/ Kysymys & vastaus
Ruoka

Punaisen lihan syöminen

Hei! Saako punaista lihaa syödä ollenkaan kun jos sitä syö runsaasti se voi olla riski suolisto syövälle, niin mikä sitten on normaali määrä punaista lihaa vaikka päivässä tai viikossa? Tai kannattaako syödä sitä ollenkaan? Tai onko sen syöminen riski suolisto syövälle jos sitä syö normaalin määrän? Mikä sitten lasketaan punaiseksi lihaksi? Lasketaanko jauheliha tai leikkeleet punaiseksi lihaksi?

Utelias

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Punaiseksi lihaksi luetaan naudan, porsaan sekä lampaan liha sekä joskus myös riista ja hevosen liha. Lisäksi kaikki näistä valmistetut lihajalosteet, kuten leikkelet, makkarat ja jauheliha ovat punaista lihaa/prosessoituja lihajalosteita. Jauhelihaa voi toki valmistaa esimerkiksi broileristakin, eli jauheliha ei automaattisesti ole punaista lihaa.

Punaista lihaa suositellaan syötävän enintään 500 grammaa viikossa, mikä tarkoittaa viikkotasolla noin 3-5 annosta, riippuen toki annoskoosta. Punainen liha on hyvä raudan ja proteiinin lähde, mutta etenkin lihajalosteet sisältävät usein runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa. Lihatuotteista kannattaakin valita mahdollisimman vähärasvaisia ja suolaisia tuotteita.

Kuten sanoit, laajoissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihajalosteiden ja punaisen lihan runsas käyttö lisää suolistosyövän riskiä, eritoten paksusuolensyövän osalta. Tästä johtuen punaiselle lihalle onkin annettu käyttösuositus 500 g viikossa ja yleisesti ihmisiä neuvotaan vähentämään lihan syöntiä.

Lihan syöminen ei kuitenkaan tarkoita, että syöpää sairastuminen on taattua, vaan runsaasti lihaa syövillä on hieman suurempi todennäköisyys sairastua, kuin niillä, jotka eivät syö punasta lihaa yhtä paljon. Punaiseen lihaan ja lihavalmisteisiin kannattaa sekä terveyden, että ympäristön näkökulmasta suhtautua satunnaisena erityisruokana – lihaa ei tarvitse olla joka aterialla, vaan esimerkiksi muutama liha-ateria viikossa on hyvin suositusten puitteissa. Lisää aiheesta voit lukea halutessasi täältä.

Mukavaa alkanutta kevättä!

Kysymys & vastaus

Kiitos kysymyksestäsi – hienoa kuulla, että haluaisit muuttaa koko perheenne ruokavaliota terveellisempään suuntaan!

Kerrot että teillä syödään lähes jokaisella aterialla lihaa. Punaista lihaa suositellaan käytettäväksi enintään 500 g viikossa eli käytännössä tämä tarkoittaa noin 3-5 annosta viikossa riippuen annoskoosta.

Punaisen lihan ja lihajalosteiden käytön on osoitettu lisäävän suolistosyövän riskiä. Lihan syöminen ei kuitenkaan tarkoita, että varmasti sairastuu syöpään, mutta riski on hieman suurempi. Lihan käytön vähentämiselle on kuitenkin myös muita perusteita, joista voisit keskustella vanhempiesi kanssa. Liha on hyvä proteiinin ja raudan lähde, mutta se sisältää kovaa rasvaa ja suolaa. Runsas suolan käyttö nostattaa verenpainetta ja kovan rasvan käytöllä on myös vaikutuksia sydämen terveydelle, sillä se nostaa kolesteroliarvoja. Voisitko ehkä kertoa vanhemmillesi myös näistä asioista?

Toinen hyvä syy vähentää lihan käyttöä on myös ilmastonäkökulma: lihatuotanto kuormittaa merkittävästi ympäristöä ja lisää ilmastonmuutosta. Voisiko tästä löytyä perusteluja vanhemmillesi?

Niin kuin sanoitkin, niin syömisen vältteleminen ei ole kovin kestävä ratkaisu. Ainakin kouluruokailun yhteydessä pystyt varmaankin valitsemaan kasvisruokaa lounaalle.

