SeksiYleinen

Vesimies

Hormonikierukan käyttöön liittyvä vuoto

Hei
Minulla on ollu käytössä hormonikierukka reilut kaksi vuotta – melkeen kolme. Vähän aikaa sitten soitin kotikuntani neuvolaan ja kysyin milloin kannattaa tulla vaihtamaan uuteen. Ohje oli että kun ei ole kuukautisia niin vasta sitten muutaman kuukauden päästä, kun kolme vuotta tulee täyteen.

Nyt kuitenkin kuukautisvuotoa on ollut. Ennen sitä on ollut hyvin harvoin, mutta nyt ollut jo kaksi kertaa kuukauden sisällä. Minulla on uusi seksikumppani, ja edellisestä oli yli vuosi. Vuoto alkaa aina seksin harrastamisesta seuraavana päivänä. Onko näillä kahdella asialla yhteyttä ja voiko se olla huono asia? Tai voinko tehdä asialle jotain itse?
Kiitos jo etukäteen avusta!

Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!

Hormonikierukan ehkäisytehon kesto riippuu valmisteesta. Markkinoilla on muutamia kierukoita erilaisilla hormonipitoisuuksilla.

Se, kuinka hormonikierukka toimii, on yksilöllistä. Joillakin kierukka aiheuttaa tiputtelu- tai kuukautistyyppistä vuotoa ja joskus se puolestaan lopettaa vuodot kokonaan. Yleensä vuodot kuitenkin loppuvat puoleen vuoteen mennessä. Sinun tapauksessa vuotojen alkaminen voi kertoa, että kierukka ei vapauta enää niin paljon hormonia eli hormonipitoisuus elimistössäsi on matalampi.  Yhdyntä voi toki aiheuttaa jonkin verran vuotoa tai vuotojen taustalla voi olla myös mm. emätintulehdukset.

Koska sinulla on ollut lisääntyvää vuotoa, suosittelisin hakeutumaan ehkäisyneuvolan lääkärille tai yksityisen erikoislääkärille (gynekologille), jossa sinulle voidaan tehdä gynekologinen tutkimus. Gynekologisessa tutkimuksessa lääkäri haastattelee sinua tämän hetkisestä tilanteesta ja sisätutkimuksessa tarkastetaan mm. limakalvojen kuntoa ja kierukan paikkaa. Samalla voidaan pohtia ehkäisyn jatkoa ja mahdollista kierukan vaihtoa.

Oliko vastauksesta hyötyä?