/ Kysymys & vastaus
Lopettamisen tukiTupakka

Onko ok käyttää nikotiinikorvausvalmistetta, jos tupakoinnin lopettamisen yhteydessä meinaa mennä hermot?

Moikka! Oon 18v jätkä, vetäny röökiä nelisen vuotta, 10-20 päivässä. Oon alkanut huomaamaan terveyshaittoja ja oon päättänyt lopettamis päivän syyskuun alkuun kun elämäntilanne saa suuren helpotuksen. Onko paha käyttää zonnic valmistetta jos meinaa “hermot palaa”, kärsin myös lievistä raivokohtauksista.

Repola

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Tosi hienoa, että olet päättänyt lopettaa tupakanpolton ja päättänyt jo lopettamispäivän! Kysyit, että onko huono asia, jos käyttää nikotiinikorvaustuotetta tilanteissa, joissa hermot meinaa palaa. Tupakan sisältämä nikotiini aiheuttaa riippuvuutta ja se voi ilmetä vieroitusoireina. Yleisiä nikotiinin vieroitusoireita ovat esimerkiksi ärtyneisyys, kärsimättömyys, levottomuus, univaikeudet ja päänsärky. Näin myös “hermojen palaminen” on tavallinen vieroitusoire.

Vieroitusoireita voidaan helpottaa mm. nikotiinikorvaustuotteilla, kuten mainitsemallasi tuotteella. Tällöin lääkevalmisteen avulla pyritään tasaisemmin vähentämään nikotiinin määrää elimistössä, jotta vieroitusoireet olisivat paremmin hallittavissa. Vastauksena siis kysymykseesi: on ihan okei käyttää mainitsemaasi valmistetta lopettamisen apuna, jos huomaa, että se on muuten hankalaa tai vieroitusoireet vaivaavat. On tärkeää kuitenkin huomioida, että juuri oikein käytettynä nikotiinikorvaushoito voi edistää tupakoinnin lopettamista. Käyttöohjeet kannattaa lukea tarkkaan ja pyytä tarvittaessa apua tuotteen ja annoksen valintaan. Neuvoa ja tukea nikotiinikorvaushoidon toteuttamiseen saa esimerkiksi terveydenhuollosta, apteekeista, terveysasemilta ja esimerkiksi Stumppi.fi -verkkosivulta .

Fyysisen nikotiiniriippuvuuden lisäksi tupakoinnista on saattanut tulla tapa ja tupakanhimon voi laukaista jotkin tietyt arjen tilanteet. Tupakoinnin lopettamista auttaa, että suunnittelee sen huolella. On tosi hyvä, että olet suunnitellut lopettamisen vähemmän stressaavaan ajankohtaan. Sinun voisi olla hyödyllistä käydä myös terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolla keskustelemassa tupakoinnin lopettamisesta. Samalla saisit apua korvaushoidon suunnitteluun ja vieroitusoireiden, kuten mainitsemiesi raivokohtausten hallintaan. Vastaanotolle voi hakeutua terveysaseman tai esimerkiksi opiskeluterveydenhuollon kautta.

Lisää nikotiinikorvaushoidosta voit lukea Käypähoidosta. Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen löydät myös Fressiksen sivuilta. Fressiksen nopean testin avulla voit myös arvioida riippuvuuden voimakkuutta.

Tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, olet ottanut jo ensimmäisen askeleen tupakasta eroon pääsemisessä, kun olet alkanut pohtia lopettamista! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Kysyit, miten kannattaa lopettaa. Eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään, mutta joskus voi olla helpompi lopettaa vähentämällä ensin polttamiensa savukkeiden määrää päivässä. Tämä voisi tapahtua käytännössä esimerkiksi niin, että pidennät aikaa polttamiesi savukkeiden välillä ja siten pikkuhiljaa lopetat kokonaan. On myös hyvä määritellä jokin päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin kokonaan.

Vieroitusoireet voivat vaivata aluksi, mutta haluan tsempata ja muistuttaa, että ne helpottavat kyllä päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan. Vieroitusoireita voi helpottaa nukkumalla riittävästi, syömällä terveellisesti sekä liikkumalla. Liikunta tuo usein samoja mielihyvän tunteita, joita on aiemmin saanut tupakasta. Lisäksi liikunta helpottaa stressiä.

On melko yleistä, että kauan polttaneilla on muodostunut tavaksi mennä tietyissä tilanteissa tupakalle. Näistä tavoista voi kuitenkin oppia pois. Tilanteet on siis hyvä tunnistaa ja tiedostaa, ja pohtia tupakoinnin tilalle jotain korvaavaa tekemistä. Jotkut lähtevät lenkille, toiset syövät pastilleja tai purkkaa.

Lopettamisesta ei tarvitse selvitä yksin. Toisten ihmisten tuki ja apu helpottavat usein lopettamista. Olisiko sinulla lähipiirissäsi joku sopiva henkilö, jolle voisit kertoa, että aiot lopettaa tupakoinnin ja joka voisi kannustaa ja auttaa sinua lopettamisessa? Joku, jolle voisit esimerkiksi soittaa tai laittaa viestin, jos sinun tekee mieli polttaa.

Tietoa ja tukea lopettamiseen löydät myös Stumppi.fi -sivustolta. Myös Fressiksestä löydät lisää vinkkejä lopettamisen tueksi.

Tsemppiä kovasti lopettamiseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Ensinnäkin on tosi hienoa, että olet lopettanut tupakoinnin!

