/ Kysymys & vastaus
Tupakka

Minkälaisia vaikutuksia satunnainen tupakointi voi aiheuttaa kehossani ja ovatko vaikutukset pysyviä?

Hei!

Olen polttanut tupakkaa satunnaisesti 16-19-vuotiaana ehkä 15 askin verran. Nyt olen 20v ja lopettanut kokonaan.

Minua mietityttää, millaisia vaikutuksia kehooni on tuolta ajalta jäänyt tupakoinnin seurauksena. Ovatko vaikutukset pysyviä?

Kysyttävää

Hei!

Kiitos kysymyksestäsi. Ensiksi onnittelut, että olet lopettanut tupakoinnin! Se on hieno saavutus ja tärkeimpiä omaan terveyteen liittyviä päätöksiä.

Kerroit, että olet polttanut satunnaisesti arviolta 15 askin verran ja nyt pohdit, millaisia vaikutuksia kehoon on voinut jäädä. Tupakoinnin vaikutukset ovat aina yksilöllisiä, joten varmoja vastauksia tämän tyyppisiin kysymyksiin on vaikea antaa. Joka tapauksessa tupakointisi on ollut satunnaista ja loppunut varhaisessa vaiheessa, joten sinuna en kantaisi asiasta huolta enempää. Elimistöllä on myös kyky korjata tupakoinnin vaikutuksia lopettamisen jälkeen. Ehdottomasti tärkeintä on, että tupakointi on loppunut, sillä riski terveydellisiin haittoihin kasvaa tupakoinnin jatkuessa ja määrän kasvaessa.

Mikäli asia sinua edelleen vaivaa, voit ottaa sen puheeksi esimerkiksi terveydenhoitajasi tai lääkärisi kanssa.

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Miten pääset eroon nikotiinista ja selviät hetkistä, joissa ennen käytit nuuskaa, tupakkaa tai sähkötupakkaa? Tässä kolme ideaa lopettamisen avuksi.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kaikki tupakointi on haitallista, mutta mitä aikaisemmin tupakointi loppuu, sitä vähemmän mitään terveydellistä haittaa ehtii syntyä. Tupakoinnista aiheutuvat haitat ovat yksilöllisiä, joten riskiä sairastumiselle on yksittäisen ihmisen kohdalla vaikea arvioida. Vakavat haitat, kuten syöpä, syntyvät kuitenkin yleensä hitaasti ja useiden vuosien tupakoinnin seurauksena. Tupakointisi on ollut satunnaista ja vielä sen verran lyhytaikaista, että riski vakaville haitoille on tässä vaiheessa melko pieni, eikä sinun ei tarvitse olla niistä sen enempää huolissasi. Tupakoinnilla on toki myös välittömiä haittoja, kuten hengitysteiden ärsytysoireita, mutta nämä oireet helpottavat, kun tupakointi loppuu. Tärkeintä olisikin, että pysyt jatkossa erossa tupakasta.

Sama aihe on mietityttänyt Fressiksessä myös nimimerkkejä Eulto ja Kysyttävää.

Mukavaa joulun odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi! Tosi hienoa, että haluat eroon tupakkatuotteista!

Kysyit, onko mahdollista, että sähkötupakka aiheuttaisi enemmän astman kaltaisia oireita kuin tupakka. Sekä tupakassa että sähkötupakassa on hengitysteille haitallisia aineita, jotka lisäävät riskiä astmaoireiluun muun muassa aiheuttamalla tulehdusta keuhkoissa. Osittain tupakan ja sähkötupakan haitat voivat olla erilaisia, joten sikäli on mahdollista, että sähkötupakka aiheuttaisi erilaisia oireita kuin tupakka. Sähkösavukkeita ja sähkösavukenesteitä on markkinoilla hyvin monenlaisia, joten niiden haittavaikutusten tutkiminen ja tutkimustulosten yleistäminen on hankalaa.

On hyvä tietää, että tupakkatuotteiden käytön lopettaminen voi ohimenevästi pahentaa astmaoireilua. Tämä johtuu limannousun lisääntymisestä keuhkojen puhdistuessa. Joka tapauksessa tupakkatuotteiden käyttö kannattaa lopettaa myös astman vuoksi, sillä jo muutamassa viikossa keuhkojen toiminta paranee ja astman oireet lievittyvät. Lopettamisen myötä limaisuus, infektiot ja astman pahenemisvaiheet vähentyvät, lääkkeiden teho kasvaa ja suorituskyky paranee. Lopettaminen siis todella kannattaa!

Lopettamiseen kannattaa pyytää apua ja tukea läheisten ihmisten lisäksi myös ammattilaisilta. Voit esimerkiksi kääntyä terveydenhoitajan puoleen joko opiskelu-/työterveyshuollossa tai terveyskeskuksessa. Myös maksuton Stumppi-palvelu auttaa lopettamisessa. Stumppiin voi ottaa yhteyttä anonyymisti ja siellä vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset.

