Seksi

Epänormaalia?

Hiivatulehdus ja valkovuoto

Hei, minulla oli hiiva 3vk sitten, johon sain flukonatsolia yhden kapselin. Hiivani ei kuitenkaan kutissut vaan minulla oli vain epämukava olo alapäässä. Nyt kun hiiva on hoidettu, edelleen valkovuotoni on hieman epänormaalia. Se ei ole kokkaremaista, mutta paksua ja pyöritellessä muuttu kovaksi. Kauan kestää, että valkovuodosta tulee normaalia taas? Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Hei,

Ihmisen kehon normaali bakteerikasvusto sisältää aina hiivasientä, joka jostain syystä voi lähteä kasvamaan liikaa, jolloin se aiheuttaa tulehduksen. Hiivasieni voi aiheuttaa emättimeen tulehduksen esimerkiksi jos on tekokuituiset, hautovat ja hankaavat pikkuhousut, käyttää kuukautis- tai pikkuhousunsuojia, pesee alapäätä liikaa tai liian vähän tai jos käyttää pesussa intiimialueelle soveltumatonta pesuainetta. Myös paljon sokeria sisältävä ruokavalio voi edesauttaa hiivan kasvua. Välttämällä näitä asioita voi myös ennaltaehkäistä hiivatulehdusta. Intiimihygieniasta voit lukea lisää täältä.

Olet ilmeisesti käynyt lääkärissä, joka on määrännyt sinulle hiivasienilääkityksen. Kehon normaali bakteerikasvusto palautuu tulehdusten ja lääkehoitojen jälkeen jokaisella omaan tahtiinsa. Kerrot, ettei valkovuotosi ole kokkareista ja ettei siinä ole erityistä hajua, eikä sinulla ole myöskään muita oireita kuten kutinaa tai kirvelyä. Nämä ovat merkkejä siitä, ettei tulehdusta enää ole. Koita siis jatkossa välttää yllä mainittuja asioita, jotka edesauttavat tulehdusta. Samalla edesautat normaalin bakteerikasvuston palautumista ja ylläpitämistä. Voit lukea lisää hiivatulehduksesta ja sen hoidosta täältä.

Kerrot, ettei valkovuotosi ole myöskään ihan sellaista kuin normaalisti, ja että se on paksua. Valkovuodon koostumus voi vaihdella kuukautiskierron mukaan, joten kyseessä voi olla kuitenkin ihan normaali ilmiö. Tässä Terveyskirjaston artikkelissa on lisätietoa tästä. Mikäli havaitset muita epämääräisiä tai haittaavia oireita, varaa uudelleen aika lääkärille, josta sait hiivalääkityksen.

Mukavaa loppuvuotta!

Oliko vastauksesta hyötyä?