Kysyit, onko tupakointi vaikuttanut pituuskasvuusi. Tutkimustietoa tupakoinnin vaikutuksista nuoren pituuskasvuun on tosi vähän. Joitakin tutkimuksia on, joissa nuorena tupakoineet tai jatkuvasti tupakansavulle altistuneet nuoret ovat saattaneet jäädä lyhyemmiksi verrattuna niihin nuoriin, jotka eivät ole tupakoineet. Kuitenkaan tämän perusteella ei voida suoraan sanoa, että jokin tietty tupakointimäärä selvästi vaikuttaisi pituuskasvuun. Pituuskasvuun vaikuttaa myös olennaisesti vanhempien, sisarusten ja lähisukulaisten pituus. Lisäksi ravitsemus ja yleinen terveydentila vaikuttaa pituuskasvuun.

Kerroit tupakoineesi aktiivisesti viime syksynä. Olet kuitenkin tupakoinut melko lyhyen aikaa ja nyt lopettanut, joten tupakointi on tuskin vaikuttanut merkittävästi pituuskasvuusi. Tärkeintä on, että pysyt jatkossakin ilman tupakkaa.

Kerroit myös pituuskasvusi nyt pysähtyneen. Murrosiän kehityksen vaihe vaikuttaa oleellisesti kasvunopeuteen ja siihen, kuinka paljon kasvua on vielä mahdollisesti jäljellä. Jos pituutesi mietityttää, niin voit hyvin käydä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan juttusilla. Terveydenhoitajan kanssa voitte katsoa kasvukäyriäsi ja voit keskustella hänen kanssaan luottamuksellisesti sinua askarruttavista asioista.

Mukavaa talvea!

Fressis

Koronavirus – yksi syy lisää lopettaa tupakointi!

Tupakoinnin lopettaminen on nyt erityisen tärkeää, sillä muiden haittojen ohella se lisää myös vakavan koronataudin riskiä. Valitse viisaasti ja lopeta tupakointi!

Tomas: “Näitä 10 asiaa et tiennyt tupakasta!”

Videossa tubettaja Tomas kertoo 10 faktaa, joita et välttämättä tiennyt tupakasta ja nuuskasta! Katso video tai lue alta faktat ja laske, montako tiesit ennestään? Yhdysvaltalaisen statistiikan mukaan 90% aikuisena...

Tomas

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi!

Ei ole olemassa kovin kattavaa tutkimustietoa siitä, miten nuoren tupakointi yksinään vaikuttaa pituuskasvuun ja lopulliseen pituuteen. Pituuskasvun ja murrosiän kehityksen eteneminen on nuoruusiässä yksilöllistä ja siihen vaikuttaa muutkin tekijät kuin tupakointi tai tupakoimattomuus. Murrosiän kehityksen vaihe vaikuttaa oleellisesti kasvunopeuteen ja siihen, kuinka paljon kasvua vielä on mahdollisesti jäljellä. Pituuskasvuun vaikuttaa olennaisesti myös perimä eli vanhempien, sisarusten ja muidenkin lähisukulaisten pituus ja kasvutapa. Ravitsemuksella ja yleisellä terveydentilallakin on merkitystä.

Joitakin tutkimuksia on kuitenkin tehty ja tulokset viittaisivat siihen, että nuorena tupakoivat tai jatkuvasti tupakansavulle altistuvat jäisivät lyhyemmiksi kuin ne, jotka eivät tupakoi tai altistu jatkuvasti tupakansavulle nuorena.

Tupakointi nuoruudessa on joka tapauksessa kasvun, kehityksen ja yleisen terveyden kannalta erittäin haitallista. Voit lukea tupakoinnin haitoista täältä. Pysythän sinäkin erossa tupakasta? 😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Mahtavaa, että haluat lopettaa tupakoinnin. Oma halu ja motivaatio lopettaa on onnistumisen kannalta erittäin tärkeää. Olet selvästi jo hyvässä vauhdissa, kun olet onnistunut olemaan jo kuukauden polttamatta. Sehän on hieno saavutus!

Aloitat viestisi kuitenkin kertomalla, ettet vain pysty lopettamaan. Miksi ajattelet näin? Se, että haluat lopettaa, olet jo kuukauden ollut polttamatta ja olet löytänyt nikotiinikorvaustuotteista apua, kuvastaa sitä, että olet hienosti jo matkalla kohti tupakattomuutta. Uskon vahvasti, että pystyt kyllä lopettamaan tupakoinnin ja lopulta myös nikotiinikorvaustuotteiden käytön!

Ovatko kenties vieroitusoireet sellaisia, jotka aiheuttavat tunteen siitä, ettei lopettaminen tunnu mahdolliselta? Jos näin on, haluan tsempata sinua ja muistuttaa, että ne helpottavat kyllä ja lopulta loppuvat kokonaan. Vieroitusoireita voi helpottaa nukkumalla riittävästi, syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Panosta raikkaisiin ja terveellisiin välipaloihin kuten hedelmiin ja vihanneksiin. Lisää arkeesi liikuntaa: kävele tai pyöräile, harrasta mieluisia urheilulajeja tai haasta itsesi kokeilemaan jotakin uutta liikuntamuotoa. Liikunta tuo samoja mielihyvän tunteita, joita olet aiemmin saanut tupakasta. Lisäksi liikunta helpottaa stressiä 😉

Toivotan sinulle tsemppiä lopettamiseen ja kehotan sinua tutustumaan myös vinkkeihimme.

Kivaa loppusyksyä!

Ps. Fressiksen lisäksi tukea lopettamiseen saat esimerkiksi

  • kouluterveydenhoitajalta
  • maksuttomasta Stumppi-puhelimesta
  • lopettamisryhmistä; näitä voi kysyä nuorisotalolta, terveysasemalta tai koulusta. 28 päivää ilman –lopettamisryhmiä järjestetään useilla paikkakunnilla sekä verkossa. Voit hypätä mukaan mihin tapaamisen tahdot, riippuen mikä teema kiinnostaa.
Fressis