Miltä kuulostaisi ajatus, että esittäisit nämä perustelut vanhemmillesi (eli lihan käyttömäärän viikkosuositus, terveysvaikutukset sekä ilmastovaikutukset) ja ehdottaisit vanhemmillesi, että jatkossa söisitte liharuokaa vaikka muutaman kerran viikossa. Muina päivinä voisitte syödä esimerkiksi kala- ja kanaruokia ja ehkä joinain päivinä kasvisruokakin voisi olla vaihtoehto. Netistä löytyy valtavasti helppoja kasvisruokareseptejä. Jos ruoanlaitto tuntuu tylsältä, voit ehdottaa, että suosisitte Sydänmerkittyjä valmisruokia aina välillä – ne ovat parempi valinta terveyden kannalta ja helpottavat arkea.

Satunnaiset grillailut sopivat oikein hyvin ruokavalioon ja voihan sinne grilliinkin heittää kasviksia mukaan. Vinkkejä terveellisempään grillailuun löydät esimerkiksi täältä. Tärkeintä on ruokailutottumukset kokonaisuutena, satunnaisia erityisiä hetkiä ja grillijuhlia mahtuu terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon oikein hyvin.

Lisätietoa aiheesta voit lukea esimerkiksi Fressiksen tietopankista sekä Syö hyvää-sivustolta. Sama aihe on mietityttänyt Fressiksessä myös nimimerkkejä Utelias ja Tyhmä minä.

Tsemppiä keskusteluihin ja ihanaa kesää!

Fressis

Tixtuu: ”24h lautasmallin mukaan”

Tubettaja Tixtuu valmistaa uudella Youtube-videollaan lautasmallin mukaiset päivän pääruoat. Mikä olisikaan parempi päivän piristys, kuin kokata yhdessä Tixtun kanssa? Katso video ja ota ohjeet haltuun omassa keittiössäsi!

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Tosi hyvä, että kirjoittelit ajatuksiasi kaverisi voinnista. Kaverisi syö kertomasi mukaan todella vähän ja tuntuu vahtivan jatkuvasti omaa painoaan. Hänen voinnistaan kyllä herää suuri huoli. Kaverisi tarvitsisi nyt ehdottomasti apua ja tukea, mutta hän pyrkii peittelemään laihduttamistaan ja pelkää tilanteen paljastuvan muille.

Riittävä ja monipuolinen ravitsemus on todella tärkeää nuoren normaalin kasvun ja kehityksen vuoksi. Huono ja riittämätön ravitsemus voi vaikuttaa myös mielialaan, hormonitasapainoon ja kuukautiskiertoon. Normaali hormonitoiminta nuoruusiässä varmistaa luuston kehittymisen vahvaksi ja terveeksi.

Silloin, kun haluaa jatkuvasti pakonomaisesti laihduttaa ja kontrolloi syömistään, voidaan puhua syömishäiriöstä. Jatkuva painon tarkkailu ja syömisen säätely voi aiheuttaa myös häpeää ja syyllisyyttä. Syömishäiriön kanssa kamppailu vie voimia, kun energia menee syömisen tarkkailuun ja oman käyttäytymisen salailuun.  Kaverit, perhe ja harrastukset saattavat jäädä sivummalle. Syömishäiriö on sairaus, johon tarvitaan hoitoa ja jota voidaan oikeasti onneksi myös hoitaa.

Kaverisi saattaa kamppailla nyt todella hankalien asioiden kanssa, muttei ehkä halua myöntää sitä. Joskus ihminen saattaa suuttua, kun joku todella osuu asian ytimeen ja se onkin itselle tosi kipeä juttu. Joskus on myös vaikeaa myöntää tarvitsevansa apua ja avun vastaanottaminen voi olla myös vaikeaa. Kaverisi voi kokea, että kontrolloimalla syömistään ja painoaan, hän tavallaan hoitaa jotain itselleen hyvin hankalaa asiaa paremmin, kuin tuketumalla muihin tai hakemalla apua.

