Seksi

A

Voiko runsas valkovuoto johtua hormonikierukasta?

Onko normaalia että hormonikierukan laiton jälkeen valkovuoto on runsasta? Noin vuosi laitosta. Vuoto joka päiväistä ja joudun aina käyttämään pikkuhousunsuojia.

Hei,

Hormonikierukoiden yleinen haittavaikutus on valkovuoto. Jos siihen ei liity muita oireita (kirvelyä, kutinaa, kipuja, kuumeilua, pahaa hajua, koostumuksen selkeää muutosta esim kokkareiseksi tai kuplivaksi, vihertäväksi), niin lisääntynyt valkovuoto voi sopia kierukan aiheuttamaksi. Jos edellä mainittuja oireita esiintyy, kannattaa hakeutua lääkärin arvioon emätintulehduksen poissulkemiseksi. Tarvittaessa kannattaa myös poissulkea seksitaudit. Lähetteen seksitautitesteihin saa pyytämällä sitä julkisesta terveydenhuollosta ja tutkimukset ja mahdollinen hoito ovat maksuttomia. Lue lisää seksitautitesteihin hakeutumisesta täältä.

Jatkuva pikkuhousunsuojan käytön tarve on tietysti tylsää ja pahimmillaan se voi myös osittain ylläpitää ongelmaa. Joskus apteekista ilman reseptiä saatavat emättimen  paikallishoitovalmisteet, esimerkiksi maitohappobakteeri, voivat myös auttaa. Farmaseutti osaa neuvoa niistä lisää, kun kerrot mikä ongelmasi on.

Terveyskirjaston sivuilla on hyvää tietoa itsehoidosta. Ehdotan kuitenkin, että käyt kertaalleen arviossa lääkärillä vaivan vuoksi.

Toivottavasti ratkaisu löytyy!

Oliko vastauksesta hyötyä?