Nuuska

Poika 13v

Mistä johtuu, että kaverin kokeilema nuuska aiheuttaa sätimistä?

Yks mu frendi testas denssii ja tipahti samantien ja haluaisin tietää mistä tälläinen ”sätimine” johtuu?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysyit, mistä kuvaamasi sätiminen johtuu kun ystäväsi on kokeillut nuuskaa. Sätiminen tarkoittaa nuuskan käyttäjien keskuudessa nuuskan aiheuttamaa voimakasta tunnetta ikenessä, joka saattaa tuntua jopa voimakkaana kirvelynä. Nuuskan sisältämät aineet ärsyttävät suun limakalvoja ja aiheuttavat kirvelyä. Nuuska sisältää myös runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nikotiini supistaa verisuonia, nostaa sykettä ja tilapäisesti verenpainetta.

Nikotiinin on voimakas ja myrkyllinen aine, joka voi aiheuttaa myrkytysoireita, varsinkin suurina määrinä tai jos elimistö ei ole tottunut nikotiiniin. Jos ystävälläsi on myrkytyksen oireita, kuten pahoinvointia, oksentelua, päänsärkyä, vapinaa tai hengitysvaikeuksia, täytyy hakea nopeasti apua. Soittamalla hätänumeroon 112 saa lisäohjeita. Lievemmissä oireissa, kuten lievässä pahoinvoinnissakin kannattaa pyytää apua joltain tutulta aikuiselta. Lisää nikotiinista voit lukea täältä.

Myös nimimerkit Harmillinen ja Elias ovat kysyneet nuuskan aiheuttamista oireista.

Hyvää alkanutta kevättä!

 

Oliko vastauksesta hyötyä?