Seksi

hermostunut

Tiputteluvuoto tai rusehtava valkovuoto

hei! onko tiputteluvuoto/rusehtava valkovuoto normaalia? kiertoni on n. puolivälissä ja syön minipillereitä ehkäisyyn.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Etenkin minipillereiden, mutta muidenkin hormonaalisten ehkäisymenetelmien, käytön alussa ei ole epätavallista, että esiintyy vuotohäiriöitä ensimmäisinä käyttökuukausina tai myöhemminkin etenkin, jos ehkäisyvalmistetta ei ole käyttänyt ihan ohjeen mukaan. Joskus ilman hormonaalista ehkäisyäkin kuukautiskiertoon voi liittyä tiputtelu- tai välivuotoa. Se on siis varsin yleinen vaiva ja moni nainen törmää siihen elämänsä aikana. Yleensä nuorilla kyseessä ei ole mitenkään vaarallinen tilanne.

Kohdallasi tiputteluvuoto todennäköisesti liittyy minipillereiden käyttöön. Jos sinulla ei siis nyt ole muita oireita, kehottaisin sinua seuraamaan tilannetta. Hyvä tapa on pitää kirjaa omista kuukautisista ja kirjata myös ylös tiputtelu- ja välivuodot. Jos tiputteluvuoto on jatkuvaa tai toistuu useammassa kierrossa, sinun kannattaa hakeutua tutkimuksiin. Jos sinulla on ollut suojaamattomia yhdyntöjä etkä ole käynyt sukupuolitautitesteissä, klamydiatesti jo nyt voisi olla hyvä idea ilman erityisiä oireitakaan.

Jos tilanne huolestuttaa sinua kovasti, voit esimerkiksi hyvin käydä juttelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa asiasta.

Oliko vastauksesta hyötyä?