinusta pahalta. Äitisi voi olla huolissaan sinusta, mutta huolenkin voi ilmaista monella tavalla ja kertomasi tapa ei kuulosta kovin kivalta. Etenkin murrosiässä, kun oma kroppa voi muuttua paljonkin, voi kommentointi tuntua erityisen kurjalta. Se, minkä kokoinen olet, ei myöskään kerro mitään siitä, kiinnostuvatko pojat sinusta vai ei. Monen kokoiset ihmiset löytävät kumppaneita itselleen, se ei ole painosta kiinni.

Murrosiässä on tärkeää syödä hyvin ja monipuolisesti, jotta kroppa ja mieli jaksavat kasvaa ja kehittyä oikealla tavalla. Painoa voi kertyä murrosiässä herkemmin, mutta usein se myös tasoittuu, kun arkeen kuuluu myös liikuntaa. Se, että tunnet itse olosi hyväksi omassa kropassasi, on kuitenkin tärkeintä. Syömisen kontrollointi tai vähentäminen miellyttääkseen toista ei ole hyvä ratkaisu, eikä sinun tarvitse sellaista tehdä. Voisitko sanoa äidillesi, että hänen kommentointinsa ei tunnu hyvältä ja olet itse tyytyväinen kehoosi? Voi olla, että äitisi ei ole hoksannut, että hänen sanomansa tuntuu pahalta, joten se on tärkeä hänelle kertoa.

Mikäli oma paino huolettaa, tai haluat saada vielä lisää varmuutta, voisit käydä juttelemassa koulujen alettua myös terveydenhoitajan kanssa. Tällöin voisit äitisi huomattaessa sanoa hänelle, että olet jutellut terveydenhoitajan kanssa ja asia on kunnossa. Painosi ei määrittele sinua, tärkeintä on, että tunnet itse olosi hyväksi.

Rohkeutta sinulle asian esiin ottoon äitisi kanssa!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Ruoka
Hellesyöjä Mitä syödä hellepäivinä kun ruoka ei maistu? Kuumalla ilmalla lämmin ruoka ei maistu ollenkaan. Mikä olisi terveellinen kylmä vaihtoehto lounaalle/päivälliselle?
Fressis

Moikka! Hyvä kysymys!

Lautasmalli kertoo, miten kootaan terveellinen ja monipuolinen ruoka-annos ja lautasmallin periaatetta voi hyvin soveltaa myös ei-lämpimiin ruokiin. Lautasmallin ykkösjuttu on, että puolet annoksesta on kasviksia, sitten neljännes täysjyvähiilihydraattia ja neljännes proteiinin lähteitä. Lisäksi tasapainoinen ateria sisältää myös pehmeitä rasvoja.

Kylmä lounas tai päivällinen voi olla esimerkiksi ruokaisa salaatti, jossa on runsaasti erilaisia kasviksia, proteiinina vaikka raejuustoa tai savulohta omien mieltymysten mukaan ja hiilihydraatin lähteenä vaikka täysjyväpastaa tai siivu ruisleipää margariinin kanssa. Salaatinkastikkeeksi kannattaa valita öljypohjaisia vaihtoehtoja, joissa on meille tärkeitä, välttämättömiä rasvahappoja.

Salaatin ohella täysipainoisen aterian voi koota muullakin tapaa. Esimerkiksi smoothiesta saa riittävän täyttävän, jos hedelmien ja kasvisten sekaan heittää vaikka pähkinöitä (hyvä rasvan lähde), kaurahiutaleita (kuitua ja hiilihydraattia) ja luonnonjugurttia (proteiinia). Sitten vaan sekaan suosikkihedelmiäsi ja kasviksia! Kolmas, viileä ateriavaihtoehto voi olla esimerkiksi ihan vain täysjyväleipä tai pari, joiden päältä löytyy esimerkiksi kananmunaa ja juustoa (proteiinin lähteitä), paljon kasviksia sekä margariini.

Ja huomionarvoista on myös se, että jokaisella ruokailulla ei ole tarpeen noudattaa supertarkasti lautasmalliajattelua ravintoaineiden osuuksien näkökulmasta. Tärkeintä on, että pitkällä aikavälillä saa riittävästi ja monipuolisesti eri ravintoaineita. Lisäksi jos helteellä kokee ruokahaluttomuutta, voi olla hyvä idea syödä pieniä aterioita vähän useammin.

Helteillä kannattaa muistaa nesteytys ennen kaikkea! Riittävä nesteen määrä riippuu iästä, fyysisestä aktiivisuudesta ja ruokavaliosta, mutta hellepäivänä noin 1–1,5 litraa nestettä on yleensä riittävä määrä.

Lue lisää aiheesta Fressiksen tietopankista.

Ihania kesäpäiviä!

Oliko vastauksesta hyötyä?