NuuskaSähkötupakkaTupakka

5 faktaa nikotiinista

5 faktaa nikotiinista

Nikotiini on myrkky, jolla on monia pahoja vaikutuksia aivoihin ja elimistöön.

1. Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta.

Eläinkokeissa on pystytty osoittamaan, että nikotiini voi aiheuttaa yhtä vahvan riippuvuuden kuin heroiini. Sekä nikotiini että heroiini toimivat samalla tavalla: Ne vapauttavat dopamiinia aivojen mielihyväalueilla. Lisäksi ne aiheuttavat sietokyvyn lisääntymistä, jolloin mielihyvin tunteeseen tarvitaan yhä isompi annos yhä useammin.

2. Nikotiini on myrkky.

Nikotiinin myrkyllisyys riippuu annoksen koosta. Lapset ja nuoret ovat aikuisia herkempiä nikotiinin myrkkyvaikutuksille. Nikotiinin myrkytysoireita ovat huonovointisuus, oksentelu, ripuli, lisääntynyt syljeneritys, hidastunut sydämen syke, hengitysvaikeudet, epileptistyyppiset kouristelut ja jopa kuolema.

3. Nikotiini muuttaa aivoja.

Nikotiinin käyttö johtaa pysyviin muutoksiin aivojen dopamiinia sisältävien hermoratojen toiminnassa. Aivojen mielihyväalueilla on nikotiinireseptoreita, joihin normaalisti sitoutuu elimistön oma välittäjäaine asetyylikoliini. Nikotiinin kiinnittyminen reseptoriin aiheuttaa välittäjäaine dopamiinin vapautumista – dopamiinin määrän lisääntyminen tietyillä aivoalueilla aiheuttaa mielihyvää ja johtaa riippuvuuden kehittymiseen. Lisäksi nikotiini häiritsee kasvuiässä olevan nuoren aivojen normaalia kypsymistä. Tämä saattaa johtaa kognitiivisten toimintojen eli ajattelun ja tiedonkäsittelytaitojen heikentymiseen.

4. Nikotiini vaikuttaa sairauksien kehittymiseen.

Nikotiini supistaa verisuonia ja nostaa siten sydämen sykettä sekä kohottaa verenpainetta. Nikotiini pahentaa sydän- ja verisuonitauteja, heikentää verenpainelääkkeiden tehoa ja lisää verisuonitukosten ja kakkostyypin diabeteksen riskiä. Nikotiini vaikuttaa haitallisesti myös syöpien kehittymiseen, kasvuun ja leviämiseen.

5. Nikotiinikoukun voimakkuus on yksilöllinen.

Tutkimusten perusteella nikotiinikoukun voimakkuuteen vaikuttaa jokaisen yksilön oma geneettinen perimä. Riippuvuuden voimakkuuteen vaikuttavat myös ympäristötekijät, kuten se, käyttääkö lähipiiri nikotiinituotteita ja altistuuko tupakansavulle passiivisesti.

Asiantuntijana jutussa toimi Outi Salminen, farmasian tohtori ja farmakologian dosentti Helsingin yliopistosta.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Nuuska ja tupakka sisältävät runsaasti terveydelle haitallisia aineita ja yksi näistä on nikotiini. Kysyit, kuinka paljon enemmän nikotiinia on nuuskassa kuin tupakassa. Tähän on hankalaa vastata suoraan, sillä nuuskan sisältämä nikotiinipitoisuus ja tupakan sisältämä nikotiinipitoisuus vaihtelee eri merkkien välillä. Myös tupakkatuotteen sisältämän nikotiinin ja elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrät eivät ole yksiselitteisiä.

Nuuskan nikotiinipitoisuus voi vaihdella noin 8 milligramman ja yli 40 milligramman per gramma välillä. Tupakassa eli savukkeissa nikotiinia on arviolta 13-29 milligramma per savuke. Tupakka-askeissa ilmoitettu nikotiinimäärä tarkoittaa, kuinka paljon nikotiinia saa savukkeesta sitä poltettaessa. Tupakkalaki määrittää, että savukkeesta saa poltettaessa syntyä enintään 1 milligramman verran nikotiinia.

