Seksi

Mietityttää

Runsaat kuukautisvuodot ja koronarokotus

Moi. Koronarokotteen jälkeen kuukautiseni ovat olleet todella runsaita. Joudun vaihtamaan terveyssidettä todella usein. Mistäköhän tämä voisi johtua?

Moikka ”Mietityttää” – ja kiitos kysymyksestä. Se onkin todella ajankohtainen!

Kuukautisvuotojen muutoksia koronarokotteen ottamisen jälkeen on kuvattu jonkin verran ja asiaa tutkitaan. Kuukautishäiriöitä ei luokitella varsinaiseksi rokotteen haittavaikutukseksi, eli että ne johtuisivat jostain rokotteen ainesosasta, vaan niiden ajatellaan liittyvän immuunijärjestelmän aktivoitumiseen rokotuksen jälkeen. Koronarokotteen lisäksi HPV-rokote on yhdistetty kuukautiskierron muutoksiin. Tyypillisesti rokotteen ottamisen jälkeen havaitut muutokset kuukautisissa ovat lyhytaikaisia ja harmittomia.

Kuukautisvuodot ovat ylipäätään herkkiä muutoksille ja esim. pandemian aiheuttama stressi, rokotteen ottamiseen liittyvä pelko, muutokset elintavoissa sekä koronavirusinfektio itsessään voivat muuttaa kuukautisia. Jos kuukautishäiriöt kuitenkin jatkuvat pitkään, on syytä hakeutua lääkärin tutkimuksiin. Jos epäsäännölliset kuukautiset haittaavat elämää tai niihin liittyy yleisoireita, kuten vaikeaa väsymystä, kannattaa apua hakea saman tien.

Hyvää joulunodotusta!

Oliko vastauksesta hyötyä?