Lisätietoa tupakan ja sähkötupakan vaikutuksista sekä käytön lopettamisesta löydät Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä lopettamiseen ja mukavaa joulun aikaa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, jos olet pohtinut nikotiinituotteiden käytön lopettamista.

Nikotiini on myrkky, jolla on monia haitallisia vaikutuksia. Nikotiini on erityisen haitallista nuorille, joiden aivot ja hermosto ovat vielä kehittyvässä vaiheessa. Nikotiini muun muassa heikentää keskittymiskykyä ja vaikeuttaa uusien asioiden oppimista. Lisäksi nikotiini supistaa verisuonia ja voi siten aiheuttaa myös erektiohäiriöitä. Nikotiinin haitoista voit lukea lisää Fressiksen tietopankista.

Nikotiini poistuu elimistöstä muutamien päivien aikana lopettamisen jälkeen. Nikotiinituotteiden käytön lopettamisen myötä aivot saavat kehittyä ja keskittyä uusien asioiden oppimiseen rauhassa. Kysyit myös lopettamisen vaikutuksesta erektiohäiriöön. Erektiossa peniksen paisuvaiskudos täyttyy verellä ja penis jäykistyy sen seurauksena. Kun nikotiinituotteiden käyttö lopetetaan, verenkierto kudoksissa alkaa parantua viikkojen kuluessa. Jos erektiohäiriö on johtunut nikotiinituotteiden käytöstä, sen pitäisi siis parantua.

Tosin erektiohäiriö voi johtua muistakin syystä. Esimerkiksi jos on kovin kuormittunut tai stressaantunut, erektio ei välttämättä onnistu. Myös jos kovasti jännittää, pelkää epäonnistuvansa tai syystä tai toisesta kokee tilanteessa häpeää, erektio voi vaikeutua. Tästä ei pidä masentua, sillä kaikilla pojilla ja miehillä on erektiohäiriöitä jossain vaiheessa elämäänsä ja moni jännittää suoriutumista seksissä ensimmäisillä kerroilla tai uuden kumppanin kanssa. Joskus jokin käytössä oleva lääke tai sairaus voi myös vaikuttaa erektiohäiriöön. Tosin tällaiset lääkkeet ja etenkin sairaudet ovat nuorilla hyvin, hyvin harvinaisia.

Sekä erektion että oppimisen kannalta nikotiinituotteiden käyttö kannattaa siis ehdottomasti lopettaa! Lopettamisella on myös muita positiivisia vaikutuksia esimerkiksi uneen ja suorituskykyyn. Tukea ja vinkkejä nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen löydät Fressiksen sivuilta. Apua lopettamiseen voit saada myös opiskeluterveydenhuollosta tai omalta terveysasemaltasi.

Mukavaa joulun odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Pohdit, mikä nikotiinituote olisi terveyden kannalta paras vaihtoehto. Nikotiini itsessään on myrkky, jolla on monia haitallisia vaikutuksia. Nikotiini muun muassa nostaa verenpainetta ja sydämen sykettä sekä haittaa aivojen normaalia toimintaa ja siten esimerkiksi vaikeuttaa oppimista. Nikotiini aiheuttaa myös riippuvuutta ja siirtyminen nikotiinituotteesta toiseen ylläpitää tätä riippuvuutta.

Kaikissa mainitsemissasi tuotteissa on myös paljon muita terveydelle haitallisia aineita. Terveyden kannalta paras vaihtoehto olisikin pyrkiä eroon kaikista nikotiinituotteista. Fressiksen sivuilta voit lukea lisää tupakan, nuuskan, sähkösavukkeen sekä nikotiinin haitoista.

Fressiksestä löydät myös tukea ja vinkkejä nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Tukea lopettamiseen voit saada myös esimerkiksi kouluterveydenhuollosta tai Stumpista.

Iloista loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet lopettanut tupakoinnin!

Pohdit, onko yhden askin polttaminen voinut aiheuttaa sinulle jotain pysyvää haittaa. Kaikki tupakointi on haitallista, mutta mitä aikaisemmin tupakointi loppuu, sitä vähemmän mitään terveydellistä haittaa ehtii syntyä. Tupakoinnista aiheutuvat haitat ovat yksilöllisiä, mutta vakavat haitat syntyvät yleensä hitaasti ja useiden vuosien tupakoinnin seurauksena. Tupakointisi on ollut satunnaista ja loppunut varhaisessa vaiheessa, joten sinun ei tarvitse kantaa pysyvistä haitoista sen enempää huolta. Tupakoinnilla on toki myös välittömiä haittoja, kuten hengitysteiden ärsytysoireita, mutta nämä oireet helpottavat, kun tupakointi loppuu. Tärkeintä on, että olet lopettanut tupakoinnin ja päättänyt pysyä erossa tupakasta myös jatkossa.

Sama aihe on mietityttänyt Fressiksessä myös nimimerkkiä Kysyttävää.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis