Nuuska

10 x näin eroon nuuskasta

Tee hyvä päätös ja heivaa nuuska huulestasi lopullisesti. Tässä vinkkejä lopettamisen avuksi.

10 x näin eroon nuuskasta

1. Aseta lopettamispäivä

Vähentäminen ei yleensä johda lopettamiseen, vaan pyristelet edelleen orjuuttavassa nikotiinikoukussa. Kannattaa asettaa itselleen selkeä päivä, jolloin nuuskan käyttö loppuu kokonaan ja ennen sitä vähentää nuuskan käyttöä pikkuhiljaa.

2. Selvitä nuuskan käytön haitat

Ota selvää pitkäaikaisen nuuskaamisen haitoista, kuten suuhun tulevasta ”norsunnahkasta” ja ientulehduksista. Nuuskaus altistaa syövän esiasteisille limakalvomuutoksille ja suuontelon, nielun sekä nenän alueen syöville.

3. Älä korvaa tupakkatuotetta toisella tupakkatuotteella

Älä korvaa tupakkaa nuuskalla tai toisinpäin. Nuuska sisältää useimmiten moninkertaisen määrän nikotiinia verrattuna savukkeisiin! Ei ole järkeä vaihtaa yhtä myrkkyä toiseen. Sama pätee myös sähkösavukkeeseen.

4. Listaa hyödyt ja haitat

Tee kännykkääsi muistilista, johon merkkaat plussat ja miinukset nuuskaamisen hyödyistä ja haitoista. Kumpi voitti?

5. Suoriudu urheilussa 

Tähtää hyviin suorituksiin. Moni kuvittelee, että nuuskaaminen sopii urheilijalle tai kuntoilijalle, mutta sen sisältämä nikotiini heikentää urheilusuoritusta eikä todellakaan vie huipulle.

6. Älä alistu ryhmäpaineeseen

Ole rohkea, ajattele itse ja itseäsi. Päätä pysyä jämäkästi erossa nuuskasta, vaikka muut ympärilläsi käyttävätkin. Todennäköisesti myös joku muu miettii lopettamista – voisitteko lopettaa ja pysyä erossa nuuskasta yhdessä?

7. Hanki apua tarvittaessa vieroitusoireisiin

Hoida mahdollisia vieroitusoireita. Vieroitusoireiden määrä ja voimakkuus ovat yksilöllisiä. Jos tuntuu, ettet pärjää omin voimin, kysy neuvoa apteekista, terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Osa hyötyy siitä, että käyttää nikotiinilaastaria tai -purukumia hetken aikaa.

8. Etsi tsemppari

Pyydä tukea lopettamiseen ystävältä, vanhemmalta, valmentajalta tai muulta läheiseltä. Monelle läheisen tuki on tärkein apu lopettamisessa.

9. Lue tietoa päätöksen ja lopettamisen tueksi

Hae tietoa ja tukea myös terveydenhoitajalta, Fressiksestä, maksuttomasta Stumppi-neuvontapuhelimesta (0800 148 484, ma-ti klo 10-18 ja to klo 13-16), Stumppi-sivuilta ja oppaista.

10. Ole esimerkki muille

Puhu nuuskan vaaroista ja lopettamisestasi muille. Tieto auttaa ymmärtämään, ja yhdessä on helpompi pysyä erossa nuuskasta.

 

Lähteet: THL, Suomen Hammaslääkäriliitto, Terveyskirjasto ja Käypä hoito -suositukset

Asiantuntijat: Eeva Korhonen ja Maija Kolstela Hengitysliitosta, lääkäri Markku Arvela

Kuva: Getty Images

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihan mahtavaa, että olet lopettanut nuuskaamisen. Se on mahtava päätös hyvinvointisi ja terveytesi kannalta. Kannustan sinua ehdottomasti pysymään nuuskattomana jatkossakin!

Unettomuus ja uniongelmat ovat erittäin yleinen ongelma, jotka vaivaavat välillä meitä jokaista. Usein taustalla voi olla esimerkiksi jokin elämänmuutos tai stressi, mutta unettomuus ja uniongelmat ovat myös nikotiiniriippuvuuden vieroitusoireita. Nuuska sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia, ja kerroit käyttäneesi nuuskaa 7 vuotta. Siksi uskonkin, että uniongelmasi liittyvät nuuskan lopettamiseen, kuten hieman itsekin arvelit. Vieroitusoireet eivät onneksi ole pysyviä, vaan aina ne jossain vaiheessa helpottavat ja loppuvat. Kesto on yksilöllistä, mutta puhutaan muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen.

Uskon siis, että uniongelmasi tulevat kyllä helpottamaan. Edesauttaaksesi unen paranemista pyri terveellisiin elintapoihin, eli liikkumaan, syömään terveellisesti, välttämään päihteitä ja pyrkimään uniongelmista huolimatta säännölliseen unirytmiin. Jos uniongelmat eivät kuitenkaan ala helpottamaan ja alkavat haitata jaksamistasi, kannattaa sinun kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen.

