Seksi

Mietteliäs nuori

Minipillerit ja vuoto

Aloitin minipillerit joulukuussa 2020. Kaikki meni alussa ihan ok, kunnes tammikuun kuukautisten (alkoivat 21pv.) jälkeen olen oikeastaan vuotanut verta kokoajan. Muutamia päiviä saattaa olla, kun vuotoa ei ole ollut, mutta pääsääntöisesti olen vuotanut nyt putkeen 1,5 kk. Kolmas laatta loppui juuri. Onko mahdollista, että totun pillereihin vielä ja nämä vuodot loppuisivat ja kuukautiset tasottuisivat? Kannattaako siis neljästä laattaa aloittaa, vai pitäisikö kokeilla esim. jotai muuta merkkiä?

Moikka! Sinun olisi hyvä varmasti jutella tilanteesta terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Voisit olla yhteydessä tahoon, josta sait ehkäisyn tai sitten ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen tai ehkäisyneuvolaan, jos kotipaikkakunnallasi on sellainen. Myös opiskeluterveydenhuollossa terveydenhoitaja osaa ohjata eteenpäin.

Minipillereiden käytön alussa on normaalia, että voi esiintyä epäsäännöllistä tiputteluvuotoa muutaman ensimmäisen kuukauden ajan ja sitten tilanne tasoittuu. Osalla kuukautiset jatkuvat normaalisti ja osalla jäävät pois kokonaan. Kuulostaa kuitenkin siltä, että sinulla on ollut vuotoa aika paljon ja näin ”sähköpostitse” tilannetta on vaikea arvioida. Voi olla, että vielä voidaan odotella ja seurata tai sitten olisi hyvä miettiä toista valmistetta.

Oliko vastauksesta hyötyä?