Nikotiinimäärä, joka ilmoitetaan eri tupakkatuotteissa ei kuitenkaan tarkoita suoraan, kuinka paljon nikotiinia kulkeutuu elimistöön. Elimistöön kulkeutuvan nikotiinin määrään vaikuttaa tuotteen nikotiinipitoisuuden lisäksi mm. nuuskan käyttöaika ja savukkeesta sisään hengitetyn savun määrä. Erään selvityksen mukaan 13 mg/g nikotiinia sisältävästä nuuskasta kulkeutuu suurin piirtein saman verran tai jopa hieman enemmän nikotiinia elimistöön kuin yhdestä poltetusta savukkeesta. Kuitenkin mitä vahvemmasta nuuskasta on kyse, eli mitä enemmän nuuska sisältää nikotiinia, sitä suurempi määrä nikotiinia kulkeutuu myös elimistöön.

Nikotiini aiheuttaa riippuvuutta jo pieninä määrinä ja siksi me Fressiksessä suosittelemmekin pysymään kokonaan erossa nuuskasta ja tupakasta.

Halutessasi voit lukea lisää nuuskasta ja nikotiinista Fressiksen tietopankista.

Hyvää kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

On vaikea sanoa tarkkaan, minkälaisia terveyshaittoja kertomasi koiranputken polttaminen aiheuttaa. Yleisesti ottaen minkä tahansa palavan materiaalin savun hengittäminen on aina terveydelle haitallista. Siksi on tärkeää, että lopetat koiraputken polttamisen. Jos koet lopettamisen hankalaksi, voit käydä kurkkaamassa Fressiksen tietopankista, mitä vinkkejä siellä annetaan tupakoinnin lopettamiseen. Moni keino varmasti tepsii myös sinun tapauksessasi.

Koiranputkessa piilee myös se vaara, että sama kasvi muistuttaa kahta myrkyllistä kasvia, hukanputkea ja myrkkykatkoa. Nämä kaksi myrkyllistä kasvia voivat aiheuttaa vakavia myrkytysoireita jo pieninä määrinä ja siksi niitä ei tulisi laittaa suuhun ollenkaan.

Hyvää kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että haluat päästä nuuskasta eroon ja etsit tukea siihen! Nuuskan käytön lopettaminen voi olla haastavaa, sillä se sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia. Nuuskan käytön lopettaminen on kuitenkin mahdollista. Joillakin se onnistuu kertaheitolla, joillakin pikkuhiljaa vähentämällä.

Kerroit, että nuuskan käytöstä sinulle tulee olo, josta pidät. Nuuskan sisältämä nikotiini vaikuttaa aivoihin, joka johtaa mielihyvän tunteen syntymiseen. Kuitenkin toistuva nuuskan käyttö kasvattaa nikotiinin sietokykyä ja mielihyvän tunteen saamiseksi keho tarvitsee lisää nikotiinia. Tätä ilmiötä voi myös kutsua fyysiseksi riippuvuudeksi. Täällä voit tehdä testin nuuskariippuvuudesta.

Nuuskan käytön lopettamista kannattaa hieman suunnitella etukäteen. Esimerkiksi kavereille kannattaa kertoa aikomuksestaan lopettaa nuuskan käytön, jotta kaverit voivat tarvittaessa tukea lopettamisessa. Kavereiden kanssa voit sopia, etteivät he tarjoa sinulle nuuskaa vaikka pyytäisit.

Alkuun sinun kannattaa ihan kirjata ylös niitä syitä, miksi haluat lopettaa nuuskan käytön. Näin päätös nuuskan käytön lopettamisesta vahvistuu ja siitä tulee sinulle konkreettisempaa. Nuuskan käytön lopettamiseen voi liittyä vieroitusoireita, mutta oireet helpottavat päivä päivältä. Liikkuminen, riittävä uni ja terveellinen ruoka auttavat selviytymään niistä paremmin. Kannattaa varautua sellaisiin hetkiin, jolloin nuuskaa tekee mieli. Voit miettiä, mitä kivaa voit tehdä nuuskan käytön sijasta. Voit myös tiukan paikan tullen korvata nuuskan käytön xylitol-purukumilla tai sokerittomilla pastilleilla.

Lisää nuuskan käytön lopettamisesta voit lukea lisää Fressiksen tietopankista. Myös nimimerkit Tyttö1 ja K ovat kysyneet neuvoja nuuskan käytön lopettamiseen.

Tsemppiä lopettamiseen!

Fressis

Tupakoinnin lopettamisen hyödyt

Katso hyviä syitä lopettaa röökaaminen jo tänään.