/ Kysymys & vastaus
SeksiYleinen

Mitä valkoinen töhnä häpyhuulissa on?

Mulla jää jotain valkoista ’mönjää’ ulompien häpyhuulien väliin. Luulin alussa sitä vessapaperiksi, mutta onko mahdollista, että se on jotain muuta?

mm

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kyseessä voi olla kuivunutta valkovuotoa, tai häpyhuulten talirauhasten tuottamaa valkoista eritettä (smegmaa), jonka tehtävänä on pitää häpyhuulten iho pehmeänä ja suojata sitä hankaukselta.

Joskus vaalea kokkareinen valkovuoto, joka tarttuu seinämiin, on merkki hiivatulehduksesta. Hiivatulehduksessa oireina on myös kutina ja kirvely. Jos sinulla on siis myös kutinaa ja kirvelyä eikä aikaisempaa hiivatulehdusta, on hyvä ottaa yhteys lääkäriin.

Kivaa syksyä!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuulostaa siltä, että menkkasi alkoivat 😊 Kuukautisvuoto voi olla vuodon alkuvaiheessa juuri kuvailemaasi rusehtavaa vuotoa. Ensimmäiset kuukautiset voivat olla niukat ja kestää vain päivän tai pari, tai sitten hyvinkin runsaat ja kestää useammankin päivän. Alkuvaiheessa kuukautiset saattavat olla myös epäsäännölliset, joten älä huoli, jos seuraava vuoto ei tule vielä kuukauden päästä. Kaikilla tytöillä on yksilölliset kuukautiset. Oman kuukautiskierron pituuden, mahdolliset menkkakivut ja esim. vuodon määrän oppii vain seuraamalla omia kuukautisiaan, ja niin kannattaakin tehdä 😉 Voit käydä lukemassa lisää menkoista esimerkiksi Fressiksen artikkelista.

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Ensimmäisillä kerroilla on täysin normaalia, että joutuu kokeilemaan useamman kerran, ennen kuin löytää itselle parhaat tavat asettaa kuppi oikein. Harjoittelu tekee tässäkin asiassa mestarin 😉 Tässä perusvinkit kuukupin käyttöön:

  • Pese kädet. Liukasta tarvittaessa kuukuppi, jotta asettaminen on helpompaa. Voit kastella kuukupin tai käyttää vesipohjaista liukastetta.
  • Taittele kuukuppi. Kuukupin taitteluun on erilaisia tyylejä, ja vain kokeilemalla löytyy itselle sopiva.
  • Aseta kuppi. Voit asettaa kuukupin istuen, seisten tai kyykyssä. Rentoutuminen helpottaa asettamista. Pidä kuppi taitettuna ja vie se reunus edellä kokonaan emättimeen. Emätin kallistuu luonnostaan taaksepäin, joten vie kuppia kohti selkärankaa, ei suoraan ylöspäin.
  • Varmista että kuppi on auki. Varmista, että kuppi on auennut kunnolla kokeilemalla sormella kupin pohjaa, sen pitäisi tuntua pyöreältä.
  • Kupin poistaminen: Älä vedä antennista. Antennin tarkoitus on helpottaa kuukupin pohjan löytämistä. Purista hieman kuukupin pohjaa, jotta alipaine poistuu. Pidä puristus ja vedä kuppi pois emättimestä. Pieni sivuttainen keikuttelu vetämisen yhteydessä voi helpottaa poistamista.

Eri kuukuppien valmistajilla on myös erittäin hyviä ohjeita kuukupin käyttöön. Esimerkiksi Lunette-kuukupin ohjeista löytyy myös käyttöön opastava video.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

On erittäin epätodennäköistä, että tuollaisesta tilanteesta tulisi raskaaksi. Täysin mahdotonta se ei kuitenkaan ole. Huonolla tuurilla raskaus on nimittäin mahdollinen myös muussa seksikontaktissa kuin penis-emätinyhdynnässä. Jotta seksistä voi nauttia ilman huolta raskaudesta tai seksitaudeista, kannattaa aina käyttää kondomia! 😉

Käy lukemassa lisää raskaaksi tulemisen tavoista Väestöliiton Hyvä kysymys -palvelun artikkelista.

Kivaa loppuvuotta!

 

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis

ZoneVD: ”Miksi tupakkatuotteita ei kannata käyttää?”

Tubettaja ZoneVD kertoo, ettei ole koskaan koittanut tupakkatuotteita, eli tupakkaa, nuuskaa tai sähkösavuketta – eikä aio sitä koskaan tehdä. Katso video ja kuulet syitä sille, miksi hän on päättänyt...

ZoneVD

Tomas: ”Näitä 10 asiaa et tiennyt tupakasta!”

Videossa tubettaja Tomas kertoo 10 faktaa, joita et välttämättä tiennyt tupakasta ja nuuskasta! Katso video tai lue alta faktat ja laske, montako tiesit ennestään? Yhdysvaltalaisen statistiikan mukaan 90% aikuisena...

Tomas