/ Kysymys & vastaus
AlkoholiNuuskaYleinen

Mitä tehdä, jos haluaisi seurustella pojan kanssa, mutta hänen päihteiden käyttö häiritsee?

Hei! Olen 04 tyttö ja mua mietityttää täällä asia liittyen seurusteluun. 05 poika on ihastunut minuun. Hän on todella mukava kaikin puolin ja se ei edes haittaa että on nuorempi, koska on kypsä. Mutta hän käyttää päihteitä, josta en tykkää ollenkaan. Alkoholi ei haittaa mutta tuo nuuska haitta vähän. En tiedä mitä pitäisi tehdä, koska toisaalta haluisin olla hänen kanssa, mutta toisaalta sitten en.

mietiskelijä

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Seurustellessa joutuu usein tilanteeseen, jossa huomaa toisessa ihmisessä piirteitä tai tapoja, jotka ovat erilaisia kuin itsellä ja joskus ärsyttäviä. Moniin tapoihin voi tottua ja kuuluukin tottua, silloin kun ne eivät ole haitaksi itselle, parisuhteelle tai omalle kumppanille. Sellaisia tapoja voisi olla vaikka erot musiikkimaussa. Kerroit, että ihastuksesi käyttää päihteitä, etkä tykkää siitä ollenkaan. On tosi tärkeää, että kuuntelet nyt itseäsi ja uskallat toimia, vaikka se voi tuntua vähän itsekkäältäkin.

Ensiksi olisi varmaan hyvä, että sanoisit pojalle saman, mitä tässä viestissäkin kerrot. Voit hyvin kertoa hänelle, että hän on kaikin puolin hyvä tyyppi, mutta päihteiden käytöstä et tykkää. Kerro hänelle, että olisit valmis seurustelemaan, mutta sinua harmittaa päihteiden käyttö ja sen takia emmit asiaa. Poika, josta kerrot on nuori, niin kuin olet sinäkin. Päihteiden käyttö tuossa iässä (ja vanhemmalla iällä) on haitaksi. Niin alkoholiin kuin nuuskaan liittyy terveysriskejä. Saattaahan olla, että kun kerrot hänelle mielipiteesi, se saattaa innostaa poikaa lopettamaan tai ainakin vähentämään päihteiden käyttöä.

Kannustan sinua siis ottamaan asia hänen kanssa reilusti puheeksi. Jos hän on oikeasti vakavissaan ihastunut, hän ottanee viestisi tosissaan ja muuttaa tapojaan.

Tsemppiä!

 

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Ikävä kuulla löytämästäsi patistasi, mutta hienoa, että olet asian huomioinut. Todennäköisimmin sinulla ei ole syytä huoleen, sillä kuten jo itsekin toit ilmi, esimerkiksi rintasyöpä on sinun ikäiselläsi erittäin harvinainen. Valtaosa rinnoissa olevista kyhmyistä onkin hyvänlaatuisia muutoksia, kuten nesterakkuloita eli kystia.

Rintojen koko, muoto ja kiinteys vaihtelevat iän myötä. Rinnoissa ilmenevien poikkeavien muutosten ja oireiden havaitseminen on helpompaa, jos niitä seuraa säännöllisesti. Onkin hyvä, että olet itse tutkinut rintojasi ja havainnut tämän muutoksen. Lisätietoa omatarkkailusta löydät tarvittaessa täältä.

Koska löytämäsi patti askarruttaa sinua, kannattaa sitä mennä kuitenkin näyttämään terveydenhuollon ammattilaiselle. Hakeudu esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai oman terveysasemasi lääkärin vastaanotolle. Näin saat sitten huolen pois mielestäsi. Lisäksi voit tarvittaessa olla esimerkiksi puhelimitse yhteydessä Syöpäjärjestöjen maksuttomaan neuvontapalveluun.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hidradenitis suppurativa eli märkivä hikirauhastulehdus on aknen kaltaisiin sairauksiin kuuluva ihosairaus, joka ilmenee toistuvina paiseina ja arpimuutoksina taivealueilla (esim. nivuset ja kainalot). Hidradenitis suppurativa voi vaikuttaa merkittävästi siitä kärsivän henkilön elämänlaatuun etenkin, jos tauti on hankala.

Kuulostaa siltä, että olet saanut e-pillereistä avun vaivaasi. Valitettavasti e-pillereitä ei voi käyttää raskauden aikana. Lisäksi imetyksen aikana e-pillerit voi aloittaa vasta kuuden kuukauden kuluttua synnytyksestä. E-pillerit voivat sisältämänsä estrogeenin vuoksi heikentää äidin maidoneritystä ja lyhentää imetyksen kestoa. Ilmeisesti e-pillereiden tahaton käyttö raskauden alkuvaiheessa ei aiheuta merkittävää epämuodostumariskiä sikiölle, mutta tietoa e-pillereiden pitkäaikaisen käytön seurauksista raskauden aikana ei luonnollisesti ole. E-pillerit on siis syytä lopettaa toki silloin, jos haluaa yrittää raskautta, mutta myös silloin, kun saa tietää olevansa jo raskaana.