Tsemppiä ja kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Jos olet käyttänyt nuuskaa vain pari pussia, niin on todennäköistä, että vaurioita ei ole vielä ehtinyt tapahtua. Nuuskan sisältämä nikotiini on riippuvuutta aiheuttava aine, jolloin muutamankin nuuskan käytöstä voi kuitenkin seurata pidempiaikainen riippuvuussuhde. Käytön säännöllistyessä ja jatkuessa hieman pidempään suun limakalvoille alkaa usein syntyä vaurioita. Mitä aikaisemmassa vaiheessa nuuskan käytön lopettaa, sitä vähemmän mitään vaurioita ehtii syntyä. Me täällä Fressiksellä suosittelemmekin pysymään kokonaan erossa nuuskasta. Lisätietoa nuuskan haittavaikutuksista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Aurinkoista kesän odotusta sinulle!

Fressis

10 syytä lopettaa – juuri nyt!

Tupakka ja nuuska heikentävät elimistön puolustuskykyä, ja riski sairastua esimerkiksi koronavirukseen lisääntyy. Listasimme 10 megahyvää syytä lopettaa. 

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Taudinaiheuttajat eli virukset ja bakteerit voivat siirtyä nuuskan mukana. On siis mahdollista saada koronavirustartunta, jos esimerkiksi käyttää sairastuneen käytettyä nuuskaa eli ns. rottaa. Ensisijaisesti koronavirus tarttuu kuitenkin pisaratartuntana, kun sairastunut henkilö yskii tai aivastaa.

Me Fressiksellä suosittelemme ehdottomasti pitämään muiden käyttämät nuuskat pois omasta suusta – nyt ja tulevaisuudessa. Nuuskaaminen ylipäätään on todella epäterveellistä ja nuuskan terveyshaitoista voi lukea lisää Fressiksen tietopankista.

Kivaa kesän odotusta!

 

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuuska sisältää runsaasti nikotiinia, ja nikotiini on myrkky. Nikotiinin myrkyllisyys riippuu annoksen koosta ja erityisesti siitä, kuinka paljon elimistöön nikotiinia on imeytynyt. Nuuskan nikotiinipitoisuudet vaihtelevat hieman merkeittäin, mutta on hyvä muistaa, että nuuskan sisältämä nikotiinimäärä ei vastaa suoraan elimistöön imeytyvän nikotiinin määrää.

Kysyit mikä määrä nuuskaa nieltynä olisi hengenvaarallista. Täysin tarkkaa määrää en osaa antaa sillä se riippuu nuuskan sisältämästä nikotiinista sekä myös mm. siitä, onko käyttäjä tottunut nikotiiniin. Käytännössä aikuisella 60 mg elimistöön imeytynyttä nikotiinia voi olla hengenvaarallista henkilölle, joka ei ole aikaisemmin altistunut nikotiinille. Tämä vastaa noin 5–6 nuuskapussin käyttöä. Nieltynä hengenvaarallisen annoksen määrä voi olla pienempi. Nuorilla määrä voi olla myös pienempi ja pienillä lapsilla jo yhden nuuskapussin nieleminen voi aiheuttaa vakaviakin myrkytysoireita. Nikotiinimyrkytyksen oireita ovat muun muassa pahoinvointi, oksentelu, päänsärky, vatsakrampit ja vapina. Jos olet niellyt nuuskaa ja epäilet myrkytystä, voit soittaa myrkytystietokeskukseen.

Nuuskaa ei pidä missään nimessä niellä, emmekä me Fressiksellä suosittele sen käyttöä muutenkaan. Nuuskan terveyshaitoista voi lukea lisää Fressiksen tietopankistaFressiksen nuuska-aiheisista artikkeleista ja Ilman syöpää -sivustolta.

Aurinkoista kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Sätiminen, eli nuuskan aiheuttama voimakas tunne tai kirvely tuntuu normaalisti ikenessä siinä kohtaa, missä nuuskaa pidetään. Tämä sätiminen johtuu nuuskan sisältämistä aineista, jotka ärsyttävät suun limakalvoja ja aiheuttavat kirvelyä ja joskus hyvinkin voimakasta ärsytystä. Sätimisen tuntuminen kurkussa saattaa johtua siitä, että esimerkiksi syljen mukana kulkeutuu nielemisen yhteydessä näitä samoja limakalvoja ärsyttäviä aineita kurkkuun.

Nuuskan käyttö ei missään nimessä ole terveydelle hyväksi ja me täällä Fressiksellä kannustammekin sinua pohtimaan nuuskan käytön lopettamista. Fressiksen sivuilta voit lukea lisää nuuskan haitoista sekä vinkkejä lopettamiseen.

Mukavaa kevättä!

Fressis