SeksiYleinen

Lol

E-pillerit ja kuukautiset

Moi! Aloitin Dizminelle merkkiset yhdistelmäpillerit noin kolme viikkoa sitten. Minulla alkaa ensi viikolla lumepillerit, eikä menkkojeni kuuluisi alkaa vielä silloin, vaikka terkkarini sanoi, että menkat tulevat samaan aikaan lumepillereiden kanssa. Mitä teen?

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Ymmärsinköhän kysymyksesi oikein; tarkoitatko, että normaalisti kuukautisesi tulisivat vasta myöhemmin, ei vielä ensi viikolla? Yhdistelmäehkäisypillerit muuttavat kiertoa. Tähän perustuu myös se, että pillereillä voi siirtää kuukautisia (esim. jos olet lähdössä telttaleirille ja normaalisti sinulla olisi kuukautiset juuri silloin, mutta haluat siirtää vuodot tulemaan vasta leirin jälkeen). Keho ja pillerien sisältämät hormonit hakevat tasapainoa ensimmäisten kuukausien ajan ja tämän ”koeajan” jälkeen tiedät itse paremmin, mihin kiertosi asettuu pillerien kanssa.

Älä siis hätäile, vaan syö pillereitä rauhassa ohjeen mukaan. Sinulla on ehkä sovittuna pillereihin liittyen kontrolliaika parin kuukauden päähän, jolloin voit kertoa terveydenhoitajalle/ lääkärille sinua mietityttävistä asioista. Jos kontrolliaikaa ei ole sovittu ja sinulla on kysymyksiä, voit itse ottaa yhteyttä koulu-/opiskeluterveydenhoitajaan tai ehkäisyneuvolaan/ terveysasemalle.

Aurinkoista kevättä!

Oliko vastauksesta hyötyä?