Kuulostaa siltä, että olet hyvä ystävä. Uskalsit rohkeasti ilmaista huolesi kaverillesi hänen voinnistaan. Olet myös todella kinkkisessä tilanteessa, kun toivoisit kaverisi saavan apua, muttet halua pettää hänen luottamustaan. Voit itse olla kaverisi tukena ystävänä sen verran kuin itse jaksat, mutta sinä et pysty hänen tilannettaan yksin ratkaisemaan. Sinun kannattaisi jutella kaverisi tilanteesta jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Jos juttelu oman vanhemman tai kouluterveydenhoitajan kanssa tuntuu hankalalta, myös koulukuraattorilta tai -psykologilta voi saada apua. Sinä voit purkaa heille ihan vain omaakin huoltasi ja saada itsellesi tukea, koska tilanne on sinulle hankala ja stressaava. Lisäksi ammattilaisina heillä voi olla keinoja auttaa etenemään asiassa niin, että kaverisi saa lopulta apua.

Tsemppiä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Viittaat varmaankin vanhoilla uutisilla siihen, kun joitakin vuosia sitten uutisissa oli kohua jogurtin sisältämästä asetaldehydistä. Asetaldehydi on elintarviketeollisuudessa yleisesti käytössä oleva aromiaine, jota löytyy luontaisesti myös esimerkiksi omenasta. Jogurtin asetaldehydipitoisuus on hyvin matala, pienempi kuin vaikkapa juuri omenassa.

Asetaldehydi on karsinogeeninen aine. Karsinogeenit ovat aineita, jotka altistavat syövälle, mutta monissa tavanomaisissa ja yleisesti käytössä olevissa ruoka-aineissa esiintyy ihan luontaisestikin pieniä määriä karsinogeenisiä aineita. Niiden, kuten jogurtinkin, normaali syöminen on ihan turvallista eikä lisää syövän riskiä, eli voit siis syödä jogurttia huoletta. Haitallisen aineen pitoisuus ja käytön runsaus ratkaisevat sen, onko jokin ruoka terveydelle vaarallista. Ihmisellä on myös luontaisia puolustusmekanismeja tällaisia aineita vastaan.

Jogurtin terveysvaikutuksia on tutkittu runsaasti ja laajoissa tutkimuksissa on todettu, että jogurtti voi itse asiassa vähentää elintapoihin liittyvän ruokatorvensyövän riskiä. Maailman syöpätutkimussäätiön analyyseissa jogurttia ei ole liitetty kohonneeseen syövän riskiin. Sen sijaan jogurtilla on monia hyviä terveysvaikutuksia. Jogurtin säännöllinen syöminen liittyy muun muassa pienempään tyypin 2 diabeteksen riskiin.

Syövän kehittyminen on kuitenkin varsin monimutkainen prosessi ja yksittäisillä ruoilla ei ole juuri merkitystä sen kehittymiselle. Sen sijaan se merkitsee, millaiset ruokailutottumukset ovat pitkällä aikavälillä ja millainen ruokavalio on kokonaisuudessaan. Säännöllinen ja monipuolinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti kuitua ja kasviksia, on paras tapa pienentää syövän riskiä.

Mukavaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Syöpä on hyvin monimutkainen sairaus, joka kehittyy pitkän ajan kuluessa. Yksittäisen päivän, viikon tai edes kuukauden syömisellä ei ole kovin paljon merkitystä kokonaisuuden kannalta. Sen sijaan se merkitsee, millaiset ruokailutottumukset pitkällä aikavälillä, vuosien tai kymmenien vuosien kuluessa on ja millainen ruokavalio on kokonaisuudessa.

Punaiseksi lihaksi luetaan siis naudan, porsaan sekä lampaan liha sekä näistä valmistetut lihajalosteet kuten leikkeleet, makkarat ja jauheliha. Tämän hetkisen tiedon mukaan voidaan sanoa, että lihajalosteiden ja punaisen lihan runsas käyttö lisää suolistosyövän riskiä. Punaiselle lihalle on annettu käyttösuositus enintään 500 g viikossa. On epätodennäköistä, että tuo 500 g edes olisi paljon ylittynyt listaamiesi ruokien määrässä.