Jos yrität nyt raskautta ja tulet raskaaksi, joutunet tauottamaan e-pillerit yli vuodeksi. Se on tietysti harmillista, jos e-pillerit ovat rauhoittaneet ihosi tilannetta. Raskauden ja imetyksen aikana on kuitenkin mahdollista käyttää paikallisvalmistetta oireilevien ihoalueiden hoitoon. Tulehtuneita alueita ja paiseita voidaan myös tarvittaessa hoitaa lyhyellä antibioottikuurilla. Lisäksi kannattaa välttää ärsyttäviä tekijöitä. Ihon hautumista voi ehkäistä tarvittaessa esimerkiksi talkkipuuterilla.

Sinun kannattaisi hakeutua lääkärin vastaanotolle keskustelemaan hoitovaihtoehdoista, jos ihosi alkaa oireilla e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Lääkärin kanssa voitte yhdessä pohtia tilanteeseesi sopivaa hoitovaihtoehtoa!

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Ei ole mitenkään harvinaista, että oudon vaivan alkaessa ihminen miettii, voiko kyse olla jostain vakavasta. Sellaista tekevät luultavasti kaikki, myös sairaanhoitajat ja lääkärit, jotka kuitenkin ammattinsa puolesta hyvin tietävät, että harvinaiset vaivat ovat harvinaisia ja yleensä oireen takaa löytyy jotain harmitonta ja helposti hoidettavaa.

Jos kuitenkin menet aivan paniikkiin ja olet aivan kauhuissasi, kuten kysymyksessäsi kerroit, on tilanne vähän toinen. Usein tällainen ”luulosairastelu” tai itsensä tarkkailu liittyy johonkin laajempaan pulmaan. Tavallisinta tällainen kaikenlaisten tuntemusten seuraaminen ja niistä hermostuminen on tilanteissa, joissa on esimerkiksi enemmän stressiä, kuormitusta tai ahdistuneisuutta muutoinkin. Kun tällainen tilanne helpottaa, vähenee yleensä itsensä tarkkailukin.

En tiedä, oletko käynyt keskustelemassa asiasta vielä kenenkään kanssa, mutta se olisi kyllä suositeltavaa. Apua voit saada esimerkiksi kouluterveydenhoitajalta, koulupsykologilta tai lääkäriltä. On tärkeää, että kokonaistilannettasi arvioitaisiin tarkemmin, jotta löytyy selitys sille, miksi reagoit erilaisiin tuntemuksiin, niin kuin reagoit. Omahoito-ohjeita ahdistuksen hallintaan löytyy myös netistä, esimerkiksi nuorten mielenterveystalosta. Tärkeintä kuitenkin olisi, että kävisit ainakin alkuun keskustelemassa huolestasi jonkun ammatti-ihmisen kanssa.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Olit huolissasi siitä, kertooko lääkäri vanhemmillesi, jos kehostasi löytyy nikotiinia. Sinänsä sinun ei tarvitse olla tästä kovin huolissaan. Ensinnäkin nikotiinia määritetään todella harvoin verikokeista, ellei sitä nimenomaan etsitä. Toisekseen 13-vuotias on sen ikäinen, että hänellä on jo enemmän itsemääräämisoikeutta omaan terveyteensä liittyvissä asioissa. Saat siis useimmissa tapauksissa itse päättää, haluatko lääkärin kertovan vanhemmillesi terveyttäsi koskevia tietoja.

Kertomasi perusteella käytät ilmeisesti jotakin nikotiinituotetta. Nikotiini aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden ja siitä on myös paljon muuta haittaa terveydelle. Mitä nopeammin nikotiinituotteen käytön lopettaa, sen helpompi siitä on päästä eroon ja selviää vähemmillä haitoilla. Fressiksestä voit lukea lisätietoa nikotiiniriippuvuudesta ja nikotiinin haitoista.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis

Eroon tupakasta ja nuuskasta – näillä vinkeillä onnistut

1. Valmistaudu. Mieti rauhassa, miksi haluat lopettaa. Testaa, oletko koukussa nikotiiniin.  Hae tietoa tupakkatuotteiden haitoista ja lopettamisen hyödyistä. Mitkä niistä motivoivat sinua hankkiutumaan eroon tupakasta ja nuuskasta? Haluatko parantaa kuntoasi, huolehtia ulkonäöstäsi tai säästää rahaa? Vai onko sydäntäsi lähellä ympäristönsuojelu ja ilmastonmuutoksen hidastaminen? Kirjaa syyt paperille tai kännykkään. Tee selkeä kirjallinen suunnitelma siitä, miten vähennät […]

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuparikierukka voi lisätä kuukautisvuotoja, aiheuttaa tiputteluvuotoa ja joskus lisätä myös kuukautiskipuja. Alkuvaiheen runsaampi vuoto tasoittuu usein ainakin jossain määrin ensimmäisten kuukausien aikana. On hyvin yksilöllistä, miten paljon vuotoa on ja kauanko se kestää. Kierukan sijainti kannattaa tarkistuttaa lääkärissä, jos vuotoa on pidempään kuin 3 kuukautta.

Vuotoa voi yrittää rauhoitella tulehduskipulääkkeellä, jos niiden käytölle ei ole mitään estettä. Tulehduskipulääke, kuten ibuprofeeni, voi vähentää vuotoa selvästi. Kannattaa keskustella oikeasta annoksesta terveydenhoitajan, lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa.

Kierukoista hormonikierukka vähentää vuotoja ja joskus lopettaa ne kokonaan. Mikäli vuoto-ongelma kestää pitkään (siis kuukausia), kannattaa ehkä pohtia yhdessä lääkärin kanssa myös sitä vaihtoehtoa, että kierukkasi vaihdettaisiinkin hormonikierukaksi.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis