/ Kysymys & vastaus
Ruoka

Onko hiilihapotetuissa juomissa eroja hampaiden terveyden kannalta?

Hei kun sanotaan, että suurin osa makuvissyistä ja kivennäisvesistä on haitallisia hampaille – happohyökkäys, mutta ei kaikki. Niin mitkä maku vissyistä ym. ei sitten ole haitallisia hampaille? Mistä sen kaupassa tietää…?

Hippu

Hyvä kysymys! Juomissa on erilaisia happoja ja osa niistä on hampaille haitallisia, koska ne ohentavat hampaan kiillettä. Kun kiille ohenee, hampaat haurastuvat ja lohkeilevat helpommin.

Hapoista haitallisia ovat askorbiinihappo (E300), omenahappo (E296), sitruunahappo (E330) ja fosforihappo (E338). Näitä voi olla juomissa luonnostaan tai lisättynä. Hapot laskevat juoman pH:ta ja alhainen ph (alle 5,5) taas aiheuttaa kiilteen ohenemista.  Jos siis juoman ainesosaluettelossa on mainittu jokin seuraavista hapoista tai niiden E-koodi, tietää, että juoma on hampaille haitallinen eikä sitä kannata juoda säännöllisesti.

Tavallinen, maustamaton vissy on turvallinen valinta hampaiden kannalta, koska kuplivuuden aiheuttava hiilihappo on hampaille turvallista. Sen sijaan maustetut vissyt saattavat sisältää edellä mainittuja haitallisia happoja. Samoin monet limsat ja energiajuomat sisältävät näitä haitallisia happoja, mahdollisen sokerin lisäksi, joka on myös hampaille haitallista. Janojuomaksi hyvä valinta on vesi tai maustamaton vissyvesi.

Hyvää syksyn jatkoa!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi! Kerrot, että sinulla on syömishäiriö ja olet laihtunut vuodentakaisesta painostasi. On hyvä asia, että pystyt kertomaan sairastavasi syömishäiriötä. Sen myöntäminen on jo iso askel häiriön voittamisessa.

Syömishäiriön oireina on vääristynyt ja vaikea suhtautuminen omaan painoon, kehonkuvaan ja syömiseen. Omaa painoa halutaan kontrolloida ja lihomisen pelko voi olla suuri. Oma keho nähdään todellista suurempana ja omaa kehoa on vaikea hyväksyä. Syöminen voi aiheuttaa syyllisyyttä ja ahdistusta. Syömisen jälkeen voi tulla tarve oksentaa, liikkua runsaasti tai tehdä jotain muuta, jolla voi kompensoida ruoasta saatua energiaa.

Pelkäät kovasti lihomista, vaikka olet laihtunut ja olet normaalipainoinen. Sinulla kuulostaa olevan edelleen syömishäiriön oireita ja hyötyisit varmasti ammattilaisen avusta. Jos sinulla ei ole tällä hetkellä hoitokontaktia syömishäiriön vuoksi, voisit käydä juttelemassa tilanteestasi esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Olisi tärkeää, että terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilannettasi ja voitte miettiä, miten sinua voisi auttaa, jotta paranet ja voit paremmin. Jos sinulla on olemassa oleva hoitokontakti, sinun kannattaa keskustella painoon liittyvistä asioista sinua hoitavien ammattilaisten kanssa. Jos kärsii syömishäiriöstä, olisi tärkeää opetella joustavaa ja rentoa ruokailua sekä suhtautumista omaan kehoon. Tämä voi kuulostaa ahdistavalta ja jopa mahdottomalta, mutta hyvän hoidon ja ajan kanssa, syömishäiriö on mahdollista voittaa.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa! Kiva että laitoit viestiä ja todella hienoa kuulla, että olet tiedostanut tilanteen ja kertonut siitä äidillesi, sekä saanut jo tapaamisen ravitsemusterapeutin kanssa sovittua. Saat varmasti ravitsemusterapeutilta yksityiskohtaisempia vastauksia omaan ruokavalioosi ja tilanteeseesi liittyen.

Kerrot, että pelkäät lihovasi, jos alat syödä enemmän tai epäterveellistä ruokaa. Koska ajatus syömisestä selkeästi ahdistaa sinua, niin tiedostamalla, että valitset terveellisiä ruokia, voi olla helpompaa suhtautua ruokailuun ja kehonkuvaan. Lisätietoa terveellisen ruokavalion kokoamiseen löytyy muun muassa täältä Fressiksen tietopankista.

On hyvä huolehtia siitä, että syö säännöllisesti, eikä ruokailujen väli veny liian pitkäksi. Mieluummin voit syödä tiheämmin ja pienempiä annoksia. Jos syö jatkuvasti liian vähän, on sillä negatiivisia vaikutuksia mm. ruoansulatuselimistön toimintaan, eikä välttämättä jaksa toimia arjen askareissa normaalisti.

Lisäksi on hyvä muistaa, että tasapainoisen ja terveellisen ruokavalion koostamisessa pätee 80–20 sääntö, eli jos noin 80 % ruokavalion sisällöstä on terveellistä ruokaa, niin lopulla 20 %:lla ei ole väliä. Tämä on tärkeää tiedostaa, että vaikka söisikin herkkuja, niin kokonaisuuden kannalta sillä ei ole vaikutusta esimerkiksi painoon, jos ruokavalion peruspohja on kunnossa. Lisätietoa herkuttelusta mm. täällä.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka, ja kiitos kysymyksestäsi!

Lähtökohtaisesti on aina hyvä huomioida, että tupakointi vahingoittaa koko elimistöä. Jos verrataan tupakointia ja ruokailua, niin nyrkkisääntö on seuraava: Monipuolinen ruokailu kannattaa aina, tupakointi ei koskaan. On totta, että jotkut kokevat tupakoinnin vievän nälän tunnetta – aterian ja ruoan korvaaminen tupakalla on kuitenkin äärimmäisen epäterveellistä. On hyvä huomioida, että jos jatkuvasti siirtää näläntunnetta ja jättää syömisen välistä, ihminen syö herkemmin rasvaisempia ja suurempia aterioita sitten, kun ruokailulle on aikaa. Säännölliseen ja monipuoliseen ruokailuun kannattaa siis ehdottomasti panostaa, kun taas tupakoinnista kannattaa ehdottomasti luopua. Painonhallinnan näkökulmasta säännöllinen syöminen on paras ratkaisu kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Ruoasta saat kehoosi elintärkeitä vitamiineja ja ravinteita, jotka tukevat terveyttäsi. Syömisestä tulee energinen olo, vastustuskyky paranee ja esimerkiksi opiskelu tuntuu paljon helpommalta. Tupakointi taas esimerkiksi heikentää vastustuskykyä, hapenottokykyä ja luuston lujuutta. Voit katsoa syömiseen liittyviä vinkkejä täältä. Jos haluat tutkailla lisää sitä, miten tupakointi vaikuttaa elimistöön, voit vierailla sivustolla Röökikroppa.fi.

Emme valitettavasti täällä Fressiksessä osaa vastata siihen, miksi tupakointi aiheuttaa sinulle nälän tunnetta. Ehkä liikut reippaasti, ja kehosi herää nälkään, kun liike hieman hellittää. Olisi kuitenkin paikallaan pohtia, jospa haluaisit lopettaa tupakoinnin! Kerroit, että olet polttanut vuoden verran. Se viittaa siihen, että sinun saattaisi olla vielä melko helppo irrottautua tupakasta. Voit kokeilla tupakoinnin lopettamisesta esimerkiksi uuden Erovirasto-sovelluksen avulla.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Viestistäsi päätellen harrastat runsaasti liikuntaa. Mahtavaa, jos liikkuminen on sinulle mielekäs harrastus ja viihdyt sen parissa. Koska liikut monta kertaa viikossa, on hyvä muistaa myös riittävä ravinnon saaminen ja huolehtia energiansaannista. Kirjoitat viestissäsi, että olet lähiaikoina ollut huolissasi kilokaloreista ja alkanut laskemaan kilokaloreita päivittäin – lisäksi tuot esiin sen, että koet syyllisyyttä syömisestäsi tai herkuttelusta. Mitään pahaa ei tapahdu, jos päivittäinen energiansaantisi silloin tällöin ylittyy ja kilokaloreita kertyy hieman enemmän, eritoten kaltaisesi paljon liikkuvan nuoren kohdalla. 14-18-vuotiaiden tyttöjen energiankulutuksen on arvioitu olevan noin 1480-2700 kilokaloria / vuorokausi. Siinä esiintyy siis suurta vaihtelua riippuen esimerkiksi siitä, kuinka paljon harrastaa liikuntaa viikon aikana ja millainen on nuoren kasvukäyrä tai muu päivittäinen aktiivisuus.

Kuvailusi perusteella tärkeintä kohdallasi olisi varmasti olla itseään kohtaan armollinen ja salliva – hyvinvoinnin kannalta on tärkeää syödä riittävästi ruokaa ja sallia itselleen myös satunnainen herkuttelu. Emme siis suosittele kasvavalle nuorelle kilokalorien laskemista, vaan liikunnasta ja ruoasta nauttimista. Jos vain suinkin pystyt, koita pikkuhiljaa pyristellä pienin askelin eroon kilokalorien laskemisesta ja ole itseäsi kohtaan lempeä – herkuttelusta ja ruokailusta ei tarvitse ahdistua, vaan ne tekevät sinulle hyvää niin yleisterveyden kuin mielen hyvinvoinnin kannalta! Tärkeintä kohdallasi on varmasti syödä riittävästi ja monipuolisesti päivittäin, joten älä huoli kilokaloreiden päivittäisestä saannista.

Jos koet kuitenkin haasteita syömisen kanssa jatkossakin, olisi sinun hyvä jutella asiasta esimerkiksi vanhemmillesi tai muulle lähiaikuiselle. Voit myös olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan. Lisäksi Syli Ry:llä on puhelin- ja chattipalvelu, jossa voit myös käydä juttelemassa aiheesta nimettömänä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis

Miksi energiajuomista valitetaan? | BuenoAsk

Miksi energiajuomista valitetaan? – Miksi energiajuomat ovat trendikkäitä ja cooleja? Mitä kaikkea energiajuomat sisältää?

BuenoTalk