Mieli

kannabiz

Voiko tuntea ahdistusta ja huonoa fiilisistä, vaikka muuten asiat olisi hyvin?

Moikka! Mua on vikan kuukauden aikana alkanu huolestuttaa mun mielenterveys. Oon muutamat kerrat heränny keskellä yötä ahistukseen tai huonoon fiilikseen, sitten saanu jonku itkukohtauksen. Aamul oon kans heränny samal taval, eikä sillo mun fiilis meinaa parantuu ollenkaa päivän aikana. Ja sitten, vaikka olisi ollut kuinka hyvä päivä tahansa, kotiin tullessa fiilis romahtaa täysin. Kaikki tää on kokoajan vaa yleistymässä, alkuu kelasin et joo tää on vaa normaalii hormonit jyllää jne., koska sitä tapahtu maksimissaa kerran viikossa. Mul on maailman ihanin poikaystävä, pari parasta kaveria ja monta hyvää ystävää, perhe ja tärkee harrastus, eli mun elämä menee hyvin. Mutta silti oon huolestunu, en haluu et täst kehittyy jotai huonoa mut aina välillä tuntuu et en jaksa enää tehä mitään.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Onpa kurjaa kuulla, että sinulla on ollut viime aikoina vaikeampaa. Joskus voi olla hankalaa hahmottaa, mistä tuollaiset ikävät tunteet ja paha olo juontavat juurensa. Vaikka elämässä asiat olisivat tavallaan tosi hyvin, se ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla myös huono fiilis. Nuoruusikään kuuluu myös monia muutoksia ja myllerryksiä, jotka saattavat aiheuttaa tunne-elämän oireita. Elämään tietyllä tavalla kuuluu myös ikäviä tunteita, mutta jos mieli on jatkuvasti tai toistuvasti maassa tai ahdistaa, on hyvä hakea apua ja keskustella asiasta jonkun kanssa. Mielenterveyttä voidaan hoitaa ja tukea yhtä lailla kuin fyysistä terveyttä eikä huonon fiiliksen kanssa kannata jäädä yksin.

On hyvä asia, että tunnistat ikävät tuntemuksesi. Ja uskaltauduit lisäksi vielä kertomaankin niistä! Olisi hyvä, että pääsisit juttelemaan asiasta vielä lisää jonkun luotettavan aikuisen kanssa.  Voisit esimerkiksi käydä juttelemassa koulukuraattorin, -psykologin tai –terveydenhoitajan kanssa. Lisäksi Sekasin-chatissa voi keskustella nimettömänä omista fiiliksistään. Ammattilaisilla on käytössään keinoja, joilla omia ajatuksia ja tunteita voi käsitellä. Myös nuorten mielenterveystalosta  ja Chillaa-älypuhelinsovelluksesta voi saada tietoa ja vinkkejä.

On suuri voimavara, että sinulla on tärkeitä ihmisiä ympärilläsi. Perheen, poikaystävän ja kavereiden kanssa hengailu ja yhdessä tekeminen on tärkeää. Silloin kun itse voi huonosti, läheisten tsemppaus ja tuki auttavat jaksamaan. Harrastuksista kannattaa myös pitää kiinni, sillä mielekäs ja mukava tekeminen huoltaa mieltä ja saa ajatukset hetkeksi pois ikävistä asioista.

Toivottavasti nämä vinkit olivat sinulle hyödyksi ja saat apua mielesi hyvinvointiin!

Oliko vastauksesta hyötyä?