SeksiYleinen

Fifi

Kuparikierukka ja siihen liittyvä vuoto

Hei, 1kk ja 13 pv sitten minulle asetettiin kuparikierukka. kaikki muu on mennyt hyvin paitsi tämä vuoto. kauanko tämä vuoto kestää? Sillä nyt koko tämän 1kk ja 13 päivän aikana on ollut vuotoa ja ei mitään ns ”tiputtelua” vaan ihan vuotoja ja veri on ruskeaa ja välillä tulee klimppejä.
Kauanko tämä vuoto kestää? Mitä teen?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuparikierukka voi lisätä kuukautisvuotoja, aiheuttaa tiputteluvuotoa ja joskus lisätä myös kuukautiskipuja. Alkuvaiheen runsaampi vuoto tasoittuu usein ainakin jossain määrin ensimmäisten kuukausien aikana. On hyvin yksilöllistä, miten paljon vuotoa on ja kauanko se kestää. Kierukan sijainti kannattaa tarkistuttaa lääkärissä, jos vuotoa on pidempään kuin 3 kuukautta.

Vuotoa voi yrittää rauhoitella tulehduskipulääkkeellä, jos niiden käytölle ei ole mitään estettä. Tulehduskipulääke, kuten ibuprofeeni, voi vähentää vuotoa selvästi. Kannattaa keskustella oikeasta annoksesta terveydenhoitajan, lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa.

Kierukoista hormonikierukka vähentää vuotoja ja joskus lopettaa ne kokonaan. Mikäli vuoto-ongelma kestää pitkään (siis kuukausia), kannattaa ehkä pohtia yhdessä lääkärin kanssa myös sitä vaihtoehtoa, että kierukkasi vaihdettaisiinkin hormonikierukaksi.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Oliko vastauksesta hyötyä?