Käytännössä tämä suositus tarkoittaa, ettei punaista lihaa suositella syötävän yli 3-5 annosta viikossa, riippuen annoskoosta. Voit siis ajatella, että muutama pääruokaa viikossa voi ihan hyvin sisältää punaista lihaa, eikä tämä lisää syövän riskiä. Punainen liha on hyvä raudan ja proteiinin lähde, mutta etenkin lihajalosteet sisältävät runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa. Lihatuotteista kannattaakin valita mahdollisimman vähärasvaisia ja vähäsuolaisia tuotteita.

Lihan syöminen säännöllisesti ei ole tae syövän kehittymiselle eikä myöskään lihan syömättä jättäminen suojaa syövältä täysin varmasti – kyse on suuremmasta tai pienemmästä riskistä. Punaiseen lihaan ja lihavalmisteisiin kannattaa sekä terveyden että ympäristön näkökulmasta suhtautua satunnaisena erityisruokana. Lisää aiheesta myös täällä.

Mukavaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Hyvä, että otit yhteyttä. Kerroit, että sinulla on pakonomainen tarve laihduttaa, jätät aterioita väliin ja yrität oksentaa syömääsi ruokaa, jos olet syönyt mielestäsi liikaa. Nautit myös syömättömyyden tunteesta. Sinulla on tavoite laihduttaa niin että painat enää 45 kg. Tällä hetkellä pituutesi ja painosi suhteen perusteella olet hoikka, et paksu.

Olipa hyvä, että kerroit asiasta kaverillesi ja hän huolestui sinusta. Sen jälkeen sinäkin jäit miettimään tilannettasi. Kaverisi oli oikeassa huolestuessaan tilanteestasi. Ensinnäkin riittävä ja monipuolinen ravitsemus on todella tärkeää normaalin kasvusi ja kehityksesi vuoksi. Huono ja riittämätön ravitsemus vaikuttaa myös mielialaasi ja hormonitasapainoosi. Kuukautisten alkaminen voi esimerkiksi viivästyä tai kuukautiset voivat jäädä pois. Normaali hormonitoiminta nuoruusiässä varmistaa luustosi kehittymisen vahvaksi ja terveeksi.

Olisi myös tärkeää selvittää, miksi haluat olla laihempi. Jokin asia voi ahdistaa ja painaa mieltäsi ja pyrit ehkä hoitamaan sitä kontrolloimalla painoasi. Murrosiässä keho myös muuttuu ja monenlaisia asioita voi tapahtua vauhdilla. Oma keho voi tuntua vieraalta ja muutoksia voi olla vaikea hyväksyä. Oletko pohtinut tätä?

Silloin, kun haluaa jatkuvasti pakonomaisesti laihduttaa, kontrolloi syömistään ja oksentaa, voidaan puhua syömishäiriöstä. Se on sairaus, johon tarvitaan hoitoa. Jatkuva painon tarkkailu ja syömisen säätely voi aiheuttaa myös häpeää, syyllisyyttä sekä kärsimystä. Ne vievät omia voimia sekä aikaa kavereilta, perheeltä ja harrastuksilta, kun energia menee syömisen tarkkailuun ja ehkä oman käyttäytymisen salailuunkin.

Kaverisi antaa sinulle varmasti anteeksi. Hän kuulostaa olevan hyvä kaveri, kun uskalsi rohkeasti ilmaista huolensa sinulle. Ehkä syynä kaverille tiuskaisuun oli se, että asia on sinulle vaikea etkä halua myöntää, että jotain saattaa olla pielessä? Joskus ihminen saattaa käyttäytyä näin kipeän asian äärellä. Joskus on myös vaikeaa myöntää tarvitsevansa apua ja joskus apua ei halua edes ottaa vastaan. Voi olla, että kokee omalla toiminnallaan – kuten vaikka laihduttamalla – kontrolloivansa jotain itselleen hyvin hankalaa asiaa paremmin.

Sinun kannattaisi ehdottomasti kertoa tilanteesta jollekin luotettavalle aikuiselle, koska 12-vuotiaana tarvitset nyt aikuisen apua. Olisiko mahdollista ottaa asia puheeksi esimerkiksi vanhempien kanssa? Apua voisi saada etäyhteydellä myös kouluterveydenhoitajalta, -kuraattorilta tai – psykologilta. Tarvittaessa voit myös jutella asiasta esimerkiksi Syömishäiriöliiton chatissa.

Tsemppiä!

Fressis